Rým je zvuková zhoda v zakončení dvoch alebo viacerých veršov. Nečakajte však, že budem dokazovať, ako Manet pri poslednom ťahu štetca na obraze vytvoril zhodnú zvukovú kulisu s Tizianom či Velázquezom.
Obraz nie je zvukové médium, napriek tomu medzi viacerými obrazmi možno vysledovať zhodu prirovnateľnú zvukovej zhode na konci veršov. Skrátka, niektoré obrazy sa rýmujú.
Obzvlášť Manetove. Nechával na nich doznievať vplyv španielskej maľby. Vyberal si jednotlivé nápady a prvky, ktoré sa mu páčili a pretvoril ich na vlastné „originálne” dielo. Manetovi španielski učitelia boli hlavne Goya a Velázquez. Od Velázqueza sa naučil jednoduchému narábaniu s farbou a námetom:


Diego Velázquez – Inocent X, detail

Edouard Manet – Španielsky spevák, detail
Nedostatok vhodných reprodukcií mi umožňuje len takúto ukážku, kedykoľvek však budete mať možnosť pozrieť si dobrú, ostrú reprodukciu Inocentovho červeného rúcha (prípadne originál) a dobrý detail Manetom maľovaného obrazu, všimnite si, ako bravúrne, jednoducho a úsporne – zdanlivo niekoľkými ťahmi – Diego a Edouard pracovali.
Svojimi „španielskymi” obrazmi si Manet získal v Paríži uznanie. Na Baudelairovu radu namaľoval Španielskeho speváka (modelom bola opäť Victorine), prihlásil ho do Salónu v r. 1861, kde bol prijatý a získal ocenenie.
Môžete si všimnúť, že Valázquez – majster dramatických farieb – používal často ostrý kontrast čiernej a bielej vo farbách šiat so špecificky jednoduchým plochým pozadím. O tieto prvky sa Manet zachytil a transformoval ich do svojich portrétov matadorov, toreadorov a iných postáv, ktorým pridával ostro červené a ružové časti odevov.

Diego Velázquez – Pablo de Valladolid

Diego Velázquez – Martínez Montañés

Diego Velázquez – Juan de Pareja

Eduoard Manet – Victorine v kostýme toreadora

Eduoard Manet – Španielsky spevák

Eduoard Manet – Mŕtvy toreador

Eduoard Manet – Matador

Eduoard Manet – Hráč na píšťalku
Pozorné oko sa tu ľahko zorientuje aj bez textového doprovodu. Uzatváram tak kapitolu o Manetovi. V ďalšom pokračovaní poodhalím mágiu Picassovej dielne. Netajil sa síce svojimi lupičskými zvykmi, jeho potulky históriou starých majstrov sú však zaujímavou exkurziou do laboratória kompozície a formy.