V stredu 23.8.2008 obdržali všetci zamestnanci Microsoftu e-mail priamo od CEO Steva Ballmera. E-mail poslal pri príležitosti ukončenia fiškálneho roku 2008.
Na začiatok v maili Ballmer ďakuje všetkým zamestnancom za odvedenú prácu a spomína zopár finančných ukazovateľov. Tržby Microsoftu za toto obdobie vzrástli o $9,3 mld. na viac ako $60 mld. a zisk vzrástol o 21% na $22,5 mld. (437 mld. SKK).
V ďalšej časti popisuje strátegiu firmy do nasledujúceho roka a upresňuje cestu Microsoftu v konkurenčnom boji. Za normálnych okolností by to ani nebolo tak zaujímavé, keby sa tento asi najzarytejší PC-čkár nevyjadril o Apple takto:
“Apple: V konkurencii medzi PC a Mac porážame Apple tridsať ku jednej. Ale niet žiadnych pochýb, že Apple rastie. Prečo? Pretože sú dobrí v poskytovaní zážitku, ktorý je obmedzený, ale perfektný, kým naša možnosť výberu so sebou prináša niektoré kompromisy pre koncového užívateľa. Od dnešného dňa meníme našu spoluprácu s hardware partnermi, aby sme mohli poskytnúť perfektný zážitok bez akýchkoľvek kompromisov. To isté urobíme v oblasti telefónov, aby sme koncovým užívateľom poskytli výborný zážitok.”
Možno to niektorým z vás nedáva úplne zmysel. Možno je to kvôli mojmu prekladu. Preto radšej vysvetlím a pre istotu uvádzam link na originálne znenie.
Steve Ballmer sa vo svojom výroku vyjadruje na adresu uzavretosti riešení od Apple v oblasti softwaru a hardwaru. Microsoft licencovaním svojho operačného systému na rôzne druhy hardwaru a poskytnutím ho pre vývoj širokému spektru vývojárov musel pri jeho programovaní pristúpiť na rôzne kompromisy a obmedzenia. Apple v tomto postupoval odlišnou cestou a hardware a software si vždy vyvýjal sám. Pokiaľ sa chcel do vývoja zapojiť aj externý vývojár, tak samozrejme bol vítaný, ale podmienky, ktoré musel spĺňať boli veľmi prísne a Apple si zásah do svojich produktov vždy strážil. Na základe toho si jeho riešenia vyslúžili prívlastok “uzavreté”.
Tie však so sebou priniesli ovocie a Apple v tejto stratégii len tak ľahko neustúpi. Vďaka nej sa dnes môže píšiť stabilnejším a prepracovanejším operačným systémom (práve som vyjadril moju osobnú skúsenosť) a tým poskytnúť konečným užívateľom ten Ballmerom spomínaný zážitok s používania počítaču alebo teda hardwaru a softwaru. Práve ten zážitok je to na čom Mac už dlhé roky stavia svoju reputáciu a stále viac a viac ľudí ho vie oceniť.
Microsoft sa teda rozhodol prikloniť k spôsobu vývoja produktov aký preferuje Apple. Zamerať sa viac na koncového užívateľa a na zážitok, ktorý mu vďaka prepracovanému riešeniu môžu doručiť a vypestovať si tak nie užívateľov, ale fanúšikov danej platformy. Bude to znamenať, že sa Microsoft v budúcnosti viac uzamkne do seba a bude sa viac orientovať na vlastný vývoj? Bude menej dostupný externým vývojárom a zásahu zvonka? Uvidíme. O tom, či sa to Microsoftu naozaj podarí a presvedčí nás o tom, že aj on vie byť user friendly ukáže až čas. Osobne som skeptický. Byť cool sa nedá naučiť. S tým sa treba narodiť. :-)