Jednak virtuálna registračná pokladnica (štátna aplikácia ktoré je podnikateľov zadarmo), ruší doterajšie obmedzenie na maximálny počet 3 000 dokladov mesačne, čím sa otvára priestor pre jej použitie aj vo firmách, ktoré majú viac ako 3 tisíc pokladničných dokladov mesačne.
Opäť sa tiež hovorí o možnosti prepojenia súčasných „klasických“ registračných pokladníc na systémy finančnej správy. Štátnym úradníkom by to malo zabezpečiť lepší prístup a tiež kontrolu k hotovostným transakciám.
Zatiaľ čo virtuálna pokladnica vyhovuje skôr malým podnikateľom a firmám, obchodníci si volia radšej klasické registračné pokladnice alebo fiskálne tlačiarne pripojené k počítačom s napojením na skladový a ekonomický softvér. Práve táto skupina obchodníkov môže očakávať ďalšie náklady.
Súčasný zákon o ERP síce prikazuje, aby aktuálne dodávané kasy mali možnosť pripojenia k online systému finančnej správy, no žiadne zo súčasných zariadení v sebe ešte komunikačný modul nemá. Nie je totiž známe ako často a v akom formáte sa bude komunikovať.
V praxi môžu obchodníci počítať s tým, že ak majú registračnú pokladnicu, ktorá vyhovuje zákonu, budú si do nej musieť dokúpiť komunikačný model, na ktorý je zatiaľ v zariadení iba pripravené miesto. Pravdepodobne budú musieť tiež aktualizovať softvér.
Možno nepôjde o vysoké sumy, no aj s týmito výdajmi treba určite počítať. Rovnako ako aj s pripojením na internet, ktoré tiež nie je zadarmo.
Je len otázkou času, kedy štát zverejní technické podrobnosti, na základe ktorých budú môcť dodávatelia pokladníc pripraviť úpravy súčasných zariadení na odosielanie tržieb do systémov finančnej správy. Až potom sa obchodníci dozvedia skutočné náklady, ktoré ich tieto zmeny budú stáť.
Dovtedy môžeme podnikateľom poradiť obozretné plánovanie nákupu registračných pokladníc a voľbu overených dodávateľov, či servisných organizácií. Vyhnú sa tak nepríjemnostiam pri ďalšej zmene, ktorá firmy v súvislosti s evidenciou tržieb čaká.
Dušan Peško
CÍGLER SOFTWARE, a.s.