Normandia a jej história fascinujú dodnes

Jubilejný článok č.100 v mojom blogu je o legendárnom vylodení spojencov v Normandii. Nemohla som si priať lepšiu tému.

Normandia a jej história fascinujú dodnes
Písmo: A- | A+
Diskusia  (2)

Keď sme sa v škole učili o otvorení druhého (západného) frontu počas druhej svetovej vojny asi som chýbala. Nevedela som o ňom veľa. Napriek tomu, téma Vylodenia v Normandii ma vždy fascinovala.

Vedela som, že sa k Lamanšskému prieplavu raz vyberiem. Pamätám si, že som si vždy predstavovala jednu obrovskú pláž, kde sa „tí spojenci“ vylodili...

V okolí Pointe du Hoc
V okolí Pointe du Hoc (zdroj: Christian Humbert)
Omaha pláž
Omaha pláž (zdroj: Christian Humbert)

Rozhodnutie navštíviť Normandiu padlo, keď som úplnou náhodou pozerala v televízii priamy prenos z osláv 80. výročia tejto udalosti. Zúčastnili sa jej hlavy štátov najväčších veľmocí (medzi nimi i naša prezidentka), ukrajinský prezident Volodymyr Zelenskyj, herec Tom Hanks či oskarový režisér Steven Spielberg. Najsilnejším momentom podujatia bolo odovzdávanie najvyšších francúzskych štátnych vyznamenaní Rad Čestnej légie prezidentom Emmanuelom Macronom vojnovým veteránom.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Veteráni do Normandie dorazili vo veku okolo 100 rokov a takmer s istotou sa sa už osláv 90. výročia vylodenia nedožijú. Uvedomila som si, že je najvyšší čas vydať sa po stopách týchto statočných mužov. Na moje prekvapenie, priateľ reagoval okamžitým súhlasom. Bolo rozhodnuté, stanovili sme si dátum na koniec augusta a poctivo sme sa na cestu po stopách histórie pripravovali. Pozreli sme si niekoľko notoricky známych filmov s touto tematikou, nemohli chýbať mnohokrát videné: Najdlhší deň a Zachráňte vojaka Ryana, prečítali sme nejaké knihy a publikácie.

Obrázok blogu

Prišiel dlho očakávaný deň odchodu, leteli sme na trase Ženeva – Nantes, prenajali auto a dobrodružstvo začalo. Velmi som sa naň tesila, tušila som, že to bude dôležité poznanie významnej histórie. Čím som staršia, tým si viac uvedomujem potrebu konfrontovať historické fakty s vlastnou skúsenosťou. Nenechať si vymývať mozog konšpirátormi a prekrúcačmi dejín, naopak, vzdelávať sa, uprednostniť osobnú skúsenosť a urobiť si na veci vlastný názor...

SkryťVypnúť reklamu

Poďme sa spoločne pozrieť do severozápadného Francúzska, k pobrežiu Lamanšského prieplavu, kde sme navštívili cca 80 kilometrov dlhý, súvislý pás pobrežia, od mesta Ravenoville na západe po Ouistreham na východe.

Pláž Sword
Pláž Sword (zdroj: Christian Humbert)

Na pobreží sa nachádza i niekoľko luxusných prímorských letovísk pre parížsku smotánku (Deauville), za seba však musím povedať, že po vstupe na ikonické pláže vylodenia sa dostavili také silné emócie, že nejaký relax či pobyt na pláži tohto druhu ma ani nenapadol. Pláže vylodenia sa ani po rokoch nestali nejakým zábavným miestom s barmi a reštauráciami, či športovými aktivitami. Pôsobia pietne. Tisícky turistov sa prechádzajú, zamýšľajú, fotografujú, pozorujú alebo len tak postávajú...

SkryťVypnúť reklamu
Pláž Omaha
Pláž Omaha (zdroj: Christian Humbert)

Atmosféra je prenosná, aj my sme sa premiestňovali z jedného múzea do druhého, pochodili memoriály, pietne miesta a cintoríny, je ich tu neúrekom...

Americký cintorín, Colleville-sur-Mer
Americký cintorín, Colleville-sur-Mer (zdroj: Christian Humbert)
Obrázok blogu

Priateľ trochu skomplikoval voľbu dopravného prostriedku, prišiel s návrhom prenajať si elektrické auto. Tušila som, že to nie je dobrý nápad, ale nechcela som mu kaziť radosť z jeho geniálneho nápadu. Je pravda, že obaja po nich poškuľujeme, mohla to byť dobrá skúsenosť. Ale nebola, len som si ujasnila, že elektrické auto pre mňa nebude vhodným riešením (veď ja mám problém aj s nabíjaním telefónu). Tieto zážitky v mojich článkoch radšej vynechám, pravdou je, že Francúzi nie sú ešte dostatočne pripravení na inváziu elektrických áut a my s priateľom už vôbec nie.Tých degustácii káv a croissantov počas nabíjania...

SkryťVypnúť reklamu
Obrázok blogu

Keďže píšem o udalostiach druhej svetovej vojny, zhrniem základné fakty (aj keď ich určite poznáte):

  • Druhá svetová vojna bola najväčším ozbrojeným konfliktom v dejinách ľudstva, trvala šesť rokov (1939-1945)

  • Stála životy desiatky miliónov civilistov a príslušníkov ozbrojených síl (najväčšie straty na životoch zaznamenali Sovietsky zväz a Čína), zaznamenala trvalé škody na kultúrnom a historickom dedičstve ľudstva

  • Vojna v Európe vypukla dňom 1. septembra 1939, kedy hitlerovské Nemecko napadlo Poľsko, potom Sovietsky zväz, Dánsko, Nórsko, Benelux, Francúzsko atď.

  • Spojené štáty americké vstúpili do vojny dňom 8. decembra 1941 po japonskom útoku na námornú základňu v Pearl Harbor na Havajských ostrovoch

  • Západní spojenci otvorili tzv. druhý front v Normandii 6. júna 1944, do bojov sa zapojili vojenské jednotky Spojených štátov amerických, Kanady, Veľkej Británie, Austrálie a Nového Zélandu, Belgicka, Československa, Francúzska, Grécka, Holandska, Nórska a Poľska

  • Pri vylodení v Normandii významnou mierou pomohol francúzsky odboj Résistance, tvorený cca 150 000 mužmi a ženami

  • Nemôžem nespomenúť slovenský odboj a Slovenské národné povstanie, 29. augusta 1944

  • Kapitulácia Nemecka a koniec vojny v Európe dňa 8. mája 1945

  • 6. a 9. augusta 1945 zhodilo americké letectvo atómové bomby na japonské mestá Hirošima a Nagasaki, kapitulácia Japonska bola podpísaná 2. septembra 1945

Delostrelecká batéria, Longues-sur-Mer
Delostrelecká batéria, Longues-sur-Mer (zdroj: Christian Humbert)
Le Mémorial, Caen
Le Mémorial, Caen (zdroj: Christian Humbert)

Našim cieľom bolo päť legendárnych pláží v Normandii, známych pod kódovými názvami Utah, Omaha, Gold, Juno a Sword, či Point du Hoc. Chceli sme sa dozvedieť čo najviac o príbehoch mužov, ktorí sa ráno 6. júna 1944 o 6h30 vylodili v Normandii. Na plážach Utah a Omaha sa vyloďovali Američania, na Gold a Sword plážach Briti, Juno pláž patrila Kanaďanom a Pointe du Hoc zdolali americkí Rangers.

Pláže vylodenia
Pláže vylodenia 

Síce sme náš 5-dňový výlet začali opátstvom Mont Saint Michel, pri písaní článkov z tohto výletu zvolím však logickejšiu chronológiu, začnem, kde sme končili.

Vskutku náučný pobyt po stopách histórie sme ukončili po krátkej návšteve pláže UTAH v malebnej dedinke Saint-Mère-Eglise s dnes už legendárnym parašutistom zachyteným na veži miestneho kostola. Figurína tam visí dodnes.

Kostol, Saint-Mere-Eglise
Kostol, Saint-Mere-Eglise (zdroj: Christian Humbert)

O pláži Madeleine s kódovým názvom Utah, v Sainte-Marie-du-Mont, len stručne. Pôvodne v plánoch nebola, vyžiadal si ju britský generál Montgomery. Mala uľahčiť dobytie strategického prístavu Cherbourg, ktorý mal slúžiť Nemcom k vykladaniu zásob. Vylodeniu na tejto pláži velil generál Theodor Roosevelt, syn amerického prezidenta. Pre nepriaznivé počasie sa americkí vojaci vylodili cca 2 kilometre od pôvodných plánov. 23 250 mužov však splnilo svoju úlohu a cez zaplavené močiare sa im podarilo pripojiť k výsadkárom z 82. divízie v dedine Sainte-Mère-Eglise a spoločne pokračovali v oslobodzovaní vnútrozemia.

Na pláži Utah
Na pláži Utah (zdroj: Christian Humbert)
S americkým vojakom
S americkým vojakom (zdroj: Christian Humbert)
Múzeum na Utah pláži
Múzeum na Utah pláži 
Obrázok blogu
Prekážky, umiestnené na plážach, ktoré mali zabraňovať vylodeniu
Prekážky, umiestnené na plážach, ktoré mali zabraňovať vylodeniu 

Plány a prípravy na otvorenie druhého frontu prebiehali v utajení počas troch rokov. Nevedelo sa kde, kedy? Počas vojny sa konalo niekoľko stretnutí najvyšších predstaviteľov protihitlerovskej koalície - Veľkej trojky, v zložení: americký prezident Roosevelt, anglický ministerský predseda Churchill a sovietsky diktátor Stalin. Hlavným veliteľom spojeneckých síl, v najväčšej invázii v dejinách, bol americký generál Dwight Eisenhover. Operácie nazvanej Overlord sa v Deň D 6. júna 1944 zúčastnilo okolo 156 000 vojakov, 7 000 lodí a 11 600 lietadiel. Bojový plán generála Eisenhovera predpokladal spojenie pozemnej, námornej a vzdušnej sily.

Deň D bol viackrát posunutý, invázii neprialo počasie. Práve počasie zohralo veľkú úlohu. Hitler neveril, že spojenci sa vylodia v tak nepriaznivom počasí. V rozhodujúcu noc si zobral tabletky na spanie, mnohí velitelia odišli na dovolenky k rodinám, časť nemeckých ozbrojených síl sa presúvala. Spojenci používali množstvo dezinformácií v snahe utajiť základné fakty operácie Overlord a zmiasť Nemcov, čo sa im aj podarilo.

Známy je tiež príbeh nemeckého poľného maršala generála Erwina Rommela, ktorý velil nemeckým vojskám pri obsadzovaní Francúzska. Paradoxne opustil Normandiu v Deň D, kvôli oslave narodenín svojej manželky. Chýbali vzdušné sily Luftwaffe, ktoré sa premiestňovali v osudný deň do prístavu Pas-de-Calais. Spojenci tiež zhadzovali bábky parašutistov na vzdialenejších miestach.

Figuríny parašutistov
Figuríny parašutistov 

Ani spojencom však nevychádzalo všetko. Obzvlášť veľké straty zaznamenali výsadkári, ktorých úlohou bolo ešte pred vylodením pechoty, obsadiť či zničiť strategické miesta. Parašutisti začali svoju operáciu okolo 2h30 ráno.

Pre nepriaznivé počasie, silný vietor, zlú navigáciu a zavodnený terén sa niektorí z nich utopili v rozbúrenom mori.

Práve tu sa začala písať slávna história dedinky s 3000 obyvateľmi Sainte-Mère-Eglise, a to i vďaka parašutistovi zachytenému pri zoskoku na miestnom kostole. Parašutista John Steele, z 82. výsadkovej divízie, strávil dve hodiny zavesený na veži kostola a stal sa akýmsi symbolom vylodenia v Normandii.

Kostol v Sainte-Mère-Eglise
Kostol v Sainte-Mère-Eglise (zdroj: Christian Humbert)

Prežil vďaka tomu, že hral mŕtveho. Priniesol slávu tejto malej dedinke, ktorú nepretržite navštevujú tisíce turistov už desiatky rokov. Je obľúbeným miestom vojnových veteránov, amerických prezidentov, Toma Hanksa a odteraz aj mojim. Bola prvou oslobodenou obcou po 5-ročnej nemeckej okupácii Francúzska.

Obrázok blogu

Výsadkári pochádzali z dvoch slávnych amerických divíziií, z 82. a 101. Ich úlohou bolo obsadiť či zničiť mosty v okolí riek Orne a Douve, obsadiť železničné a cestné križovatky, čo malo znemožniť Nemcom zásobovanie.

My sme v malebnej obci Sainte-Mère-Eglise strávili jeden deň a jednu noc. Ubytovali sme sa v príjemnom penzióne, priamo pred kostolom. Okrem pohodlného ubytovania nás milo prekvapil majiteľ penziónu, ktorý si na nás večer našiel čas a porozprával nám veľa zaujímavosti .

Obrázok blogu

Okrem iného, nám doporučil návštevu múzea Airborne, so slovami, že toto múzeum je jedno z najdôležitejších a najnavštevovanejších v celej oblasti. Nevedeli sme sa dočkať rána, po raňajkách sme už postávali medzi prvými návštevníkmi múzea.

Airborne múzeum
Airborne múzeum (zdroj: Christian Humbert)
Obrázok blogu

Múzeum Airborne pozostáva z piatich pavilónov, rozložených v obrovskom parku v centre dediny Sainte-Mère-Eglise. Jeho inaugurácia sa konala v roku 1964, odvtedy prešlo viacerými rekonštrukciami (naposledy v roku 2024).

S obrovským záujmom sme absolvovali cca 3-hodinovú interaktívnu prehliadku. Bolo by čo pozerať aj dlhšie, ale my sme mali pred sebou cestu 300 kilometrov, smerom na letisko v Nantes, s autom na elektrický pohon:-)

Plán múzea
Plán múzea (zdroj: airborne-museum.org)

Prvý pavilón OCCUPATION je venovaný lietadlám použitých pri operácii Overlord. Zahŕňa i históriu obyvateľov Normandie, ich každodenný život počas okupácie: vysťahovanie z domovov, nútené práce, zákaz vychádzania, prídely potravín i formovanie odboja.

Airborne múzeum
Airborne múzeum 

Pavilón C-47 ponúka expozíciu rôznych vojenských objektov a predovšetkým samotné legendárne lietadlo C-47.

Airborne múzeum
Airborne múzeum (zdroj: Christian Humbert)
Airborne múzeum
Airborne múzeum (zdroj: Christian Humbert)
Airborne múzeum
Airborne múzeum 

Pavilón Operácie NEPTUN vás prostredníctvom multimediálneho zariadenia pozve k absolvovanieu letu s výsadkármi z 82. divízie, uprostred noci 6. júna 1944. Nájdete tu tiež americké lietadlo Piper Cub.

Airborne múzeum
Airborne múzeum 
Airborne múzeum
Airborne múzeum 
Airborne múzeum
Airborne múzeum 

Konferenčné centrum Ronalda Reagana slúži na premietanie vojnových filmov i dočasné expozície.

Posledný pavilón WACO predstavuje pôvod a dizajn klzákov (vetroňov) prostredníctvom virtuálnych či reálnych modelov.

Vetroň v Airborne múzeu
Vetroň v Airborne múzeu (zdroj: Christian Humbert)
Obrázok blogu
Airborne múzeum
Airborne múzeum 

Prvý článok o vylodení v Normandii končím, v ďalšom sa budem venovať ikonickým miestam: Omaha pláž, americký cintorín a Pointe du Hoc.

Dnes sa s vami rozlúčim citátom Winstona Churchilla:

Some must die so others might live..

Na zamyslenie, čo poviete...

Soňa Fröhlichová

Soňa Fröhlichová

Bloger 
Populárny bloger
  • Počet článkov:  114
  •  | 
  • Páči sa:  1 407x

Mám 57 rokov. Pred 12 rokmi som si začala klásť otázky typu: Vyhovuje mi rutina a stereotyp v ktorom žijem? Skúsim sa posunúť niekam inam? Budem ešte v 45-tich rokoch schopná poznávať novú krajinu, nájsť si prácu, priateľov, koníčky, nové výzvy a hlavne naučiť sa ďalší jazyk? Nebola to vždy prechádzka ružovou záhradou, ale podarilo sa. Voľba padla úplne náhodne na Švajčiarsko, ktoré by som Vám v mojich článkoch rada predstavila. Chcem v nich zúročiť poznatky a skúsenosti z môjho pôsobenia a neúnavného cestovania po celom Švajčiarsku. Zoznam autorových rubrík:  cestovanieSúkromné

Prémioví blogeri

Lucia Šicková

Lucia Šicková

4 články
Radko Mačuha

Radko Mačuha

214 článkov
Jiří Ščobák

Jiří Ščobák

764 článkov
Pavel Macko

Pavel Macko

188 článkov
Karolína Farská

Karolína Farská

4 články
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu