Prednedávnom som napísal krátke zhodnotenie knihy s názvom iCon. Kniha sa zaoberala podrobným popisom života Steva Jobsa, ktorý je nepochybne jeden z mála ľudí, ktorí nás ovplyvňujú po technologickej stránke. Na konci článku som sľúbil, že prinesiem zhodnotenie ďalšej knihy, ktorá sa mi v tých dňoch dostala do rúk a zaoberá sa Stevovým životom.
Inside Steve’s Brain. To je názov knihy, pri ktorej kúpe som mal spočiatku obavy. Ak sa trošku zaujímate o históriu Apple, tak určite viete, že zvyčajne býva spolu s biografiou Steva Jobsa trošku pritiahnutá za vlasy. Niekedy trošku dosť. Steve je skvelým objektom pre stelesnenie amerického sna a média rady prilákajú čitateľov báchorkami o tom, aké je jednoduché sa stať miliardárom. Nechcelo sa mi strácať čas čítaním podobných nezmyslov a tak som na začiatku trošku váhal. Nakoniec ma presvedčilo zopár recenzií na nete a knižku som si objednal.
Musím povedať, že som bol veľmi príjemne prekvapený. A to aj napriek tomu, že prvých zopár strán sa mi javilo ako skrytá reklama na Apple, resp. na Steva Jobsa. Klasickými americkými formuláciami typu amazing, excited, fabulous, best, beautiful a pod. sa to tam len tak hemžilo. Zaťal som trošku zuby a čital ďalej. Každým prečítaným riadkom si ma však začala kniha stále viac a viac získavať (niečo na tých amerických formuláciach je). Na situácie a udalosti, o ktorých som už pred tým toľko čítal som sa zrazu začal pozerať trošku inak. Niekedy som sa nevedel od knihy odtrhnúť a riadok po riadku som sa dostával hlbšie a hlbšie pod kožu Stevovi Jobsovi.
V čom bola táto kniha taká zaujímavá a odlišná od tých ostatných? Ako je možno zrejmé z názvu knihy, tak publikácia sa zameriava nie na podrobný popis jeho života ako iné články a knihy, ale na jeho spôsob myslenia. A tu je zásadný rozdiel. Pri jej čítaní sa samozrejme dozviete stručnú históriu Apple, ale v prvom rade išlo o to, poskytnúť čitateľom vysvetlenie prečo Apple konal tak, ako konal, čo ho k tomu viedlo a na čo asi tak myslel Steve pri niektorých technologických rozhodnutiach, ktoré tak niektorí ľudia milujú a iní nenávidia.
Uvediem jeden jednoduchý príklad. Produkty Apple sú väčšinou považované za imidžové hračky, ktoré svojimi technickými parametrami neprevyšujú svojich lacnejších bratrancov z radu PC. Odporcovia o nich tvrdia, že sú iba pekné a vyzdvihujú dizajn nad funkcionalitu, aby nalákali a oblbli používateľov, ktorí platia ťažké prachy za dizajn.
V knihe sa však dočítate prečo je pre Apple dizajn tak dôležitý, ako sa tieto produkty navrhujú po stránke dizajnu a funkcionality a prečo niektoré veci na Apple počítačoch fungujú proste inak ako sme zvyknutí na PC.
Využijem teda túto situáciu a z časti túto otázku zodpoviem. Ako hovorí kniha Inside Steve’s brain, tak samotný Steve bol odjakživa zaritý perfekcionista a detailista. A to nie len v dizajne, ale vo všetkom. Pre mnohých z nás sú detaily dôležité, ale Steve nimi vždy bol doslova posadnutý. Nič nebolo dostatočne dobré, všetko muselo byť perfektné. Jeho vlastné presvedčenie a vízia kvality po všetkých stránkach mu nikdy nedovolili urobiť kompromis. V dizajne musela byť každá jedna krivka alebo spoj premyslené a spracované s presnosťou nanometrov. Táto jeho posadnutosť bola tŕňom v zadku niektorým zamestanncom. Zopár ľudí potvrdilo, že zažili Steva pobehovať po parkovisku pred Apple, kde si obzeral všetky autá a všímal si, akým sposôbom su navrhnuté, aby vyzerali a samozrejme, aby fungovali. Pretože dizajn nie je to ako veci vyzerajú, ale to ako veci fungujú. Takto sa o dizajne vyjadril Jobs počas jedného interview.
Neodpustím si spomenúť prípad, keď Jobs nechal predizajnovať dosku procesora s odvôvodnením, že sa mu nepáči ako vyzerá. Na argument, že procesor nemusí byť pekný odpovedal, že keď prvotriedny stolár vyrába skriňu, tak tiež nepoužije na zadnú stenu preglejku len preto, že ju nie je vidieť. Všetko musí byť perfektné. Všetko!
A čo funkcionalita? Nad každým detailom ako sú jednotlivé klávesy, ich zdvih a tvar, trackpad, umiestnenie a označenie portov a celková ergonómia trávia stovky inžinierov a dizajnérov celé mesiace, kým odklepnú to, čo uzrie svetlo sveta. Rovnako aj software. Veď taký operačný systém ako Mac OS X, keď bol v plienkach, tak po niekoľko mesačnom vývoji ho Steve zmietol zo stola a povedal, že ide sa odznova. A to len preto, pretože nebol dostatočne user friendly. Každý software skúša v prvom rade samotný Jobs a pokiaľ sa mu zdá, že napríklad odozva operačného sytému je pomalá, tak bude píliť programátorom nervy, až kým to nebude úplne perfektné. Takto veľmi je posadnutý dokonalosťou, ktorú ocenia používatelia a zatratia odporcovia, ktorí majú desať minútové skúsenosti s touto značkou z Apple Store.
Podobné opisy situácií a ich vysvetlenia nájdete v knihe tony. Ja osobne už dlho sympatizujem so značkou Apple, ale po prečítaní tejto knihy sa na ich riešenia pozerám ešte trošku inak a dávajú mi ešte väčší zmysel.
Možno sa pýtate, že ako môže niekto napísať knihu o myslení niekoho druhého. Leander Kahney, ktorý je autorom však detailne sleduje históriu Apple a Stevov život už vyše desať rokov. V priebehu tohto obdobia podrobne analyzoval rozhodnutia a stratégiu Apple. K tomu namiešal archív rozhovorov so Stevom Jobsom, ktoré poskytol rôznym svetovým médiám a okorenil to výpoveďami bývalých zamestnancov. Po zamiešaní vznikol koktejl, na základe ktorého Leander určil schému myslenia Steva Jobsa.
Kniha, ktorá má 285 strán je rozdelená do ôsmich kapitol a zkúpiť si ju môžete napríklad na Amazone za £11. Je písaná veľmi príjemnou angličtinou a na rozdiel od iCon, nemusíte byť profík v tomto jazyku, aby ste si ju užili. Doporučujem ju aj menej zdatným angličtinárom.
Na začiatok opisuje príchod Steva späť do Applu po tom ako bol vyhodený a aký prístup zachránil firmu, ktorá bola len štyri mesiace pred bankrotom. Ďalej je spomenutá revitalizácia spoločnosti alebo inak povedané, akým sposôbom sa firma postavila opäť na nohy. Tretia kapitola vás dostane pod kožu dizajnu a pefekcionizmu. Štvrtá vás naučí, akých ľudí treba zamestnávať a akých sa treba zbaviť. Ďalšie kapitoly hovoria o chápaní slova inovácia v Apple a podrobne popíšu proces akým vznikal iPod (Tu si neodpustím jednu poznámku. Viete kto vymyslel revolučný Click Wheel na iPode? Bol to šéf marketingu Phil Schiller). No a posledná kapitola vás doslova vnesie do hlavy Steva Jobsa a vystvelí vám, čo vlastne pre Steva znamená Apple a ako vníma jeho produkty a ich dopad na ľudí.
Každá kapitola má ďalšie podkapitoly a je zakončená malou tabuľkou s názvom Lesson from Steve. V tejto tabuľke sú zhrnuté najdôležitejšie fakty z danej kapitoly.
Inside Steve’s Brain považujem za výbornú knihu, ktorá poslúži ako prierez novodobou históriou Apple, naučí vás Stevovému mysleniu a zároveň poslúži ako motivačná literatúra. Pre priaznivcov Apple, ale aj pre ostatných čitateľov, ktorí majú radi knihy o živote firiem a ich zakladateľov ju označujem ako MUST READ. :-)