Určite ste sa niekedy zamýšlali nad tým, že prečo výrobcovia (niečoho) vo svojom produkte navrhli veci tak, ako ich navrhli - prečo to neurobili inak.
Napríklad, prečo BMW implementovalo do svojich áut ovládanie palubných prístrojov prostredníctvom joysticku na stredovej konzole, ktoré je pomerne zložité a odpútava pozornosť vodiča od riadenia? Alebo, prečo VW Touareg zobrazuje absenciu vody v ostrekovači na celom displeji na palubnej doske až do momentu, kým ju nedoplníte, čím vám znemožňuje prístup k iným a dôležitejším údajom? Alebo úplne prostá otazka, prečo umiestnili toto tlačidlo sem, keď by bolo prístupnejšie niekde inde?
Dali ste si niekedy podobnú otázku? Nemuselo to byť o autách. Ja si ich dávam neustále - o autách, mobiloch, počítačoch, lietadlách, mikrovlnkách, televízoroch, proste očomkoľvek. A vždy ma napadajú rôzne iné riešenia, o ktorých si myslím, že by mohli byť lepšie.
Pravdou však ostáva, že užívatelia len veľmi okrajovo vedia, vlastne vôbec nemajú potuchy, že čo danému riešeniu predchádzalo. Samozrejme aj kvalitný výrobcovia robia chyby, ale tento argument sa nedá aplikovať úplne na všetko. Veľakrát ide o súhru technologických možností alebo kompromisov. Nedá sa predsa vyrobiť telefón 3 mm tenký s 10 megapixelovým fotoaparátom s 12x optickým priblížením a plnohodnotnou podsvietenou klávesnicou s numerickou časťou, ktorý bude natáčať videá na 250GB hard disk vo Full HD kvalite. Niektoré veci sa proste stále technologicky nedajú vyriešiť a výrobcovia musia pristúpiť ku rôznym kompromisom a rozhodnúť sa, či toto alebo tamto.
Preto ma už odjakživa zaujímalo, že čo boli dôvody, prečo sa výrobcovia rozhodli práve pre toto riešenie. Aj to bol jeden z dôvodov prečo som kedysi chcel byť automobilový dizajnér a konštruktér. Sníval som o tom ako každý deň budem pracovať s prototypmi, koré sa nikdy nedostanú na svetlo sveta a budú predchodcami toho výsledku, ktorý sa dostane do rúk zákazníkom.
No a konečne sa dostávame k tomu, že ako si kúpť prototyp toho MACu. Ak vás podobné veci, ako som popísal vyššie fascinujú, tak existuje možnosť sa k nejakému prototypu dostať. Kde? Na eBay! Čo ste si mysleli.
Jeden chlapík si cez eBay pred pár dňami kúpil za $730 predchodcu MacBooku Air, resp. prototyp. Podľa sérivého čísla bol konkrétny kus vyrobený šesť mesiacov pred samotným uvedením modelu na trh. Macbook Air mal dolný kryt vyrobený z hliníku s čiernou povrchovou úpravou, pod monitorom nemal nápis “MacBook Air”, iSight kamera vyzerá mierne inak a v notebooku bol nainštalovaný nejaký dočasný Mac OS X Leopard. Neviem úplne čo to znamená, ale zaujímavé je, že jabĺčko v hornom menu je modré. V súčasnom Leoparde je čierne. Majiteľ tiež uvádza, že notebook rozobral a vyzerá inak ako súčasný model. Presné rozdiely neuvádza, ale pri porovnaní s fotografiami dnešného modelu viditeľné odlišnosti. Správa bola uverejnená na stránke MacRumors.com, kde si môžete pozrieť aj ďalšie fotografie.
Takže čo dodať? Už len čakať na eBay, kým niekto ukradne podobný model, ktorý asi niekde v sklade už zapadal prachom a vyhodí ho na eBay. Niekoľko ľudí na internete sa vyjadrilo, že podobné veci sa čas od času stávajú. Priznám sa, že jeden taký by som zo zberateľského hľadiska určite privítal. :-)
Update:
Na stránke MacRumors.com (link vyssie) sa rozbejla velmi zaujimava debata. V nej majiteľ notebooku zverejnil zopar detailov. Je už druhým majiteľom tohto notebooku, prototyp má 40GB HDD, beží na ňom ešte TIger, iSight je veľmi nekvalitná, multi-touch n trackpade nefunguje a pod. Najzaujímavejšie je však to, ako to ľudia na fóre s ním prežívajú a sú nadšení, že niekomu sa dostal do rúk takýto kúsok. Boli už aj návrhy na kúpu. Niekto hovorí, že je hodný $100,000, iný za neho ponúkal Rolls-Royce (či to myslel vážne nechám na vás), ale najserióznejšiu ponuku s dodatkom "deadly serious" ponúkol jeden účastník fóra vo výške $4,000. Cez link v článku môžete sledovať celý priebeh diskusie.