Koľko “spenduje” Apple na marketing

Viete koľko dolárov míňa na reklamu ročne spoločnosť, ktorá svoje produkty zakladá iba na marketingu?

Písmo: A- | A+
Diskusia  (14)

O tom, že mnohí ľudia považujú Apple za čisto marketingovú firmu som už vo svojom predošlom článku spomínal. S týmto názorom sa stretávam na zahraničných fórach rovnako ako u nás. Avšak na tuzemských fórach mi to vždy vyčaruje úsmev na tvári, keď niekto kto videl iPhone iba na fotke v recenzii na internete alebo v najlepšom prípade mu ho kamarát na pár minút požičal napíše, že je to predražený telefón s absenciou základných funkcií a jeho popularita odzrkadluje iba pilnosť marketingového a PR oddelenia v Cupertine. Ak by mala v praxi fungovať rovnica videl som fotku + priestor v médiách = produkt založený na marketingu, tak s čistým svedomím označujem Samsung Omnia a Touch Viz za čisto a iba marketingový produkt - videl som foto, čítal som recenziu a billboardov je po Bratislave viac ako na vianočné akcie operátorov.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou


Vždy si potom položím otázku, že aký má Apple marketing? Veď ten slovenský pozostáva zo zopár citylightov v obchodných centrách, možno bol nejaký ten print a niekoľko spotov v TV, ktoré ani neviem, či ešte stále bežia. Aby som nezabudol, ešte sa konalo podujatia, ktoré malo byť zahájenie predaja a zopár nadšencov ticho čakalo pred obchodmi operátorov o 12.00 v noci, aby sa mohli stať prvými majiteľmi na Slovensku. Veď tento media mix sa ani nedá nazvať kampaň. Že by som zaznamenal na Slovensku nejaké masívne tlačenie iPhonu do médií, tak o tom sa hovoriť nedá. 


Samozrejme súhlasím s tým, že iPhone je na technických alebo iných fórach (zahraničných alebo tuzemských) veľmi populárny objekt záujmu a niektorým ľuďom sa môže zdať, že tento ošial je umelo vytvorený priamo Apple. Sú to však samotní ľudia, ktorí ho takto propagujú a žiadne PR oddelenie nemá nad tým kontrolu. Určite s touto formou propagácie Apple vo svojich marketingových stratégiách počíta a vyvíja aktivity k jej podpore, to je prirodzené, ale nemajú nad ňou žiadnu kontrolu a rovnako, ako ho užívatelia na fórach vyzdvihujú, tak ho môžu aj zatratiť.

SkryťVypnúť reklamu


Ako som to už vo svojich článkoch naznačil, tak som presvedčený, že marketing je v Apple veľmi dôležitý a venujú sa mu poctivo už od vzniku spoločnosti. Koniec koncou, bola to už historicky pre nich dôležitá zbraň pri boji garážovej firmy s gigantom ako IBM alebo dnes Microsoft. Určite práve marketing pomohol Apple sa odlíšiť od béžových krabích, ktoré si hovorili PC. Marketing je však iba jednou časťou množiny. Povedzme si otvorene, dokázal by Apple vyše tridsať rokov zakladať svoj biznis iba na marketingu? Nemyslím si, teda viem to. Hlavne dnes v ére internetu, keď si ľudia dokážu vymieňať informácie ohľadne produktov po celom svete by firma, ktorá má nekvalitné produkty, ale silný marketing dlho neprežila. Verím, že by zažila raketový štart, ale aj raketový pád.

SkryťVypnúť reklamu


Poďme však k jadru veci. K téme o marketingu ma podnietil článok, ktorý som si včera prečítal. Zaoberal sa finančnými prostriedkami, ktoré Apple preinvestoval vo fiškálnom roku 2008. Téma sa stala veľmi horúcou hneď ako Apple uverejnil svoj spot z radu Mac a PC, kde si uťahuje z Microsoftu, že na promo svojho operačného systému preinvestoval $300 mil. Veľa ľudí sa teda hneď začalo pýtať, koľko teda investuje do reklamy Apple?


Je to $486 mil. za rok 2008, čo je skoro 11,7 mld. SK. Predpokladám, že je to iba v USA, ale čakal som vyššie číslo. Veď len taký magentový operátor u nás preinvestuje za rok do reklamy okolo 2,5 mld. SK v cenníkových cenách. 

SkryťVypnúť reklamu


Množstvo ľudí sa po uverejnení investícií, ktoré Apple vynaložil za rok 2008 do reklamy začalo pýtať jednu otázku. Ako si môže Apple uťahovať z Microsoftu, keď na reklamu vynaložil za fiškálny rok 2008 viac prostriedkov? Možno ste si všimli rozdiel medzi týmito čislami. Apple vynaložil $486 mil. za všetky svoje reklamné kampane (Mac, iPhone, iPod) za rok 2008, ale Microsoft $300 mil. iba za jednu kampaň. Celkové náklady Microsoftu za reklamu za rovnaké obdobie činia $1,2 mld., čo je 28,8 mld SK.


Už ste sa v tých číslach stratili? Tak to zhrniem, je to Apple - $486 mil. vs Microsoft - $1,2 mld. 


Graf, ktorý som si požičal zo stránky techflash.com vám povie viac o investovaných dolároch do reklamy oboch spoločností od roku 1998.


Samozrejme toto porovnanie je trošku zavádzajúce. Microsoft je väčšia spoločnosť ako Apple a ich zameranie pokrýva viac oblastí, takže je prirodzené, že aj viac investujú do reklamy. Relevantnejší údaj dostaneme, keď porovnáme preinvestované prostriedky do reklamy v pomere k tržbám za daný rok. Výsledkom je potom graf nižšie. Ten odzrkadluje, koľko percent z tržieb od roku 1998 každá spoločnosť investovala do reklamy. Tiež to nie je stopercentné porovnanie, ale z dostupých údajov poskytuje najlepší výsledok. Pri grafe platí, že nižšie číslo sa rovná lepší výsledok. Samozrejme do hry vstupujú ešte rôzne externality - Apple brand, word-of-mounth a pod.


Čo som týmto článkom chcel povedať? Vzhľadom na články, ktoré som uverejnil v minulosti ohľadne spotov Apple a Microsoftu mi prišlo fér a logické podložiť ich zmysel aj v číslach. Z údajov vyššie je zreteľné, že koľko tak investuje “marketingová” spoločnosť ako Apple ročne do reklamy v porovnaní s konkurenciou. Ideálny graf pre porovnanie by bol však taký, ktorý odzrkadluje výšku preinvestovaných prostriedkov do reklamy oboch spoločností v porovnaní s rastom ich tržieb, príp. s vývojom popularity. Skúsim sa trošku pohrabať v číslach a keď niečo dám dohromady, tak si to tu nájdete. :-)

Update:


Zatiaľ som nenašiel, žiadnu exaktnú informáciu, ktorá by potvrdzovala, či uvedené čiastky preinvestovaných financií do reklamy v prípade oboch spoločností zahŕňajú aj iné krajiny ako USA. Avšak informácie v článku ako aj v grafoch pochádzajú z Výročnej správy Apple  FY08 pre SEC (United States Securities and Exchange Commission) a zo samotnej stránky SEC. Vzhľadom na túto skutočnosť ako aj tú, že články, na ktorých boli tieto čísla uverejnené pochádzajú výhradne z USA predpokladám, že preinvestované prostriedky odzrkadlujú iba financie vynaložené na reklamy pre americký trh.

Boris Šmotlák

Boris Šmotlák

Bloger 
  • Počet článkov:  49
  •  | 
  • Páči sa:  0x

Zoznam autorových rubrík:  Simple AppleHot NewsUser's ReviewsApple-ingOthers, but nice as well

Prémioví blogeri

Yevhen Hessen

Yevhen Hessen

35 článkov
Martina Hilbertová

Martina Hilbertová

50 článkov
Milota Sidorová

Milota Sidorová

5 článkov
Pavol Koprda

Pavol Koprda

10 článkov
Tupou Ceruzou

Tupou Ceruzou

318 článkov
Jiří Ščobák

Jiří Ščobák

766 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu