V čase, keď na Slovensku sa lekári mobilizujú do štrajku, je ten český dávno zažehnaný a napriek komplikovanej situácií vo vláde môžeme pozorovať zlepšenie odrážajúce sa aj v spoločnosti. O skvalitnení školstva v Čechách ani snáď nemusím písať. Nech sa pozrieme na ktorúkoľvek oblasť, vidíme, že na Slovensku sa niečo podstatné dlhodobo zanedbáva.
V učiteľskej komunite na Slovensku to pomaly začína vrieť. 18 rokov ignorovania reality školstva a neustále „reformné“ pokusy až po neustále ponižovanie vysokoškolsky vzdelaných ľudí politikmi, pseudoodborníkmi, či rodičmi si začínajú vyberať svoju daň.
Nečudo, že skepsa a demotivácia učiteľov v poslednom období kulminuje. Celá spoločnosť si zastiera pred realitou oči a hľadá problémy tam kde nie sú. A názory ako „nenažraní“ učitelia, ktorí celý rok nič nerobia a ešte majú strašne veľa prázdnin, z fór len tak kričia. Akoby z učiteľského „poslania“ priam vyplývalo pracovať za bakšiš, držať hubu a máť funkciu boxovacieho vreca, do ktorého si každý kopne pri prvej príležitosti.
Platí všeobecný názor, že školstvo na Slovensku je v zlom stave. Že je nekvalitné.
Je mnoho dôvodov, pre ktoré študenti odchádzajú za lepším štúdiom do Čiech. Lepší systém, lepšie ubytovanie, väčší potenciál uplatnenia na trhu, renomé v zahraničí,... Hlavná je však kvalita.
Pýtam sa veľmi prozaicky: Vymenili všetkých ľudí, ktorí dovtedy pracovali v školstve a nahradili ich novými, kvalitnejšími, lepšími?
Pri troche sedliackeho rozumu vieme, že Česko prešlo rovnakým režimom, ktorý mal rovnaký efekt ako na Slovensku. Je to tá istá generácia absolventov, učiteľov, odborníkov, vedcov, lekárov atď. Súčasná kvalita českého školstva je postavená na rovnakom „materiáli“ ako na Slovensku. Problém kvality školstva preto netkvie v učiteľoch.
Jediný rozdiel je tvorený investíciou štátu do školstva.
Zatiaľ čo u našich susedov prebehla rozsiahla modernizácia vybavenia, skvalitnenie prostredia v ktorom vzdelávanie prebieha a učitelia, ktorí boli a sú osou ich celej reformy, dostali aj náležité ohodnotenie, na Slovensku je riešenie čisto estetické.
Netvrdím, že sme dokonalí. Ani to že musíme byť každému sympatickí. Sme však učitelia, ktorí berieme učiteľský stav vážne a chceme sa podieľať na skvalitňovaní školstva konkrétne. Tak ako je vyjadrovaný názor na školstvo zvonku, chceme sa vyjadriť aj zvnútra. Tak ako chcú od nás, chceme aj my aby nás brali vážne.
Sme civilizovaní a schopní inteligentnej diskusie tak sa do nej pustime a buďme konštruktívni.