
Potom, čo sa lacný útok na najznámejší svetový index korupcie CPI od Transparency International minulý víkend nevydaril predsedovi vlády a ministrovi vnútra, skúšal v piatkovej diskusii na TA3 šťastie aj minister financií Ján Počiatek. Opäť neúspešne.
Počiatek o indexe povedal:
...teraz na margo toho, čo tu prezentuje opozícia ako dogmu alebo písmo sväté, nejaký prieskum Transparency International.... to je nejaký kumulatívny index viacerých subindexov... napríklad jeden z tých indexov je index, ktorý monitoruje mediálne pokrytie káuz, čiže akým spôsobom alebo koľko káuz bolo zmedializovaných.
...ak je súčasťou toho kompozitu, čo neviem teda zistiť aká je váha toho subindexu, ktorý hovorí "as reported in media", čiže koľko toho bolo napísané v mediách, ťažko na toto reagovať... Hovorím, že súčasťou toho s veľkou váhou je nejaký subindex, ktorý hovorí, že ako boli médiami popísané škandály alebo nejaké korupčné škandály.
CPI je počítaný priemerom z 8 veľkých prieskumov, ako som už písal. Jeden z týchto 8 prieskumov, od americkej mimovládky Freedom House, sa odvoláva okrem iného aj na médiá:
Extent of corruption as practiced in governments, as perceived by the public and as reported in the media, as well as the implementation of anticorruption initiatives
Odtiaľ pochádza aj ten Počiatkov citát „as reported in the media“. Už tu vidno, že je to len časť hodnotenia. Zoznam všetkých otázok je prístupný na stránke Transparency. Samotní hodnotitelia tohto jediného prieskumu však odpovedajú spolu na 10 otázok, pričom o vnímaní médií je jedna jediná, č.9:
1. Has the government implemented executive anticorruption initiatives?
2. Is the country’s economy free of excessive state involvement?
3. Is the government free from excessive bureaucratic regulations, registration requirements, and other controls that increase opportunities for corruption?
4. Are there signifcant limitations on the participation of government officials in economic life?
5. Are there adequate laws requiring financial disclosure and disallowing confict of interest?
6. Does the government advertise jobs and contracts?
7. Does the state enforce an executive legislative or administrative process— particularly one that is free of prejudice against one’s political opponents— to prevent, investigate, and prosecute the corruption of government officials and civil servants?
8. Do whistle-blowers, anticorruption activists, investigators, and journalists enjoy legal protections that make them feel secure about reporting cases of bribery and corruption?
9. Are allegations of corruption given wide and extensive airing in the media?
10. Does the public display a high intolerance for official corruption?
Takže – priamo o médiách je jedna z desiatich otázok jedného z ôsmich prieskumov, ktoré spolu tvoria index Transparency. Tiež si všimnite, že Počiatek najprv povie, že netuší, akú váhu majú tie médiá, nakoniec aj tak bohorovne povie, že ide o subindex s "veľkou váhou."
Počiatek tiež tvrdil, že lepší je prieskum verejnej mienky Eurostatu:
...je to štatistické vzorkovanie na normálnej vzorke obyvateľstva, kde sa pýtajú, že aké % ľudí alebo koľkí sa stretli s korupciu priamo. Čiže nie je taká akože fikcia, ale pýtajú sa konkrétnych ľudí a štatisticky zisťujú koľkí z nich sa stretli s korupciou za posledný rok..
Zaujímavé. CPI je robený každý rok prieskumom z polovice medzi podnikateľmi a z polovice medzi miestnymi a zahraničnými expertami. Eurostat to robí raz za dva roky medzi širokou populáciou (tradičná vzorka tisíc ľudí). Kto už asi viac môže byť ovplyvnený tými zaujatými médiami, tí prví, podnikatelia, alebo tí druhí, bežní ľudia? (doplnené - otázka Eurostatu totiž meria nielen či niekto od respondenta pýtal, ale aj očakával úplatok). A najmä, kto má šancu viac vedieť o tendroch, o Interblue, mýte, emisiách? Manažéri firiem a analytici alebo bežný ľud od Skalice po Sninu?? Počiatek si nevybral prieskum Eurostatu ako dôveryhodnejší kvôli lepšej metodológii, ale len kvôli pre neho prijateľnejšiemu výsledku.
Minister financií v relácii tiež spomenul, že skladba indexu Transparency nie je transparentná. Má pravdu v tom, že nemôžeme uverejniť dáta pre jednotlivé subindexy, aby bolo napríklad jasné, ktoré jednotlivé prieskumy najviac ťahajú výsledok hore či dole. Dôvodom je to, že viaceré tie subindexy ich samotní autori (IMD, EIU, IHS) predávajú komerčne, a teda dávajú ich ústrediu Transparency pod podmienkou nezverejnenia. Inak, starostlivosť o transparentnosť mi pripadá celkom dojemná od ministra, ktorý pri prezentácii rozpočtu odmietol na priamu otázku novinárov povedať taký banálny údaj, že aké je očakávané zadĺženie krajiny v bežnom roku, a dokonca také číslo rezort vyškrtol aj zo samotného návrhu rozpočtu.
PS Michal Lehuta dobre zanalyzoval zavádzanie Počiatka aj o náraste nezamestnanosti.
PPS Pre otvorenosť - v piatkovej debate na TA3 bol Počiatkovým oponentom Eugen Jurzyca, môj bývalý šéf v INEKO, teraz kandidát SDKÚ. Od októbra minulého roku pracujem v Transparency International Slovensko.
Tichučké joj o Jasovskom: Šéf NKÚ Ján Jasovský bol na tom J&T turnaji konského póla v Tatrách. Ako šéf úradu, ktorý kontroluje hospodárenie so štátnym majetkom, sa tak vystavil vážnym podozreniam, že ku kontrole mnohých obchodov štátu s J&T nebude pristupovať dostatočne dôsledne. Jeho konflikt záujmov bude riešiť parlament. TV Joj, ktorú J&T vlastní, zareagovala na túto kauze klasicky – minimalizovaním informácií pre svojich divákov. Prípad z televízií prvá preberala Markíza ešte minulý pondelok v celej reportáži. Potom, čo parlamentný výbor schválil prešetrovanie Jasovského, spravila plnohodnotný príspevok aj STV a krátku čítanú informáciu TA3 (bývalým vlastníkom bola J&T). A čo TV Joj? Mlčala až do štvrtka, keď Jana Krescanko-Dibáková utrúsila na tému jednu vetu:
Vladimír Mečiar dnes nielen pred koaličnými partnermi bránil celou váhou svojej osobnosti aj šéfa NKÚ Jasovského, ktorý sa do Tatier prišiel pozrieť na pólo.
Takže nič o tom, že to ide vyšetrovať parlamentný výbor, nič o podstate, prečo je to vlastne problém, a na rozdiel od všetkých televizií, nulová zmienka o J&T. Inak, koľko divákov Joj vie, čo to je NKÚ?
PS Ako ma upozornil čitateľ, STV bola minulý týždeň jediná televízia, ktorá divákom v hlavných správach nepovedala, že aj 5 poslancov SNS hlasovalo za novelu vysokoškolského zákona, ktorú potom vedenie SNS tak hlasno kritizovalo.
Skrytá reklama na lyžiarske stredisko?: Čitateľovi sa príspevky D.Kleinovej z Markízy o rakúskom lyžiarskom regióne Paznaun nápadne podobali na reklamu. Najmä ten sobotňajší:
Do rakúskeho alpského regiónu Paznaun prichádzajú turisti najmä za dobrou lyžovačkou. Výzva je veľká. 4 strediská a nekončiace sa kilometre tratí a zjazdoviek. Na centrálnych miestach to vyzerá ako na rušnej križovatke lyžiarov a vlekov. No potom sa takmer 20 tisíc lyžiarov v úvodzovkách stratí na rôznych svahoch. Ak by sa vám stovky tratí na rakúskej strane málilo, nevadí. Stačí prejsť kopec a ste vo Švajčiarsku. Tam na vás čakajú ďalšie stovky upravených zjazdoviek. Tieto strediská sa nemali problém spojiť so Švajčiarskom. Len v Silvaparku majú 40 najmodernejších vlekov.
Andreas STEIBL, Turistický zväz Paznaun - Ischgl
--------------------
Pre turistov je to veľká výhoda. Nie je žiaden problém. Na jednu permanentku lyžujete po celom stredisku.
Danica KLEINOVÁ, redaktorka
--------------------
Postupne začínajú Paznaun objavovať aj Slováci. Ročne ich tu príde okolo 80 tisíc.
Jaroslava PRIBLINCOVÁ, zástupca Österreich Werbung na SR
--------------------
Slováci milujú Rakúsko, predovšetkým lyžovačky a majú radi servis, ktorý tu dostanú....
A práve toto stredisko ponúka najnovšie v osobitnej kolonke pre novinárov aj oficiálna rakúska agentúra pre podporu návštevnosti krajiny Österreich Werbung.
A jej zástupkyňu reportáž cituje. Podľa šéfredaktora spravodajstva Markízy Lukáša Dika nešlo o nič nekalé:
Spravodajstvo TV Markíza využíva ponuky agentúr na zahraničné cesty len veľmi výnimočne, a to v prípadoch, keď ich považujeme za dostatočne zaujímavé pre nášho diváka.
V tomto konkrétnom prípade sme využili aktuálnu ponuku na cestu. Po reportážach zo slovenských lyžiarskych stredísk, ktoré sme doteraz vysielali, sme chceli pre porovnanie ukázať fungovanie zahraničného strediska. Náklady hradí TV Markíza.