Plnou parou vzad, alebo si ako dopravný podnik píli vlastný konár

Bratislavčania majú tri istoty: dane, smrť a dopravné zápchy. Dopravný podnik Bratislava sa vydal cestou zvyšovania cien.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (0)

SMS lístky verejnú dopravu svojho času vylepšili. Jednoduchší prístup k verejnej preprave má rozhodne svoj význam. Každý, kto do Bratislavy zavíta ,okamžite nadobudne pocit, že mesto nepatrí ľuďom, ale autám. V živote človeka vraj platia dve istoty. Dane a smrť. Bratislavčania si ale môžu pridať ešte jednu istotu a tou sú dopravné zápchy. Každé ráno a podvečer je mesto z veľkej časti paralyzované a väčšina cezpoľných minie nemalú časť svojho intelektuálneho potenciálu na riešenie rébusu kade a kedy tak, aby sa vyhli nekonečným kolónam a stresujúcim jazdám. Aby nevznikol dojem, že je to len náš problém, skonštatujem, že je to síce problém väčších miest všade vo svete, ale my sme jedineční v riešeniach. Naše totiž v zásade veci zhoršujú.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Kým iné metropoly hľadajú cestu k znižovaniu frekvencie dopravy v meste prostredníctvom verejnej dopravy, my hrdí bohabojní Slováci sme sa rozhodli radšej šetriť interiéry električiek a trolejbusov tým, že budú jazdiť (polo)prázdne. Som presvedčená, že ekonomické oddelenie Dopravného podniku Bratislava zrátalo jasnú úsporu na renováciách interiérov svojho vozového parku, ak bude jazdiť bez cestujúcich.

Nijak inak sa totiž nedá vysvetliť zdraženie SMS lístkov, ktoré dopravný podnik zaviedol od 1. 4. 2016. 70-minútový lístok zdražel o 30%! Za jeho pôvodnú cenu 1 euro si teraz môžete kúpiť lístok 40-minútový. Tento krok je v absolútnom rozpore s trendmi z podobne veľkých miest v našom okolí. Ak k tomu prirátate fakt, že mesačník je v Bratislave drahší ako v Prahe, či v Brne ide o obrovský krok vzad.
Jednoduché konštatovanie - čím viac ľudí sa bude prepravovať verejnou dopravou, tým menej bude na cestách áut a z toho nám logicky vychádza plynulejšia premávka. Dopravný podnik sa neraz z takouto východiskovou tézou stotožnil. Ba čo viac, považuje ju za jedno zo základných východísk pri tvorbe koncepcie verejnej dopravy v meste.

SkryťVypnúť reklamu

Ako je teda možné že miesto toho aby sa preprava v meste, kde je auto ešte vždy aj otázkou prestíže deje pravý opak? Ako chce dopravný podnik zdôvodniť fakt, že predbehol ceny automobilovej dopravy? Čím chce akože DPB konkurovať osobnej doprave ak paralyzuje svoju kľúčovú výhodu, teda cenu? Električky môžu byť pokojne aj pozlátené, ak nebudú predstavovať ekonomicky výhodnejšiu alternatívu, nič cestujúcich nepresvedčí presedlať na verejnú dopravu.

Ľudia, ktorí nevlastnia auto, alebo sú z iných dôvodov odkázaní na MHD môžu byť síce stabilným klientom, ale mesto by malo chápať verejnú dopravu skôr ako nástroj na zlepšovanie života občanov a nie si určitú skupinu brať za rukojemníkov. A to nehovorím o tom, že ten druh užívateľov aj tak preferuje skôr iné ako SMS-kové nakupovanie lístkov.

SkryťVypnúť reklamu

Moje nepochopenie sa ale postupne menilo na ráznu rozhorčenosť v momente, kedy som začala pátrať po východiskách a stanoviskách DPB. Tu som totiž narazila na ďalší vypuklý problém firmy, ktorej jediným akcionárom je mesto. DPB sa ani len nesnažila komunikovať prečo pristúpila k týmto krokom. Rastú náklady na energie, treba investovať, klesajú tržby? Prečo stúpli ceny lístkov? Zbežne som si prešla facebook, stránku a nenašla som nič, čo by len v náznaku spĺňalo kritéria na profesionálnu komunikáciu. Aktuálne tlačové správy z roku 2011, statusy ktoré by som nerozklikla ani keby mi za to niekto platil, recenzie, na ktoré sa nikto ani len nepokúsil odpovedať.

SkryťVypnúť reklamu

To všetko je vizitka DPB, ale aj primátora a celého magistrátu. Zahrám sa na vešticu a skonštatujem, že ak sa niektorí novinári rozhodnú kontaktovať magistrát s otázkami k tejto téme, Nesrovnal bude tieto kroky obhajovať z pozície ekonomickej efektivity. V tomto konkrétnom prípade je ale ekonomická efektivita nanajvýš pochybná pretože nezohľadňuje stratu potencionálnych cestujúcich, ktorí si predražení lístok nekúpia.

Dookola robíme tie isté chyby a nedokážeme sa z nich poučiť. Bratislava zúfalo potrebuje alternatívnu mestskú dopravu a mala ju mať už včera. Žiaľ, nie len že nemá, ale dlho mať ani nebude.

Anetta Spencer

Anetta Spencer

Bloger 
  • Počet článkov:  15
  •  | 
  • Páči sa:  0x

Nemám rada, ak sa ľudia ľahko vzdávajú. Ja nikdy. Zoznam autorových rubrík:  SúkromnéNezaradené

Prémioví blogeri

Karolína Farská

Karolína Farská

4 články
Věra Tepličková

Věra Tepličková

1,085 článkov
Zmudri.sk

Zmudri.sk

3 články
Juraj Hipš

Juraj Hipš

12 článkov
INESS

INESS

108 článkov
Martina Hilbertová

Martina Hilbertová

50 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu