Najviac ma dostáva určite hláška "vystihujúci dobu", ak niekto videl pirátov zo sillicon valley (film o okolnostiach vzniku Microsoftu...) vie, že: "Dobrí umelci kopírujú, ti najlepší kradnú.", výrok od Picassa, ktorý v tomto filme zaznel viac krát, a teda žiadne nové praktiky sa ohľadom facebooku nekonajú. Je štandardná prax, že sa niečo vymyslí, príde niekto ďalší skopíruje a možno to urobí lepším, výkonnejším, krajším, luxusnejším, dostupnejším, ružovejším, chrumkavejším, hocijakým... a až potom sa daná vec začne predávať, rozširovať, používať. Teda hocijaké polemizovanie o morálke nápadu na vytvorenie sociálnej siete sociálnejšej než predošlé nemá význam. Podobné niečo som nečakal ani od filmu samotného, čo sa mi viacmenej splnilo a potešilo. Mark Zuckerberg nie je v Socialnej sieti mesiáš, satan či Gallileo, je vykreslený ako Mark, reálny človek, ťažko súdiť ako sa od toho skutočného líši. Jediná postava, ktorá dostala z môjho pohľadu príliš jednostranú charakteristiku bol Sean Parker podaný ako Mefisto, pričom mal dozaista patričné zásluhy.
Netrúfnem si kritizovať, vyzdvihovať nejaké umelecké prvky, keďže si myslím že by to v rámci žánru nemalo vôbec ani nikoho napadnúť. Jeden z mála postrehov je, že väčšina filmu je zakrytá do noci, čomu sa nie je čo čudovať, keďže pracovná doba upírov a programátorov je práve vtedy. Zobudiť sa čerstvo na rande, rozísť sa, urobiť hlúposť, dostať sa do sračiek, bum... vytvoriť fenomén.
Sauna Parkera, hral Justin Timberlake, čo bolo pre mňa osobne najväčšie prekvapenie, čo sa hereckých výkonov týka. Dokázal chladno a presvedčivo zahrať svoju rolu. Prekvapenie preto, že v Alpha Dog ani v V Reťazoch na mňa práve najlepšie nezapôsobil. Jesse Eisenberg stvárňujúci Marka Zuckerberga tiež celkom chutil, pozeranie do zemi či mimo, rýchlosť reči s bpm ako techno, štiplavé komentáre, nezáujem, podivínstvo, impulzívnosť všetko zvládnuté a podané dostatočne verne bez zbytočného mytologizovania. Ostatný herci zahrali vo väčšine prípadov svoje, predpokladám, že režisér si na výbere nechal záležať.
Presne ako hovorí podtitul filmu o facebooku aj film samotný si získa viac priaznivcov a pár odporcov. Ponúka totiž nie históriu vzniku nejakého vynálezu podaného chladnejšie než raňajky v stredoškolskom internáte. Má príbeh, ktorý nezahŕňa len funkciu, použiteľnosť detaily a vývoj samotného vynálezu, ale hovorí najme o jeho strojcoch, a nie ako strojoch na tlač novín, ale o ľuďoch s vlastnými príbehmi, ktoré sa v určitých momentoch pretnú. A keďže sa tento príbeh niečoho čo je tak používané ako nôž na krájanie chleba v domácnosti, má pôdu pre získanie divákov celkom širokú.
Jozef Zich