Pripojiteľnosť
Najkomentovanejší parameter Airu? Počet a druhy portov. Na začiatok však treba povedať jedno. Nie je užívateľ ako užívateľ. Čo jednému vyhovuje, druhému môže prekážať.
Air disponuje tromi portami, ktoré sa nachádzajú na ľavej strane vo výklopnom slote. V prípade, že je slot zatvorený chráni porty pred znečistením a poškodením. Otvoriť tento slot pri notebooku položenom na rovnom povrchu si vyžaduje trochu cviku alebo mierne nadvihnutie počítača, keďže prístup k nemu je mierne obmedzený.
Prvým z trojice portov je Micro-DVI na pripojenie externého monitora. Na pripojenie štandardných monitorov budete pravdepodobne potrebovať redukciu z Micro-DVI na DVI alebo VGA, ktorá je našťastie pribalená k notebooku. Ďalším portom je USB 2.0. Celkový počet. Jeden. Opäť to závisí od užívateľa, ale mne tento počet vôbec neprekážal. K Airu som pripájal cez USB iba svoj fotoaparát. Externú klávesnicu k notebooku nepoužívam a myšku pripájam cez Bluetooth. Ten bez problémov fungoval aj pri synchronizovaní Macu s telefónom. Niekomu by mohla vadiť väčšia hmotnosť Bluetoothovej myšky, ale verte, že sa dá na to zvyknúť veľmi rýchlo. USB tiež slúži, ako konektor na pripojenie redukcie Ethernetu v prípade, že nie ste v dosahu WiFi. Ethernet konektor v krabici nenájdete a je potrebné si ho dokúpiť. Netreba však zabudnúť na to, že kvôli zredukovaniu pripojenia cez USB 2.0 nedosiahnete vyššiu prenosovú rýchlosť než 420 MB za sekundu a to aj napriek tomu, že Ethernet samotný má prenosovú rýchlosť 1 GB za sekundu. Redukciu som osobne nevyskúšal, pretože v prostredí v ktorom sa pohybujem som nemal problém s pripojením na world wide web pomocou WiFi technológie (802.11n), ktorá v MacBook Air umožňuje prenos dát rýchlosťou 1 GB za sekundu, čiže rovnako ako Ethernet. Tá sa však dá dosiahnúť iba s WiFi routrom, ktorý tiež podporuje technológiu 802.11n. Pri použití WiFi som miestami zaznamenal výkyvy signálu. Neviem, či to bolo spôsobené väčším počtom zariadení pripojených k rovnakej sieti alebo zástavbou stien, koré boli medzi mnou a routrom, ale občas som signál stratil a vzápetí zase vyletel na maximum.
Posledným z trojice portov je port na slúchadlá. Je to príjemná zmena zapojiť slúchadlá a po jednom reproduktore si opäť vypočuť svoju obľúbenú pesničku stereo.
Skúšal som naplniť všetky porty naraz, či sa náhodou nestane, že si budú navzákom prekážať, ale nie. S použitím Apple konektorov medzi nimi zostáva ešte trošku miesta. Iné to môže byť napríklad pri zapojení USB kľuča s veľmi širokým telom. Vtedy sa môže stať, ze slúchadlá už nezapojíte. To je však problémom všetkých počítačov, kde sú porty natlačené na sebe.
Batéria a napájanie
Na začiatku testovania som si povedal, že otestujem, či Applom uvádzné hodnoty výdrže batérie sú pravdivé. Nezvládol som to. Batéria vydržala vždy extrémne dlho a hrať sa s notebookom ma vždy po dvoch alebo troch hodinách prestalo baviť. Zaťažoval som ho nepravidelne. Napríklad ráno hodinku, na obed dve hodinky, podvečer hodinku a večer opäť dve. Dohromady mi to približne vyšlo, že batéria by pri browsovaní webu, písaní textových dokumentov a pri jase monitora stiahnutom na polovicu vydrží v pohode 5 - 6 hodín a ešte asi na pol hoďku budete mať rezervu. Neberte tieto údaje príliš smerodajne, pretože výdrž batérie závisí od množstva faktorov a nastavení počítača a môže sa u každého užívateľa líšiť.
Na internete narážam na dva názory na vymeniteľnosť batérie. Niekde sa môžete dočítať, že batéria sa vymeniť nedá a niekde zase, že batéria sa vymeniť dá. Oba názory sú pravdivé, ale zakaždým zle interpretované. Ako to je teda naozaj? Batéria vymeniteľná je a dokonca si ju môžete vymeniť sami, ako to je vidieť na tomto videu, ale je potrebné rozobrať spodnú časť notebooku. Ľudia, ktorí tvrdia, že vymeniteľná nie je majú však tiež pravdu. Ich názor totiž interpretuje výmenu batérie v teréne. To znamená, že si môžete vymeniť batériu doma, keď počítač rozoberiete, ale asi ťažko sa vám bude Air rozoberať a naspäť skladať napríklad na kolenách v lietadle. Navyše samotná batéria nie je prispôsobená na transport v taške alebo batohu.
Dobíjanie batérie je zabezpečené pomocou 45 wattového adaptéra. Adaptér sa dá priamo zapojiť do zástrčky, alebo je možné na neho napojiť predlžovačku, ktorá je tiež súčasťou balenia. Na druhom konci šnúri sa nachádza veľmi špecifický konektor u Apple nazývaný MagSafe. Ten zabezpečuje pripojenie konektora k počítaču pomocou magnetu. To vám pomôže pri záchrane vášho miláčika v prípade, že zakopnete o šnúru. Vtedy sa magneticky pripojený konektor odpojí od počítača bez toho, aby váš notebook padol na zem a poškodil sa. Najlepšie si to pozriete na tomto videu. MagSafe je vybavený malou LED diódou, ktorá v prípade nabitia svieti na zeleno a pri nabíjaní na červeno.
Pri dobíjaní som si všimol jednu zvláštnosť. Neviem, či je to spôsobené adaptérom, ktorý má iba 45W alebo magnetickým konektorom, ale napájanie trvalo extrémne dlho. Je jasné, že s vyšším vyťažením procesora rastie aj doba dobitia batérie, ale Air v móde spánku sa nabíjal niekoľko hodín. Presnejšie to bolo vyše štyroch hodín.
Ešte spomeniem, že každý Apple napájací adaptér je vybavený vyklápacími úchytmi, okolo ktorých možete pohodlne obmotať šnúru a tak ho bezpečne a komfortne prepravovať.
Výkon
Poskytnúť vám dojmy z výkonu ja asi najťažšie. Tu sa treba obrátiť na rôzne laboratórne testy, ktoré výkon Airu testovali zo všetkých strán. Čo by som k tomu mohol povedať ja? Použitá kombinácia je dvojjadrový procesor Intel Core 2 Duo 1,6GHz špeciálne upravený pre Air, 2GB RAM pamäte, 1,8 palcový hard disk s mp3 prehrávača iPod s kapacitou 80GB a 4200 otáčkami za minútu a grafická karta Intel GMA X3100 so 144MB pamäte zdielanej s RAMkou.
Čo znamenali tieto kombinácie pre mňa? Tak napríklad, kým sa Air zapol do použiteľnej podoby ubehli 2 minúty a nejakých 15 sekúnd. Na porovnanie, môjmu MacBooku Pro s výkonnejším procesorom to trvá 45 sekúnd. Vypínanie trvalo 12 sekúnd. Pocítil som aj pomalší zápis dát na disk a to pri sťahovaní fotografií, ktoré trvalo výrazne dlhšie než som bol zvyknutý. V porovnaní s inými Apple notebookmi bola citeľná aj horšia odozva operačného systému. Prejavilo sa to pomalším otváraním okien aplikácií a celkovo reakcie na príkazy trvali o niečo dlhšie než som zvyknutý. Na druhej strane musím povedať, že spomalenia neboli nijako obťažujúce.
Netreba zabúdať na akú prácu bol Air stavaný. Na bežnú prácu s Officom, mailom a webom na cestách je to perfektná mašina. Bez zaváhania zvládal základné úpravy fotiek vo Photoshope, komponovanie hudby v Garage Band alebo strihanie krátkeho videa.
Pri výkone by som ešte spomenul teploty. Vďaka pasívnemu chladeniu hliníkovým telom sa pri vysokom vyťažení procesora začne šíriť spodkom notebooku intenzívne teplo. V prípade, že máte počítač na kolenách môže byť toto teplo veľmi nepríjemné a budete nútení si Air položiť niekde inde. Výrazné zvýšenie teploty som zaznamenal aj pri pozeraní filmu cez externú DVD mechaniku. Počas filmu bol Air zospodu horúci. Teploty odštartovali zapnutie ventilátorov na asi 5000 otáčok a to zapríčinilo vyššiu hlučnosť. K tomu si pripočítajte hlučnosť externej mechaniky a zistíte, že pozerať film pri takom hluku s jedným mono reproduktorom ukrytým pod hliníkovým telom je veľmi nekomfortné a považujem to za núdzové riešenie.
Mobilita
Túto časť som si ako najlukratívnejšiu nechal na koniec. Stále sa polemizuje, že či Air je ultra-portable alebo nie je. Vyplýva to hlavne z jeho rozmerov. Je síce najtenší na svete, ale jeho šírka a hĺbka sú podstatne vyššie, ako u iných ultra-prenosných notebookov. Nech je to ako chce, prenášať Vzduch bolo ako prenášať vzduch. Skúšal som ho prenášať iba tak v ruke, v batohu a taške. Zakaždým som mal pocit, že vlastne nič nenesiem. Váha 1,34 kg ani nie je váha. V prípade, že som Air prenášal iba v ruke som mal pocit, že si so sebou beriem iba písací blok a keď som ho mal v taške, tak občas som sa zamyslel, že či som ho náhodou niekde nezabudol.
S počítačom však potrebujete prenášať aj nejaké doplnky a tak som Airu trošku naložil. Prevážil som ho v troch kategóriach. Prvá, minimalistická v sebe zahŕňala Air + nabíjaci adaptér a teda nevyhnutnú kombináciu na prácu v teréne. Výsledná váha bola 1,43 kg. Druhá verzia sa skladala z Airu, nabíjačky, externej DVD mechaniky a Apple bezdrôtovej myšky. Tu sa váha vyšplhala na 1,85 kg. Keby ste si náhodou potrebovali so sebou zobrať všetko potrebné a nepotrebné - Air, nabíjačku, externú mechaniky, myšku, konektory na externý monitor, predlžovačku do nabíjačky a diaľkové ovládanie, tak sa zaťažíte váhou iba 1,95 kg. Samozrejme k úplnému zaťaženiu vášho tela treba pripočítať ešte tašku alebo batoh, v ktorom budete notebook prenášať, ale Air vybavený všetkými doplnkami nepresiahne váhu dva kilogramy. Tak málo neváži väčšina notebookov samotných.
Ďalšou súčasťou mobility sú rozmery. Uvádzaná šírka je 32,5 a hĺbka je 22,7 cm.To sedí. Najviac ma ale zaujímala hrúbka. Apple uvádza, že najtenšia časť má 4 mm a najhrubšia časť má 1,94 cm. Zobral som si preto do ruky svoje posuvné meradlo (šubleru) zo strednej školy a trochu som ho premeral. Narazil som na nezrovnalosti. Ako som spomínal v predošlom príspevku, na spodnej strane notebooku sú štyri čierne gumenné nožičky. Skúste sa pozrieť na stránku Applu a nájsť tam fotografiu Airu s týmito nožičkami. Nenájdete! A tu je aj problém s hrúbkou. Applom udávané číslo je hrúbka tela notebooku bez nožičiek. Moje meranie hovorí o tom, že celkovo najhrubšia časť notebooku aj s gumennými nožičkami je 2,08 cm a nie 1,94. Podobne je to aj s najtenšou časťou. Ta má naozaj 4 mm, ale to je hrúbka prednej hrany notebooku, ktorá pri prenášaní nehrá žiadnu rolu. Od tejto hrany Air rapídne hrubne na 1,6 cm s prednými nožičkami a odtiaľ sa ďalej rozširuje smerom dozadu až na hrúbku 2,08 cm.
Aj keď Applom uvádzaná hrúbka je trošku zavádzajúca a prispôsobená marketingovému použitiu, ani tak MacBook Air nestráca svoj titul najtenší notebook na svete. Keď som ho prenášal v batohu spolu so svojím MacBookom Pro, tak perfektne zapadol do priehradky pre dokumenty.
Záver
Po technologickej stránke MacBook Air neprináša žiadne prevratné novinky, ktoré by ste u konkurencie nenašli. Priniesol iba novú kombináciu kompromisov, ktoré sú pri konštruovaní ultra-prenosných zariadení nevyhnutné. V tomto prípade je kompromis jasný. Hrúbka na úkor portov. Momentálne sa nám zdá, že notebook s vybavením, aké nám ponúka MacBook Air je v dnešnom svete nepoužiteľný. Absencia portov sa nám zdá nemysliteľná v porovnaní s prínosom, aký nám dáva hrúbka notebooku.
Ako sa hovorí, sto ľudí, sto chutí. Či bol Applom zvolený kompromis úspešný ukáže iba čas. Keď sa trošku pohrabeme v histórii, tak uvidíme, že Apple veľa krát priniesol riešenia, ktoré v danú chvíľu ľuďom pripadali, ako nepoužiteľné, ale s odstupom času si ich adoptoval celý počítačový priemysel. Spomeňme si na počítačovú myš, prvý operačný systém s grafickým prostredím, iPod alebo iPhone.
Osobne si myslí, že podobne to bude aj s Airom. Momentálne nám prekáža absencia portov, ale trend je byť viac mobilný a odpútať sa od káblových pripojení. Preto je aj Air veľmi vhodný na prenášanie a vybavený najmodernejšou WiFi technológiou. Aj Steve Jobs pri jeho predstavení na Macworld 2008 povedal, že je perfektne pripravený na bezdrôtový svet. Osobne si myslím, že v budúcnsti budeme porty typu Ethernet na notebookoch považovať za obťažujúce. Air je na toto obdobie perfektne pripravený, ale otazká znie, či nie je príliš skoro a či sú na tento druh notebooku pripravení aj užívatelia. Je možné, že predbehol svoju dobu a to sa mu stane osudným.
Verím, že vám príspevky poskytli potrebné informácie a že vám pomohli vytvoriť si ucelený názor na MacBook Air. V prípade, že vám pri čítaní v mysli vysvitli nejaké otázky, neváhajte ma kontaktovať na borisovblog@gmail.com a pokiaľ to bude v mojich silách, tak rád pomôžem a odpoviem.
PS: Lúčilo sa mi s ním ťažko. :-)