Aj Markíza a TA3 mali na alpskej lyžovačke redaktorov

Obe televízie sľubujú opatrenia

Písmo: A- | A+
Diskusia  (22)

Po STV, SME, HN a TRENDE priznali účasť svojich redaktorov na premiérom kritizovanej lyžovačke za peniaze Allianzu aj Markíza a TA3.
Podľa hovorkyne Markízy Oľgy Dúbravskej

Môžeme potvrdiť, že na tejto akcii bol aj náš redaktor, ale v čase svojej dovolenky. Jeho účasť na tejto akcii nepovažujeme za korektnú a budeme to riešiť.

PR manažérka TA3 Zuzana Vachová zas potvrdila, že akcie sa zúčastnil aj novinár TA3. Riaditeľ spravodajstva a publicistiky Ľubomír Urban v stanovisku napísal, že

O nekorektnosť by išlo v prípade, ak by sa chcel redaktor za to revanšovať na stránkach novín, v rozhlasovom alebo televíznom vysielaní spôsobom, ktorý by bol v rozpore s novinárskou etikou, nestrannosťou a objektívnosťou. A na to v televízii TA3 dôsledne dohliadame.

Aj tak ale podľa neho TA3 sprísňuje kontrolu:

Aj na základe tejto skúsenosti sme urobili ďalšie opatrenia. Sprísnili sme schvaľovací režim a výber novinárov na akcie organizované firmami, ministerstvom a inými organizáciami.

Naopak po Pravde aj Rádio Expres svojím šéfredaktorom spravodajstva Igorom Guttlerom potvrdilo, že ich redaktori či zamestnanci sa akcie nezúčastnili.

Keď už je reč o možnom ovplyvňovaní spravodajstva darmi, aký veľký je to problém? O citlivej téme je samozrejme málo čísel (SPW tiež plánuje jeden prieskum tento rok). Andrej Salner ma upozornil na prieskum veľkej svetovej PR agentúry v spolupráci s magazínom PRWeek z mája tohto roka robený na 280 manažéroch z marketingových oddelení firiem v USA. V prieskume 17% manažérov priznalo, že v médiách zakúpili inzerciu výmenou za uverejnenie informácií o firme a jej produktoch v spravodajstve. 7% manažérov uviedlo, že majú s novinármi či editormi nepísanú dohodu o priaznivom spravodajstve výmenou za inzerciu. A 5% z manažérov v prieskume uviedlo, že ich firma zaplatila alebo poskytla hodnotný dar editorovi či produkčnému za spravodajstvo o firme či jej produktoch. Navyše viac ako polovica šéfov marketingu, ktorí dar poskytli, povedali, že o dare nebola verejnosť informovaná. A v mnohých prípadoch o tom firmy aj cez médiá chceli informovať, no média to nespravili, vyplýva z prieskumu.

V roku 2002 zase robila na túto tému celosvetový prieskum Medzinárodná asociácia PR v 52 krajinách sveta vrátane Slovenska (výsledky však boli pre vyššiu reprezentatívnosť spojené do regiónov). V prieskume vystupovali zástupcovia PR firiem. Južná a východná Európa ako aj stredná a južná Amerika dopadli z pohľadu neoddelenia darov a úplatkov od spravodajstva vo svete najhoršie. Sama asociácia bojuje za pravidlo, aby médiá pri akceptovaní bezplatných služobných ciest aspoň túto skutočnosť v článkoch a reportážach verejnosti priznali.

Gabriel Šípoš

Gabriel Šípoš

Bloger 
  • Počet článkov:  663
  •  | 
  • Páči sa:  10x

Pracujem v Transparency International Slovensko. Slovak Press Watch bol projektom Zoznam autorových rubrík:  SúkromnéNezaradené

Prémioví blogeri

Tupou Ceruzou

Tupou Ceruzou

315 článkov
Radko Mačuha

Radko Mačuha

223 článkov
Milota Sidorová

Milota Sidorová

5 článkov
Lucia Šicková

Lucia Šicková

4 články
Iveta Rall

Iveta Rall

91 článkov
Karolína Farská

Karolína Farská

4 články
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu