pred mesiacom, 26.7, Drahé obilie zvýši cenu bravčového, Jozef Sedlák, Pravda
Už v auguste môže zdražieť bravčové mäso. Za rastom cien najobľúbenejšieho mäsa na Slovensku sa skrýva prudké zdražovanie kŕmneho obilia.
Jeho ceny prelomili už hranicu 4 700 korún za tonu. Pred rokom pritom stálo tritisíc korún. Obchodníci zatiaľ držia staré ceny bravčového mäsa, pretože silná koruna zlacňuje dovozy a drží na uzde domáce ceny.
Drahé obilie však už neudržateľne zdražuje výrobu mäsa. "Prvé zvýšenie sa prejaví zmenou ceny o korunu až dve asi do troch týždňov," predpovedá vývoj analytik Agrárnych trhových informácií Ladislav Hána. Pretože Slovensko čaká prechod na euro, cena porastie ďalej.
včera, 30.8, Chovatelia vybíjajú stáda ošípaných, Jozef Sedlák, Pravda
Obilie rekordne dražie, ale na cenách bravčoviny a hydiny sa prudký 50-percentný rast cien kŕmnych obilnín neprejavil. Naopak, na trhu paradoxne klesli ceny ošípaných oproti vlaňajšku o 11 percent.
…"Chovatelia už vyčerpali prakticky všetky rezervy. Obilie sa už nedá kúpiť pod 5 500 korún za tonu, čo prudko zvyšuje náklady na výrobu bravčového mäsa. Preto sa farmári ošípaných zbavujú," hovorí generálny riaditeľ Belar Group Ľudovít Pósa.
Keby aspoň Sedlák poctivo priznal, že pred mesiacom písal niečo celkom iné, vrátane odhadu jedného experta. Prečo mám jeho článkom veriť aj nabudúce?
V Pravde majú divné počty: "Učitelia preskočia dvadsaťtisícový plat," hlási titulok na prvej strane dnešnej Pravdy. Lukáš Milan píše:
Na začiatku roka sa priemerný plat učiteľov pohyboval okolo 18 300 korún. Práve sa končiace prázdniny priniesli učiteľom zvýšenie platov o päť percent. Medzitým sa odbory dohodli s ministerstvom práce a sociálnych vecí, že platy zamestnancov vo verejnom záujme, kam patria aj učitelia, sa budú zvyšovať pravidelne už v januári. Tak si po prvý raz učitelia prilepšia dva razy v priebehu pol roka. K prvému januáru by po ďalšom štvorpercentnom náraste mali platy po prvý raz preskočiť dvadsaťtisícovú hranicu.
"Medziročne po týchto dvoch zvýšeniach budú mať učitelia priemerné platy vyššie o 6 a pol percenta," uviedol prezident odborového zväzu v školstve Ján Gašperan.
Nerozumiem. 18 300 krát 1,05 krát 1,04 sa rovná 19 984. Ale možno to "okolo 18300" bolo o pár korún viac, takže to by aj mohlo pasovať. Ale ten Gašperan tvrdí, že po dvoch zvýšeniach narastú platy učiteľov o 6,5%, čo by znamenalo 18300 krát 1,065 = 19 490Sk. Samozrejme, zvýšenie o 6,5% nijako nekorešponduje so zvýšením najprv o 5% a potom 4%. Aby toho nebolo málo, v infografike v printovej verzii článku autor cituje zase iné číslo pre platy učiteľov ako v článku.
Vo včerajšom článku "Päťdesiatka ušetrí peniaze aj životy" zase Richard Filipko citoval experta na dopravu:
"Päťdesiatky sa netreba báť. Keď idete po meste napríklad päť- alebo sedemkilometrovú trasu, do cieľa prídete len o niekoľko sekúnd neskôr," hovorí Faith.
No mne to vychádza pri plynulej jazde na rozdiel celej minúty. 5 km pri rýchlosti 50km/hod prejde auto za desatinu hodiny, teda za 6 minút. Pri rýchlosti 60km to auto stihne za 0,083 hod, teda 5 minút. Pri vzdialenosti 7km je to skoro minúta a pol. Možno semafory menia situáciu, ale ako sa to dá vyrátať na rozdiel pár sekúnd je v článku nevysvetlené.
Článok Filipka mal aj väčší problém – vôbec nedal priestor odporcom zníženia rýchlosti v obci, hoci sa viackrát odvolával, že pred 10 rokmi sa rýchlosť zvýšila na 60tku. Taký problém nájsť nejakého obhajcu toho zvýšenia, resp. súčasného nezníženia?
Za koľko sa má vyvlastniť: Richard Drutarovský, jeden z účastníkov debaty o vyvlastňovaní ma upozornil, že Ľuba Raková z TA3 použila vo včerajšej reportáži zavádzajúce čísla, keď povedala:
Vybraným komunikáciám stojí v ceste 48 stavieb, z toho 24 rodinných domov. Ministerstvo dopravy odhaduje že im vyplatí takmer dve miliardy tristo miliónov korún.
Drutarovský mi napísal:
"Vyzera to tak, ze za jeden dom (stavbu) ministerstvo vyplati priemerne 47 milionov korun. V kontexte problemu o ktory ide, je toto zavazne skreslenie. Takuto informaciu priniesla totiz TA3 v situacii, ked sa ministerstvo snazi vytvarat dojem, ze vykupy pre dialnice su drahe.
V dovodovej sprave k navrhu zákona sa vsak pise nieco ine (odsek V Doložka):
Výdavky na náhradu za výkup pozemkov a stavieb určených na asanáciu sa pri koeficiente 1,2 odhadujú na 2,144 miliardy Sk (D1), na 23 mil. Sk (R1) a na 92 mil. Sk (I/18 a I/68). Asanovať bude potrebné 48 stavieb, z toho 24 rodinných domov.
Cize je zrejme, ze v sume 2,3 miliard su zahrnute AJ naklady na vykup vsetkych nevykupenych pozemkov pod dialnice - a nie len na vykup 48 stavieb," píše Drutarovský.