Kontextové vyučovanie matematiky (učebnice)

Nepoznám presne situáciu s učebnicami, videla som iba zbierku (Matematika a svet okolo nás, zbierka úloh, Zbyněk Kubáček, Pavol Černek, Ján Žabka a kol.: http://hore.dnom.fmph.uniba.sk/~esfprojekt/priklady/Efinal/the_last01/zb200DEF.pdf). Napriek tomu sa k tomuto typu učebníc chcem vyjadriť. Ako človek, ktorý sa relatívne dlho venuje matematike a má ju rád, ako (snáď) budúca učiteľka matematiky a ako niekto, kto je troška v kontakte so situáciou doma aj „inde“.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (5)
Obrázok blogu

Z pohľadu človeka, ktorý ma rád matematiku, mi „tečú slinky“ a neviem sa dočkať, kedy si poriadne sadnem nad zbierkou. Zatiaľ som nakukla na všetky príklady a sedela som nad úlohou „Dedičstvo“ asi pol hodiny. A vyzeralo to presne tak, ako pán Kubáček v úvode načrtol: 1. ohrnula som nos, že je to ľahké 2. pustila sa do toho a zistila, že neviem čítať zákony 3. zhrozila sa 4. skončila googlením dedičských zákonov. Cítila som sa trocha neschopná, ale bavilo ma to a bola to výzva. A o to práve ide, nie? Veď všetci sa najlepšie učíme, keď nás to baví a máme zmysluplný cieľ.

Ako budúca učiteľka môžem povedať, že som šťastná, že takéto učebnice prešli. Mám rada kontextové príklady; vskutku, keď sama vymýšľam príklady, tak inšpirácia pochádza z hmatateľného sveta. Hm, veď z akého iného zdroja by mohla? Trik je v tom, že sa to potom vyabstrahuje, zjednoduší a prevedie, a potom už nikto nezistí, z čoho „to“ pochádzalo. Som rada, že budem mať k dispozícii knihu, z ktorej budem môcť čerpať nápady, ako ukázať deťom odpoveď na otázku „A načo nám to je?“ Ba vari lepšie: ako nastaviť situáciu tak, aby si tú otázku vedeli zodpovedať aj sami.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Napokon, chcem spomenúť i paralelu so situáciou s učebnicami v USA. Tiež neviem, aká tam bola presne situácia, ale asi veľmi podobná, súdiac podla názoru človeka, ktorého si veľmi vážim. Vo videách (http://www.youtube.com/watch?v=9skRrnN2_HU, a http://www.youtube.com/watch?v=U1tPHInrEk0&feature=relmfu) má James (James Blackburn-Lynch, šéf matematickej fakulty na Berea College, kam som chodila) pár zaujímavých postrehov zarážajúco aktuálnych aj v slovenskom prostredí. Tvrdi: 1. Ak učíme iba algoritmy a nie myšlienky za nimi, matematika sa z logickej, zmysluplnej a krásnej štruktúry zmení na kopec vzorcov a postupov, ktoré nemajú žiaden zmysel, ani aplikáciu. 2. Neznamená to však, že to tak musí byť aj naďalej, ak iný spôsob funguje lepšie. 3. Avšak, keď niekto urobí krok k tomu, aby sa matematika učila kontextuálne (slovné úlohy atď.) študenti, rodičia, ani učitelia (vo všeobecnosti) nie sú nadšení. Nepripomína Vám to niečo?

SkryťVypnúť reklamu

James pokračuje a mne to pripadá, akoby aj teraz hovoril o situácii Slovensku: 4. Učebnice sa nedajú len tak vhodiť na trh, keď si učitelia nemyslia, že je to dobrý nápad, neprijmú ich. 5. Väčšina testov (v slovenskom ponímaní prijímačiek, a dokonca teraz známok) nie je o zručnostiach a myšlienkových procesoch, ktoré rozvíja spomenutý typ materiálov. Systém výučby sa nezmenil. Nuž, tak čo s týmto začarovaným kruhom? Čo môžu urobiť učitelia, rodičia, študenti, žiaci? Kompetentní? Neviem.

Zdá sa mi však, že chýba nejaký spoločný cieľ a vízia a nielen vo výučbe matematiky. Som len zelenáč a mám viac nadšenia ako rozumu. Jedno som sa však naučila. Bez vízie zlyhávam, i keď sa veľmi snažím. Alebo ako povedal môj kirgizský kamarát, „Your dreams can only take you where they know their way around - know exactly what you want to do, imagine the dream so much that they get comfortable becoming a reality.“ (Tvoje sny Ťa môžu doviesť iba tam, kam dovidia - vedz presne, čo chceš robiť a predstavuj si sen do tej miery, že sa bude ochotný stať realitou) Kam teda chceme, aby nás doviedli súčasné kroky? (A ak nejdú tam, kam sa chceme dostať, prečo v nich pokračujeme?)

Stanislava Sojáková

Stanislava Sojáková

Bloger 
  • Počet článkov:  3
  •  | 
  • Páči sa:  0x

Som študentka učiteľstva na FMFI UK (M-Inf). Dlhé roky som riešila korešpondenčné matematické semináre a MO. Teraz pomáham s výberom príkladov (KMS, jeden som mala aj v MO). Pred piatimi rokmi som sa vyskytovala na škole v Kentucky. Rada čítam, píšem, počúvam a rozprávam. A žijem. Zoznam autorových rubrík:  SúkromnéNezaradené

Prémioví blogeri

Roman Kebísek

Roman Kebísek

107 článkov
Martina Hilbertová

Martina Hilbertová

50 článkov
INESS

INESS

108 článkov
Zmudri.sk

Zmudri.sk

3 články
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu