Celkom prvý spravodajský príspevok o inflácii uviedol moderátor Braňo Ondruš:
Inflácia na Slovensku patrí medzi absolútne najvyššie spomedzi krajín OECD. Ceny teda u nás rastú rýchlejšie ako u ostatných, ale o platoch sa to povedať nedá .
Čísla OECD potvrdzujú, že z 30 členských krajín máme tretiu najvyššiu infláciu (po Turecku a Islande, priemer za druhý štvrťrok 2006). A čo rast platov? Rast miezd je druhý najvyšší (po Turecku), aspoň keď porovnávame mzdy v priemysle, ktoré OECD vykazuje . O čom bol ten úvod?
Pre detailistov - rast miezd v priemysle je u nás podobne ako vo vyspelých krajinách o niečo pomalší ako vo zvyšku ekonomiky– celkovo platy u nás v priemere narástli o 7,5% za posledných 12 mesiacov k prvému štvrťroku 2006, čo je posledný dostupný údaj.
Reportér Anton Adamčík v príspevku pokračoval:
Ak v minulom roku boli Vaše mesačné náklady na domácnosť 10 tisíc korún, tento rok zaplatíte o 500 korún viac. Hoci priemerný mesačný plat stúpol len o 50 korún.
Náklady +500Sk, to je teda ten medziročný rast cien za júl + 5% (10 500/10 000). Rast priemerného platu ale nie je ani náhodou 50Sk, ale 1200Sk alebo tých 7,5% ako posledné číslo reprezentatívne za celú ekonomiku (prípadne 4-12% medziročne v júni pri vybraných odvetviach , za ktoré sú čísla aj aktuálnejšie).
V príspevku Joj si potom ľudia sťažovali na rast cien, tu vraj 30%, tam pomaly dvojnásobok.. a novinár namiesto snahy uviesť ich pocity do kontextu sa na nich len populisticky vezie. Nehovorím, že to nespĺňa emocionálne potreby časti obyvateľstva, otázkou sú náklady tohto populizmu pre celú krajinu.
PS Bohumil Stejskal z medialne.sk si všimol nedávnu zámenu loga HZD a HZDS v správach Joj pri reči o koaličnej trojke.
Šetrenie o 10%: Ľuboš Jančík zo SME má pekné vysvetlenie, ako to vlastne je s ministerským šetrením o 10%, pričom by sa ušetrili len 4 miliardy (článok v článku).
Pokuty pre médiá za porušenie zákona: Čítajúc článok v SME na túto tému ma mi napadla takáto alternatíva: naviazať pokutu na sledovanosť príspevku/relácie - sadzba X korún na manipulovaného diváka. Peoplemetre sú, počítať by sa to dalo ľahko, a pritom je pokuta adekvátna škode (obrat média s tým len dosť nepriamo súvisí).
Titulok dňa: „ Slovnaftu napriek vysokým cenám rastú tržby,“ informuje titulok SME k článku SITA. Dvaja čitatelia ma upozornili na tento titulok, teda na slovo „napriek.“ Základný ekonomický graf hovorí o vplyve vyššej ceny (bežného typu) tovaru na tržby toto: nedá sa vopred určiť, čo bude s tržbami. Možno vyššia cena vykompenzuje nižší dopyt, možno nie, závisí to od tvaru krivky dopytu. Čiže aj keby predaj Slovnaftu klesol (čo neklesol), titulok by bol nelogický.
Titulok dňa 2: Čitateľ ma upozornil aj na sobotný kúsok v SME:
„ Dioxíny z vajec zmiznú najskôr o päť rokov, pozrú si aj východ “
Šťastnú cestu.
14. aug 2006 o 18:04
Páči sa: 0x
Prečítané: 3 078x
SPW: Inflačný populizmus TV JOJ
Náhodou som v sobotu pozeral večerné správy TV Joj, snáď po polroku. Je to mimo môjho zorného poľa, ale dnes mi nedá. Pre znalosť kontextu, na akej úrovni je Jojka oproti Markíze či STV.
Písmo:
A-
|
A+
Diskusia
(17)