Na to, aby ste sa vyhli zbytočným nedorozumeniam či nesprávnym interpretáciám, jednoducho počúvajte. Nič iné. Dobré je všímať si aj mimiku a gestá človeka, s ktorým komunikujeme. Aj tie sú totiž nositeľmi dôležitých informácií. Keď budete s niekým hovoriť, skúste sa zamerať na to, čo sa vám preháňa v hlave, keď ho počúvate. Miesto načúvania druhému nám často beží hlavou, že ho chceme presvedčiť, vymýšľame rôzne argumentačné zbrane či trefné odpovede. Nepripravujte si teda odpovede, pretože vtedy je naše počúvanie vypnuté, takže my vtedy iba vysielame, ale neprijímame. Niekedy tiež zvykneme na slová druhého reagovať rýchlou analýzou či radou. Lepšie je, keď sa snažíme situácii toho druhého porozumieť či pomôcť mu dospieť k riešeniu spolu s ním. Na to sú najvhodnejšie doplňujúce otázky. „Toto som nevedel, môžeš mi o tom povedať niečo viac. Čo by si o tom myslel ty?...“ Dôležité je teda sa na svojho partnera pri komunikácii sústrediť, čo zahŕňa nielen sledovanie jeho slov, ale aj najrôznejších signálov, ktoré každý z nás vysiela. Ako sedí? Ako má položené ruky? Blúdi očami po miestnosti?... Ak vám niekto povie, že sa na vás hnevá, lebo ste prišli neskoro, môžete reagovať takto: „Aha, si naštvaný, že som ťa nechal dlho čakať“. Ide o techniku opakovania, ktorá funguje priam zázračne, pretože sa tak snažíte zdieľať pocity toho druhého.
Mgr. Renáta Botková/psychologička