Keď naše oblečenie prispieva k druhému najšpinavšiemu priemyslu na svete

Vedeli ste, že módny biznis produkuje ohromné množstvá odpadu, pričom mu pripisujeme 10% celosvetových emisií uhlíka a je druhým najšpinavším priemyslom na svete? Čo nám chýba k tomu, aby sme nastavili udržateľnú výrobu oblečenia?

Písmo: A- | A+
Diskusia  (5)

Praktiky rýchlej módy

Dnešný svet rýchlej výroby a predaja nás postupne dobieha. Rýchla móda je omnoho škodlivejšia, ako sa môže na prvý pohľad zdať. Popri nehumánnych pracovných podmienkach je módny biznis taktiež druhým najšpinavším priemyslom[1], hneď po ropnom. Pokiaľ je skutočne taký škodlivý, prečo nie je tlak na jeho zmenu? Pretože jeho súčasná hodnota je okolo 3 biliónov dolárov.

Čo to vlastne znamená? Výrobcovia, ktorých zaraďujeme do rýchlej módy, teda tie obchody, ktoré pokrývajú plochu väčšiny preplnených obchodných centier, sa snažia o čo najväčšie zisky pri čo najmenšom úsilí. Šokujúce odhalenia pracovných podmienok šičiek v Ázii posunuli niektoré praktiky na okraj, úplne ich však nevylúčili. Okrem toho je obrovským problémom ekologický rozmer výroby.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
výpredaj nohavíc - rýchla móda
výpredaj nohavíc - rýchla móda (zdroj: pxhere.com)

Problém zmiešaných textilných vlákien

Možno ste zaniesli svoje použité oblečenie do skladu pre núdznych, alebo ho vrátili do obchodu v rámci programu spätného odberu jednej zo značiek. Manažér pre udržateľnosť značky H&M, ktorá takýmto programom disponuje, sa však vyjadril, že takto posunuté šatstvo nepodstúpi recykláciu, teda 99,9% zo všetkého oblečenia nedokážu takýmto spôsobom využiť. Recyklujú iba 0,1%[2].

Problémom sú textílie vyrobené zo zmiešaných vlákien. V dnešnej dobe je možné využiť vlákna, ktoré boli použité v jednom kuse oblečenia a po jeho opotrebení z nich vyrobiť nové. Na to však potrebujete špeciálnu technológiu, kvalitné suroviny a dbať na udržateľnosť výroby. Značkou, ktorá tento proces do výroby zapojila je napríklad Patagonia. Na svete je však málo odevných spoločností, ktoré sú ochotné implementovať podobnú technológiu do výroby, pretože táto výroba je zameraná najmä na ekologický aspekt, nie na ekonomický. Znamená to preto vyššie náklady, čo je pre značky rýchlej módy nemysliteľné.

SkryťVypnúť reklamu

Odsúvanie odpadu do rozvojových krajín

Ak zoberieme do úvahy, že:

  • celosvetovo nakúpime 80 miliárd kusov oblečenia za jeden rok[3],

  • čo predstavuje o 400% oblečenia viac, než pred 20 rokmi[4],

  • ako aj to, že priemerná životnosť jedného kusu oblečenia je iba okolo 3 rokov,

zistíme, že na svete musí byť obrovské množstvo použitého oblečenia. Toto oblečenie sme zvyknutí darovať núdznym, tých je však málo na narastajúci objem dostupného oblečenia. Ďalším problémom je aj to, že darované oblečenie býva často znehodnotené. Krajiny západu preto už roky vyvážajú oblečenie do rozvojových krajín.

Pred 30-timi rokmi začalo do Afriky prúdiť kvantum obnoseného textilu. Už v roku 2004 tvoril v Ugande predaj obnoseného oblečenia 81% celkového predaja[5]. Dovoz použitého oblečenia zo západných krajín ničil lokálnu výrobu odevov v celej východnej Afrike. Podľa OSN[6] tvoril export zo Spojeného kráľovstva do Kene v roku 2013 hodnotu 42 miliónov dolárov, export z Kanady a Južnej Kórei do Tanzánie 59 miliónov dolárov. Hlavy štátov východnej Afriky, do ktorej patrí tak Uganda, ako aj Keňa či Tanzánia, sa rozhodli zamedziť dovozu použitého oblečenia a posilniť tak lokálnu produkciu a ekonomiku. Úplný zákaz by mal prísť už v roku 2019.

SkryťVypnúť reklamu
Šičky v Rwande
Šičky v Rwande (zdroj: Tomáš Horváth)

Potrebná zmena

Iba posunom v myslení, kedy prejdeme z ekonomických modelov, ktoré neberú do úvahy ekologický a sociálny aspekt, k modelu, ktorý má tieto aspekty v súlade a na rovnakej úrovni, dosiahneme udržateľné nastavenie našej spoločnosti. Nastavenie, kedy bude mať ľudský život a prostredie okolo nás aspoň takú hodnotu, ako eurá na našich účtoch. K zmene môžeme prispieť aj my. Ani v našom občianskom združení sobi nedisponujeme technológiami, aké má Patagonia a nedokážeme zamedziť všetkým problémom. Našou činnosťou však chceme postupne prispievať k tomu, aby bol eko-sociálny dopad výroby čoraz viditeľnejší aj v našom regióne a v našej krajine.

SkryťVypnúť reklamu

Tomáš Horváth

Autor pôsobil na projektoch vo východnej Afrike a je zakladateľom značky sobi.eco

________________________________

Použité údaje:

[1]https://www.forbes.com/sites/jamesconca/2015/12/03/making-climate-change-fashionable-the-garment-industry-takes-on-global-warming/#593e3a8979e4

[2]http://www.newsweek.com/2016/09/09/old-clothes-fashion-waste-crisis-494824.html

[3]https://www.huffingtonpost.com/entry/transforming-the-fashion-industry_us_57ceee96e4b0a48094a58d39

[4]https://www.1millionwomen.com.au/blog/why-you-should-ask-whomademyclothes/

[5]https://www.bbc.com/news/world-africa-35706427

[6]https://comtrade.un.org/

sobi.eco OZ

sobi.eco OZ

Bloger 
  • Počet článkov:  2
  •  | 
  • Páči sa:  0x

sobi.eco je značka občianskeho združenia sobi. Snažíme sa ňou prinášať eko-sociálne riešenia, pracujeme s odpadovými materiálmi, vraciame ich späť do výrobného cyklu a zapájame do procesu výroby ľudí zo znevýhodnených skupín. Prostredníctvom ekologických výrobkov vyrobených v chránených dielňach a dielňach pre sociálne znevýhodnených ľudí sa zameriavame na zvyšovanie povedomia o zodpovednej výrobe a spotrebe a našej planéte, ktorá má len obmedzené zdroje. Zoznam autorových rubrík:  NezaradenéSúkromné

Prémioví blogeri

Karolína Farská

Karolína Farská

4 články
Radko Mačuha

Radko Mačuha

232 článkov
Marian Nanias

Marian Nanias

274 článkov
Yevhen Hessen

Yevhen Hessen

35 článkov
Věra Tepličková

Věra Tepličková

1,080 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu