Prvé dva typy hier sú z 99% tvorené vo Flash-i a väčšina z nich sú pre jedného hráča. Takýto štýl nájdete napríklad na www.herna.biz alebo www.onlinehry.sk. Vylúčme ich z pomyselného vreca a počet sa nám o dosť zmenší. Ak z neho vyhodíme aj všetky cudzojazyčné a menej-známe, ostane nám 5 hier, ktoré sú pomerne populárne: Webgame, RedDragon, Melior Annis, BioSector a na záver, v týchto dňoch moja obľúbená Travian. Stručný opis každej z nich:
Webgame – hra sa odohráva v blízkej budúcnosti; 5 typov jednotiek + agenti; môžete si vybrať z 10 rôznych typov vlád, čo ovplyvní niektoré vlastnosti zeme; ťahy pribúdajú priebežne čiže čas v hre je real-time (takže útok na Vás môže prísť kedykoľvek); technologický strom pokrokov (vylepšenia, bonusy..). Na pochopenie hry stačí pár dní, no na dokonalé zvládnutie všetkých princípov (a hlavne bojových taktík) nestačí ani rok :)
RedDragon – fantasy svet; 5 typov jednotiek + zlodeji; 12 rôznych rás – každá má bonusy na určitú vlastnosť (hobiti na zlodejov, džini na mágiu...); ťahy pribudnú vždy v noci cez tzv. prepočet a v tedy sa vyhodnotia aj všetky útoky; konštrukčný strom špeciálnych budov (bonusy na populáciu, obranu, mágiu...). Jednoduchšia ako WebGame, nakoľko sa špecializujete na svoju profesiu, v ktorej máte bonusy.
Melior Annis – fantasy svet, 4 typy jednotiek (no veľa druhov z rôznymi vlastnosťami); 10 rás (každá rasa má rôzne kúzla, iný typ jednotiek, čo môžu regrutovať..); ťahy ako WebGame. Spočiatku sa môže zdať MA ako celkom jednoduchá hra, no chce to trochu cviku a praxe.
BioSector – aby som pravdu povedal, hral som to len chvíľu a veľmi ma to neoslovilo, takže bližšie informácie podať nemôžem, no zo spomínaných hier asi najslabšia.
Travian – dej je položený do minulosti; 10 typov jednotiek (7 bojových); 3 rôzne národy (rozdiely v armáde a určitých bonusoch); žiadne ťahy – všetko sa deje real-time. Veľa toho ešte nepoznám, hrám to len týždeň, no zatiaľ to vyzerá veľmi pekne a sľubne.
Toľko na úvod. Skôr ako prejdem k jadru veci, ešte krátky poľad do minulosti (tzv. background): Pred pár rokmi sme si s známym (pozn: bývalý spoluhráč z WebGame :) povedali, že si spravíme vlastnú hru podobného štýlu. Začali sme teda intenzívne produkovať dlhé maily s myšlienkami, nápadmi a návrhmi. Diskutovali sme aj úplných hlúpostiach, nech to nieje nelogicky pozliepaný príbeh o budúcnosti, kde ľudia chodia do bane s krompáčmi a z vyťaženej rudy spravia bojové lietadlo :D Jednoducho chceli sme dokonale premyslený herný systém, ktorý by dokázal prilákať a udržať si hráčov. (teda, tak si na to spomínam :) Na projekte sme pracovali 4 mesiace, vymenili sme si 261kB textu v mailoch, vyprodukoval som 238kB kódu (neviem, či nazvať HTML s PHP zrovna kódom, ale nevadí) a hra sa pomaly blížila k svojmu koncu, no pri jednom probléme (hernom, nie programátorskom) som sa zasekol a ostal som tak skoro 3 roky. Nedávno som sa chcel k tomu vrátiť a dokončiť tento projekt, no pri pohľade na zdrojové kódy jednotlivých stránok ma chuť rýchlo prešla...
Fajn, už nebudem behať okolo horúcej kaše a konečne poviem to, čo som mohol napísať v troch vetách :) Hľadám ľudí, ktorí hrali/hrajú web-based strategické hry a radi by sa podieľali na vývoji podobného výtvoru. Teraz mi ide hlavne o vymyslenie dokonalého sveta, s rôznymi rasami, ktoré by boli doslova rôzne a neodlišovali by sa len v niektorých vlastnostiach.. atď. To by mohlo zabrať asi tak 4 mesiace a potom by sa mohlo začať programovať (skôr určite nie, treba mi spraviť diplomovú prácu a potom štátnice :). Ak by sa teda našlo pár nadšencov, vytvorilo by sa fórum pre diskusiu a mohol by som zverejniť spomínané maily s našimi starými nápadmi ako vzor (o čom sa baviť, ako sme si to asi predstavovali a tak).
Viac slov asi netreba, na prípadné otázky odpoviem v diskusii poprípade na mail. Som zvedavý, či sa medzi čitateľmi blog.sme.sk nájdu aj taký, ako som ja :)
Pekný deň