Fico pripustil možnosť regulácie cien motorových palív, neupresnil však, ako by mala vyzerať. ...Po cenovej regulácii by sa palivá na Slovensku stali lacnejšími ako napríklad v okolitých krajinách. Zrejme by to vytlačilo zahraničné spoločnosti zo slovenského trhu, lebo by pre ne bolo nevýhodné predávať benzín a naftu za nízke ceny na Slovensku. Postavenie Slovnaftu na tunajšom trhu by sa teda ešte posilnilo. Pre zahraničné subjekty by však bolo výhodné nakupovať lacné pohonné látky vo veľkých objemoch na slovenskom trhu a vyvážať ich do zahraničia, kde by boli ceny vyššie. Vznikla by paradoxná situácia - vláda by pomáhala dosahovať vyššie zisky nadnárodným monopolom mimo Slovenska. Na Slovensku by sa zasa mohol objaviť nedostatok benzínu a začať energetická kríza.
Možno, možno. Je ale aj možné, že cenová regulácia vôbec takéto následky mať nebude. Záleží to na tom, o koľko lacnejšie tie ceny budú, respektíve o koľko sa zisky z predaja benzínu v SR znížia. Ak je pravda, že na trhu je menej konkurencie ako v okolitých štátoch, a možnosť monopolnej renty vyššia, tak nik z trhu neodíde aj pri regulovanom znížení cien po hranicu, pokiaľ sa tá ziskovosť zhruba nevyrovná zahraničiu. Teda pri takejto „rafinovanej protimonopolnej“ regulácii by k škodám typu scenár SME nedošlo (naopak, zákazníci by usporili krátením monopolnej renty). Ako sama autorka uvádza, z Ficových slov nie sú jasné podrobnosti, preto neviem, prečo si vyberá akurát tú najhoršiu možnú alternatívu, respektíve prečo nepopíše aj ostatné reálne možnosti.
Podobne je to v prípade často opakovaného argumentu, že zdanenie dividend či vyššie zdanenie bánk atď. povedie len k zdaneniu domácich subjektov, lebo tie zahraničné si prevedú zisky do zahraničia. Prevedú, len ak to nové zdanenie bude celkovo vyššie ako zahraničné – inak sa podvolia zdaneniu u nás (samozrejme ostáva vyššia motivácia na nafukovanie nákladov a podobne, ale to je už iný argument).
V oboch prípadoch sú pascou v úvahe zabudované predpoklady, ktoré nemusia byť splnené. A tiež neporovnávanie alternatív dôsledne.
Zmena trénerov po majstrovstvách: Matej Adámy ma upozornil na niekoľko chýb článku Rastislava Hríbika zo SME (zo zdrojov Reuters) „ Takmer polovica tímov mení po šampionáte trénera “:
Irán: Branko Ivankovič
Prvého júla mu vypršala zmluva, novú mu nikto neponúkol.
Srbsko a Čierna Hora: Iľja Petkovič
Odstúpil. Nahradí ho bývalý kouč Španielska Javier Clemente.
Austrália: Guus Hiddink
Odstúpil hneď po osemfinálovej prehre s Talianskom a prijal funkciu trénovať ruskú zbornú.
Adámy opravuje:
"...po rozdeleni Srbska a CH sa rozdelila aj futbalova reprezentacia - Clemente sa stal prvym trenerom Srbska, kouc CH este znamy nie je. Pochybna formulacia je aj pri Hiddinkovi. Ten sice odstupil hned po osemfinale, ale preto, ze s Ruskom sa dohodol este PRED sampionatom, zatial co komentar nabada k vykladu, ze k tomu prislo az potom. Chyba je aj pri Irane - Ivankovic pod tlakom rezignoval, v rovnakom case aj prezident narodnej federacie Mohammad Dadkan. Novym trenerom sa stal Amir Qalehnoei, kouc Esteqlalu Teheran."
21. júl 2006 o 17:34
Páči sa: 0x
Prečítané: 1 541x
SPW: Strašenie benzínovou krízou
Marianna Onuferová zo SME včera načrtla scenár po prípadnom zavedení cenovej regulácie benzínu „Regulácia cien benzínu môže zapríčiniť krízu“. Otázka je, prečo si vyberá akurát ten najextrémnejší scenár:
Písmo:
A-
|
A+
Diskusia
(3)