eKasa na Slovensku
Na Slovensku nie je evidencia tržieb nie je skokom do neznáma, slovenskí podnikatelia majú skúsenosti s elektronickými registračnými pokladnicami (ERP), ktoré v mnohých prípadoch stačí pri prechode na online eKasu iba upgradovať.
Od roku 2015 taktiež funguje online evidencia tržieb Virtuálna registračná pokladnica (VRP). Teda bezplatná aplikácia finančnej správy, ktorá sa hodí pre menších podnikateľov. Ak aj vy používate VRP a ste s ňou spokojní, s nástupom eKasy nemusíte nič meniť. Ak však pracujete s ekonomickými a informačnými systémami Money, prípadne inými alebo sa na ne chystáte prejsť, aby ste si uľahčili prácu so skladom alebo účtovníctvo, VRP pre vás nie je to pravé.
Kedy začať riešiť eKasu?
Od začiatku apríla 2019 na eKasu nabehli všetci noví podnikatelia. Všetci tí, ktorí 1. aprílom začínali podnikať na nové IČO. Ak s podnikaním začínate neskôr v apríli alebo kedykoľvek v máji či júni, máte ihneď povinnosť online evidovať svoje tržby. Online evidovanie tržieb sa teda týka každej novootvorenej prevádzkarne, kde zákazníci platia v hotovosti alebo kartou.
Už existujúci podnikatelia musia online odosielať bločky do eKasy najneskôr od 1. júla. V tej dobe už však všetko musí perfektne fungovať, takže začnite riešiť eKasu omnoho skôr, nech ste 30. júna pripravení.
Ktorých podnikateľov sa eKasa týka?
Stručne povedané – eKasa sa týka všetkých podnikateľov. Nevznikajú nové výnimky alebo možnosť neskoršieho štartu podľa toho, koľko denne vydáte bločkov alebo či podnikáte v cestovnom ruchu, IT či úplne inom odbore. Podobne ako ERP sa eKasa týka všetkých hotovostných platieb i platieb kartou a zostávajú výnimky pre podnikateľov, ktorí nemajú prístup na internet. Tí musia svoje tržby online odoslať do eKasy do 30 dní.
Ako zistíte, či je vaša pokladňa vhodná pre eKasu?
Ak máte pokladnicu kúpenú po roku 2015, je vo väčšine prípadov technicky možné pripojiť ju na internet a teda aj k eKase. Ak si presne nepamätáte, odkedy svoju pokladnicu vlastníte, určite vám odporúčame zistiť si to – môže vám to ušetriť peniaze za nákup novej.
Ďalší krok musí urobiť výrobca vašej súčasnej pokladnice. Na ňom je, aby od finančnej správy získal certifikáciu pre svoje pokladničné zariadenia, teda aj to vaše. Ak vám dodávateľ vašej pokladnice nedá včas vedieť, sami od neho požadujte vyjadrenie k certifikácii zariadení.
Čo so starou pokladňou, ktorá nie je vhodná pre eKasu?
Ak ste pokladnicu kúpili pred rokom 2015, pravdepodobne ju budete musieť vymeniť. Staršie pokladnice totiž tlačia bločky na ihličkovej tlačiarni alebo na tlačiarni s príliš úzkou páskou – a na nich nejde vytlačiť QR kód.
Neviete ako postupovať ďalej?
Stačí vyplniť dotazník so 4 otázkami a z výsledku jasne zistíte, či sa vaša pokladnica hodí pre eKasu, prípadne ako postupovať ďalej v opačnom prípade.