Ako vznikajú tieto normy a kto má právo ich určiť? Niekde tu mieril predchádzajúci článok Aristoteles, Mikymaus a umenie.
Vypočul som si raz zážitok jednej známej, ktorá sa išla pozrieť na výstavu obrazov, kde boli vedľa seba vystavené diela amatérskych aj profesionálnych výtvarníkov. Zaujala ju dvojica – citlivá krajinka namaľovaná výtvarníkom amatérom vedľa červenej machule na bielom pozadí namaľovanej profesionálom. Zviditeľniť takéto kontrasty je myslím potrebné – nevyhnutne u mnohých divákov nasleduje už horeuvedená otázka: Čo je umenie?
Ja by som doplnil aj o podotázku, či vôbec existuje nejaké profesionálne umenie a čo ho vlastne stavia nad amatérsku maľbu? Nie je to často len pseudointlektuálny produkt potrebný na umelé vytvorenie „elity“? Prvý predsudok, proti ktorému sa učitelia umenia spravidla snažia bojovať, je názor, že umelecká dokonalosť je totožná s fotografickou presnosťou. Povedané inými slovami, estetika sa zriekla nároku zaoberať sa problémom presvedčivého zobrazovania, problémom ilúzie v umení. Objavy a efekty znázorňovania, ktoré boli kedysi pýchou umelcov, sa dnes stali banálne.
Napriek tomu si myslím, že nám hrozí skutočné nebezpečenstvo straty kontaktu s veľkými majstrami minulosti, ak prijmeme módnu doktrínu, že také problémy nemali s umením nikdy nič spoločné. Mal by nás výsostne zaujímať už len sám dôvod, prečo sa dnes považuje zobrazovanie prírody za niečo banálne. Vizuálne zobrazenie dnes naberá svoj vrchol, nikdy v histórii nebolo tak lacné v každom slova zmysle. Obklopuje nás zovšadiaľ, plagáty, reklamy, časopisy, obaly na potravinách a iných výrobkoch, známky atd. Maľovanie je dnes prístupné pre každého a nejeden skromný amatér zvláda triky, ktoré by Giottovi pripadali ako vyslovený zázrak. Giottových vrstevníkov by priviedol do úžasu aj primitívny farebný obrázok z krabice z ovsených vločiek.
Znamená to, že takáto krabica predstihuje Giotta? Nemal by sa dnešný človek usilovať o obnovenie svojho zmyslu pre údiv nad tým, že je schopný vykúzliť líniami, tieňmi, farbami a tvarmi záhadné fantómy vizuálnej skutočnosti, ktoré nazývame „obrazy“?
Čo je umenie? Fotografické zobrazenie sveta? Abstraktná, nefigurálna maľba? A čo ak aj aj, alebo ani to ani to? Platón hovorí v Sofistovi: „Nemali by sme hovoriť, že postavíme dom vďaka umeniu stavať a že vďaka umeniu maľovať urobíme ďalší dom, akýsi sen stvorený človekom pre tých, ktorí bdejú“?