Značka je niečo, čo sa spája s podnikaním, biznisom. Ale značku možno chápať i ako vašu osobnosť, tým kým ste a čo reprezentujete. Vaša osobná značka sa tiež neustále tvorí a vyvíja. A to na základe toho, kto ste a čo vás baví robiť. Či už ste zamestnanec, startup-ista alebo freelancer, je to práve osobná značka, ktorá za vás hovorí. Byť zámerom toho, čo chcete, aby sa stalo, tvaruje príležitosti, ktoré si priťahujete.
Najväčšie výhody budovania osobnej značky sú tie, ktorými:
sa odlíšite od konkurencie a vystúpite tak z davu a priemeru,
budete atraktívnejší pre potenciálneho nového zamestnávateľa alebo klienta,
si rozšírite váš network, ktorý opäť môže priviesť k vám nových klientov a tiež si tak budujete referencie.
Odkiaľ ale začať?
Ponúkam vám 6 tipov, ako zveľadiť vašu osobnú značku:
1. Pochopte a uvedomte si vašu hodnotu
Vaša hodnota nie je založená len na tom, pre koho pracujete alebo na vašej pozícii v práci. Je založená na tom, čo dokážete „priniesť k stolu”. Ide najmä o to, v čom ste výnimočný, čo robíte veľmi dobre a komu to najlepšie slúži? V podnikaní hovoríme veľa o tom, ako nájsť cieľové skupiny, zákazníkov a tiež špecializované trhy (niche). Ak uplatníme tento prístup i v zmysle osobnej značky, a preto vám to pomôže zúžiť zoznam potenciálnych zákazníkov (alebo zamestnávateľov), ktorým môžete najviac pomôcť a ktorým by sa mohla vaša práca najviac páčiť. Ak neviete presne definovať v čom ste najlepší, v čom ste odborníci a špecialisti, potom ani okolie nebude vedieť, prečo by vás mali najať alebo prijať do zamestnania... Základom je teda vytvoriť hodnotnú ponuku, ktorá hovorí o tom, čo robíte najlepšie a komu najlepšie viete vašimi službami pomôcť.
Opýtajte sa samy seba tieto otázky, aby ste seba zadefinovali a poziciovali ako lídra a skutočného odborníka v danej oblasti:
Čo robíte? (napr. Tvorba online obsahov na soc. sieťach)
Ako to robíte? (napr. Ako mentor a konzultant)
Aká je hodnota vašej služby? (napr. Rast biznisu)
2. Nech skutky hovoria za slová
Čím viac rozumiete vašej hodnote, tým ľahšie ju budete komunikovať a v konečnom dôsledku aj realizovať vaše služby. Ak uvažujete o viacerých pracovných miestach a viete, že by ste boli skvelý fit, potom nechajte vašu prácu hovoriť za vás. Zvážte i to, že byť online by malo byť súčasť marketingového plánu vašej osobnej značky, jednoducho nezaostávajte ani v tomto smere.
Vytvorte si miesto, profil, platformu, kde ľudia môžu vidieť, čo robíte. Neváhajte a podporujte svoje úspechy, pretože práve i toto vám dáva dôveryhodnosť. Ak sa ľudia s vami nemôžu spojiť hneď, nevedia, kde vás nájdu, potom ich strácate. A práve takto im umožňujete sa s vami ihneď spojiť – tieto možnosti prezentácie a komunikácie vám otvárajú dvere k viac príležitostiam.
3. Určite si cenu vašej hodnoty a služieb
Väčšina ľudí má tendenciu odhadnúť svoje ceny za služby na základe toho, koľko by chceli zarábať. Zvyčajne sa však stane to, že tak prichádzate o peniaze, pretože vaša práca prináša zamestnávateľovi alebo klientovi oveľa väčšiu hodnotu, než to, koľko ste si za to zaúčtovali. Keď premýšľate o nastavení cien svojich služieb, potom si urobte zoznam aktivít, ktoré by sa diali, keby vás už spoločnosť nemala vo svojom tíme. Napríklad, ako publicista prinášate značke viditeľnosť. Možno to robíte špecifickými spôsobmi - možno tým, že využívate vaše vzťahy a kontakty s médiami pri príležitosti tlače, ako sú rozhovory, PR články či platené partnerstvá. Ak vás spoločnosť adekvátne neohodnotí, potom riskuje, že stratí tisíce euro z nevyužitých príležitostí. Ak začnete s týmto, tak si nastavíte vašu skutočnú hodnotu a cenu vašej práce a vašich služieb, ktoré vytvárajú pridanú hodnotu i pre dané firmy a spoločnosti. Okrem toho, vždy treba vedieť, aké problémy rieši daná firma a ako vy viete pomôcť pri riešení týchto problémov. Čo môže spoločnosť stratiť ak aby ste pre ňu už nepracovali? To je vaša skutočná hodnota.
4. Budujte si vašu hodnotu postupne a s dôrazom na referencie klientov
Nebuďte jediný, kto o vás hovorí a kto vás chváli. Mali by to byť najmä vaši klienti alebo zamestnávateľ a kolegovia, ktorí pozdvihnú vaše kvality a hodnoty. Toto je i cesta, ako si vybudovať lojálnu klientelu a pozitívne referencie vhodným a prirodzeným spôsobom.
5. Myslite do budúcna
Majte na pamäti, že rozvoj a posilnenie osobnej značky je súčasťou prebiehajúceho procesu dosahovania vašich kariérnych cieľov. Napríklad, ak sa snažíte stať finančným riaditeľom, vyplatí sa získať povesť lídra, odborníka a špecialistu práve na financie. Keď si budete hľadať vašu budúcu prácu, môžete začleniť túto reputáciu osobnej značky a špecialistu na financie i do motivačného listu, vášho životopisu a tiež, keď budete odpovedať na otázky počas konkrétneho pohovoru. Takto môžete začať pracovať na pozícii CFO už dlho predtým, ako sa ním skutočne stanete.
6. Zvýšte vašu hodnotu osobnej značky aj prostredníctvom vzdelávania
Akonáhle ukončíte vaše vzdelanie, stále máte príležitosti sa neustále vzdelávať a rozvíjať vo vašom obore. A to napríklad i formou online kurzov, spolu s kolegami, mentormi, čo je ešte účinnejšie ako teória zo školy. Možno i spoločnosť, pre ktorú pracujete vám vie preplatiť niektoré formy odborného vzdelávania sa, a preto, neváhajte si tieto skvelé benefity prezistiť a využiť. Aj toto vám pomôže sa odlíšiť od ostatných a posilniť vašu osobnú značku.