SPW: Viac obetí na cestách môže znamenať aj zmenšujúci sa problém

Cez víkend nám televízie (Markíza a STV) ponúkli zle znejúce správy o dopravnej nehodovosti. Na cestách umiera kopa ľudí a je to stále horšie a horšie...Pre príklad obšírnejšia správa STV od Michala Čierneho:

Písmo: A- | A+
Diskusia  (17)
Jeden a štvrť milióna obetí. Päťdesiat miliónov zranených. Toto je neuveriteľná ročná štatistika dopravných nehôd. Celosvetové čísla navyše narastajú a ani slovenské štatistiky nie sú výnimkou. Počet nehôd mal za posledných päť rokov stúpajúcu tendenciu. Slovensko sa preto Európskej komisii zaviazalo, že do roku 2010 zníži počet dopravných nehôd s následkom smrti o polovicu... Počas trvania tejto reportáže umrú na cestách vo svete traja ľudia. Ekonomické škody sa vo svete rátajú v miliardách dolárov. Slovensko je v počte automobilov na jedného obyvateľa v Európskej únii na poslednom mieste. Napriek tomu počet áut rastie. Pribúdajú aj kamióny, ale aj nehody, ktoré spôsobujú.... Odborníci tvrdia, že ak by sme mali viac áut, počet nehôd by bol ešte vyšší.


Najprv k tomu „nevýnimočnému“ Slovensku. Podľa policajných štatistík zomrelo minulý rok na cestách najmenej ľudí od vzniku SR a bolo aj najmenej ťažko zranených. Počty prirodzene dosť z roka na rok kolíšu, ale za posledných 5 rokov sa na Slovensku dá hovoriť o stabilite či miernom poklese počtu obetí či ťažko zranených, a to aj pri miernom náraste počtu nehôd.

A čo tie celosvetové „zlé“ správy? Čísla o celosvetovom náraste obetí nehôd a hrozbe ďalšieho nárastu pochádzajú zo správy Svetovej zdravotníckej organizácie (WHO) z roku 2004. Správa poznamenáva, že celosvetový nárast počtu dopravných obetí pochádza už dlhšiu dobu z rozvojových a rozvíjajúcich sa krajín (vrátane východnej Európy), kým vo vyspelých krajinách počet obetí už roky klesá. A očakáva sa naďalej podobný vývoj. Ako píše novinár G.Dyer, 85% obetí je z nehôd v chudobnejšej časti sveta, ktorá ale vlastní len pätinu áut sveta. A práve vlastníctvo áut rastie najrýchlejšie v týchto nevyspelých krajinách.

Rast obetí sa teda javí ako tienistá stránka väčšieho bohatstva, väčšej mobility ľudí (a väčšina sa zhodne, že to stále stojí za to). Paradoxne môžu tie čísla teda svedčiť o tom, že ľudia (ako celok), žijú lepšie.
Navyše, aj nárast obetí môže byť negatívum len v absolútnych číslach. Ak aj počet obetí stúpa, nie je to ešte dostatočný argument strašiť zhoršujúcou situáciou na cestách, keďže pri rýchlejšie rastúcom dopravnom ruchu môže byť celkovo dopravná situácia stále viac a viac bezpečná. Je nutné pozrieť sa na relatívnu nehodovosť, napr. počet obetí na autom precestovaný kilometer (v príklade čísla za Nemecko).

Teda v slovenských číslach sa ľahko dá nájsť jasné relevantné pozitívum – riziko smrti na cestách vlastne klesá, ak sú čísla o smrti na cestách stabilné, no počet zaregistrovaných áut a ich využitie na cestách každoročne stúpa.

A pokiaľ ide o boj proti nehodovosti, je namieste sa pýtať, koľko by stálo zníženie počtu obetí v extra nákladoch na bezpečnosť a nižšiu mobilitu, a nie brať akýkoľvek hon za znížením počtu obetí ako automaticky spoločensky prínosný. Taký zákaz áut by dopravnú nehodovosť asi rapídne znížil, ale za akú cenu...


Vďaka za Vaše tipy a námety: Ak v médiách nájdete niečo zaujímavé, čo by stálo za diskusiu na tomto blogu, napíšte mi a môžete byť odmenení. Za mesiace júl, august a september som na SPW zverejnil a spracoval tipy od 22 ľudí, za príspevky a pomoc v rôznych formách som im vymeral odmeny za 19.500Sk. Odmeny za ďalšie tri mesiace budem vyplácať koncom decembra. Za pomoc pekne ďakujem.

Gabriel Šípoš

Gabriel Šípoš

Bloger 
  • Počet článkov:  663
  •  | 
  • Páči sa:  10x

Pracujem v Transparency International Slovensko. Slovak Press Watch bol projektom Zoznam autorových rubrík:  SúkromnéNezaradené

Prémioví blogeri

Post Bellum SK

Post Bellum SK

90 článkov
INEKO

INEKO

117 článkov
Juraj Hipš

Juraj Hipš

12 článkov
Matúš Sarvaš

Matúš Sarvaš

3 články
Věra Tepličková

Věra Tepličková

1,072 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu