Zistil som to stojac v dlhom rade trpezlivých nakupujúcich, ktorí sa na použitie expresných pokladní nekvalifikovali.
Potešil som sa - na okamih - predstave, že okrem pokladní s pomalými pokladníčkami Tesko ponúka zákazníkom aj možnosť využiť pokladne s expresne rýchlymi pokladníčkami. O chvíľu som samozrejme pochopil, že v expresných pokladniach nie sú aj expresné pokladníčky. Nepracujú rýchlejšie než tie ostatné pri normálnych pokladniach. Budete sa diviť, ale to nie je skutočný význam tohto označenia. Naopak, sú často ešte pomalšie a vybavenie zákazníka im trvá dlhšie. Sú to LEN expresné pokladne, ale NIE expresné pokladníčky. Expresné vybavenie spôsobujete vy ako zákazník, ak máte v košíku do päť položiek.

Ak chcete mať zážitok z expresných pokladníčiek, choďte za hranicu do Hainburgu. V Hofferi či Spare vám tovar naskenuje pokladníčka rýchlosťou svetla, ruky im len tak lietajú. Ako keby ich to bavilo alebo čo. Nemáte šancu nákup poukladať do tašiek skôr než naskenujú váš tovar. Už som to veľakrát skúšal. S trocha pohŕdavým úsmevom a založenými rukami sa rakúska pokladníčka prizerá, ako sa snažíte tovar rýchlo nahádzať do igelitky. Ako sa vám trasú ruky lebo si uvedomujete, že ona už dávno skončila a malo by to byť naopak.
Sú to ultrazvukové mašiny a často rozmýšľam nad tým, prečo také nie sú aj u nás. Ale čo, veď nemusíme mať všetko...
A je ešte jedna odlišnosť medzi slovenským a rakúskym supermarketom. Nákupné koše sú u nich čisté, technicky funkčné (kolieska a aj retiazky na zámkoch) v protiklade k našim špinavým, lepkavým a smrdiacim (občúraným bezdomovcami a vrabcami) vozíkom, ktoré deprimujúco čakajú na zúfalca, ktorý sa ich odváži na chvíľku využiť.
Ako to tí rakušáci robia? Majú nákupné koše zo špeciálnych materiálov, ktorých sa smrad a špina nechytá? Majú iných bezdomovcov, ktorým sa postávanie pri supermarketoch a obštiavanie nákupných vozíkov bridí? Možno je to pre nich nuda a za pravé dobrodružstvo a zábavu pokladajú nebyť prítomný v strediskách konzumu. Alebo možno tí naši bezdomovci sú natoľko uvedomelí, že sa rozhodli sabotovať ikony konzumnej kultúry znečisťovaním nákupných vozíkov i celého prostredia dookola a prejavujú tak svoj postoj k úpadkovej konzumnej spoločnosti? Možno sú to osobnosti, ktoré sa rozhodli masám znepríjemniť návštevu supermarketu natoľko, až ich od toho úplne odradia a spôsobia hromadný útek k duchovným hodnotám?
Oni sa tí naši bezdomovci vždy huncútsky usmievajú, ja som to pokladal za následok požitia alkoholických nápojov. Avšak zmena perspektívy umožňuje aj inú interpretáciu ich huncútskeho úsmevu. Vedia, že my o ich prešibanom pláne nevieme a chcú aspoň naznačiť, že všetko je inak...
Autor kresby: Michal Šplho