Je vystavené požiadavkám, na ktoré nestačí a ktoré vedú k jeho preťažovaniu. Častý je tiež napríklad výskyt psychosomatických ťažkostí (bolesti bruška, hlavy, agresia, školská fóbia a mnohé iné). Škola nie je pre dieťa iba miestom učenia či výkonu, ale aj miestom socializácie. Preto, ak dieťa nie je ešte pripravené zvládať školské povinnosti, môže seba samé vnímať ako neúspešné, neschopné či menejcenné. Je veľmi dôležité posúdiť túto problematiku najmä v záujme našich detí. Ako rodičia by sme mali byť schopní všímať si isté vodítka, ktoré nám pomôžu, čo to o pripravenosti našich detí na školu zistiť. Dieťa, ktoré je zrelé by malo byť schopné napríklad primerane nakresliť ľudskú postavu, správne uchopiť ceruzku, obkresliť základné geometrické útvary, orientovať sa vo svojich osobných údajoch či mať osvojený číselný rad do desať. Taktiež by malo byť schopné vyjadrovať sa vo vetách, súvetiach bez veľkých gramatických chýb či výslovnostných ťažkostí. Je dôležité, aby vedelo opísať svoje zážitky, zvládať samoobslužné činnosti ako aj úmyselne venovať svoju pozornosť určitej aktivite. V neposlednom rade je dôležité myslieť aj na emocionálnu a sociálnu zrelosť dieťaťa. Jeho úspech v škole totiž predpokladá aj istú citovú stabilitu, odolnosť voči frustrácii a taktiež schopnosť prijať a zvládnuť aj prípadný neúspech. Dieťa by malo zvládať odlúčenie od rodiča, podriadenie sa autorite učiteľa ale aj začlenenie sa do skupiny rovesníkov. Požiadaviek, ktoré školský režim na dieťa kladie je mnoho, preto je dôležité, aby dieťa pri nástupe do školy bolo naozaj zrelé. Nie je hanbou, ak dieťa ešte nie je úplne pripravené, radšej odložiť jeho nástup do školy, ako neskôr čeliť ťažkostiam, ktoré z predčasného zaškolenia dieťaťa vyplývajú.
V našom nízkoprahovom dennom centre sme tu pre Vás, ak potrebujete pomoc pri riešení rodinných problémov, problémov v škole a pomoc pri riešení ťažkej sociálnej situácie obráťte sa na nás.
Bc. Renáta Botková