
Ako vidíte, sovietsky robotník pracoval s úsmevom na tvári, v očiach sa odrážal životný optimizmus. Robotníci na vrtných vežiach, autor E. Grabilin.

Aj na mori sa tvrdo pracovalo, úlovok bohatý. Samé ryby. Autor V. Paradnja.

Stavali sa lode, cez deň i v noci. Autor J. Gudkov.

Polockaja rafinéria. Podobá sa nášmu Slovnaftu? Autor V. Paradnja. Na tejto i predchádzajúcej fotografii sa mi páči majstrovské spracovanie kompozície.

Chladiaca veža Ljubereckej TRC – 22. Autor J. Gudkov.

A takto to vypadalo v Belojarskej atómovej elektrárni. Žiadny počítač, ba ani kalkulačka, iba tri hrozivé telefóny a jeden veľký zošit. Tie dva kruhy v pozadí mi pripomínajú dva kruhy z jedného Rembrandtovho autoportrétu. Obraz visí v Kenwood House v Londýne. Strávil som pred ním asi dve hodiny, dozorcovia už okolo mňa podozrivo krúžili a ja som zabudol takmer aj dýchať. Nádherná maľba. Nik dodnes nezistil, čo tie dva kruhy na jeho obraze znamenajú. Nie sú to ani zrkadlá, ani obrazy, ani gongy, nič, len dva kruhy a tajomstvo. Počul som verziu, že sa spájajú so židovskou kabalou, pretože židovská komunita bola neskôr jediná, ktorá ešte Rembrandta podporovala a s ktorou bol zadobre. Kruh má v kabale svoju symboliku, ale to už nie je môj parket. A možno bol Rembrandt vizionár a predvídal atómovú elektráreň v sovietskom Belojarsku. Autor fotografie E. Grabilin.

Na záver trocha čiernobielej romantiky. Komentár nepotrebný. Autor S. Vasiliev.
Niekto môže tieto fotky vnímať tak, iný onak, a niekto ani tak, ani onak. Pre mňa je kľúčom k týmto prácam kompozícia, jasný obsahový zámer, svetlo i tieň, pravda drsného života, ideológia. Majstrovské narábanie so všetkými týmito kľúčmi umožňuje plynulé čítanie fotografií.