V čase, keď sa chystá výrazné sprísnenie sankcií v cestnej premávke , je dobré poriadne sa pozrieť, čo hovoria štatistiky o situácii na Slovensku:
SME, Michal Piško, 1.8.
Slovensko má ôsme najnebezpečnejšie cesty v Európe. Vyplýva to z rebríčka bezpečnosti európskych ciest, ktorý vypracoval výbor EÚ pre dopravnú bezpečnosť a nórska dopravná služba.
Pravda , komentár Vandy Vavrovej, piatok
Slovenské cesty totiž podľa posledného prieskumu Európskej komisie patria k najnebezpečnejším v Európe. Potvrdzuje to nielen každodenná skúsenosť, ale aj štatistiky o úmrtiach následkom dopravných nehôd.
Informácia o rebríčku nebezpečnosti ciest do našich médií prišla z tých českých. Ako informovali Lidové noviny 31.7.:
Evropská unie zpracovala průzkum bezpečnosti na silnicích ve vybraných 23 zemích a Česko z něj nijak lichotivě nevychází.
Ze statistiky vyplývá, že Česká republika má šesté nejnebezpečnější silnice v unii. Hůř už na tom jsou jen Řecko, Polsko, Belgie, Slovinsko a Maďarsko.
Kritériem ke statistice se stal počet usmrcených osob na silnicích na 100 000 obyvatel za určité období. Česko takto získalo koeficient 12,6. Pro srovnání Nizozemsko, které z hlediska bezpečnosti dopadlo v průzkumu nejlépe, má koeficient 4,6.
O výsledku ratingu, vypracovaného výborem EU pro dopravní bezpečnost a norskou dopravní službou Statens Vegvesen, včera novináře informoval mluvčí Asociace českých cestovních kanceláří a agentur Tomio Okamura.
Takže tie fakty – hodnotených bolo 23 krajín Európy. Európa má zhruba 40 krajín, ak nerátame miništátiky. V tom výbere 23 krajín bola takmer komplet západná a stredná Európa. Východ celkom chýbal. V tom výbere 23 krajín sme boli naozaj 8.najhorší.
Ako to uvádzajú médiá, nebezpečnosť ciest bola odvádzaná najmä od úmrtnosti v nehodách za minulý rok (ostatné kritéria zavážia len marginálne). Keď si ale zoberieme čísla za celú EÚ pre minulý rok, zrazu už nie sme v popredí, ale takmer presne v strede – ako to ukazuje aj druhý graf v brožúrke Európskej komisie z mája tohto roka. Máme 13. najvyššiu úmrtnosť na cestách z 27 členských krajín. Pred nás sa dostali aj predtým nevykazované pobaltské štáty, ale aj Bulharsko, Rumunsko a Cyprus.
A hoci dobré čísla chýbajú (pozri aspoň čiastkové), dá sa slušne predpokladať, že pri zaradení všetkých krajín juhovýchodu do štatistík Európy by sme sa dostali do tej bezpečnejšej polovice krajín.
Takže: nie je problém chcieť sa porovnávať len s tými najbezpečnejšími krajinami čo sa týka ciest. Ale je problém zavádzať a písať, že sme na tom dosť zle v rámci celej Európy. Už len v samotnej EÚ sme pekne v strede rebríčka.
Kriminalita mladistvých: Richard Filipko a Vanda Vavrová z Pravdy v hlavnom článku dňa píšu v súvislosti s prípadom 14-ročného chlapca obvineného z vraždy:
Polícia varuje, že na zločinoch sa podieľa čoraz viac maloletých. S podobným problémom bojujú aj okolité štáty.
Žiadne hlasy polície či štatistiky ako dôkazy svojho tvrdenia autori neponúkajú. Pred pol rokom Pravda písala:
Kriminálnikov medzi mládežou ubúda, Pravda, Slávka Sélešová, 7.2.2007
kriminality u detí a mládeže mierne ubúda. Oproti roku 2002 klesol počet trestných činov spáchaných mladistvými o celých dvetisíc prípadov. V roku 2005 ich mali na svedomí 7 599, údaje za rok 2006 polícia ešte spracúva. „Možno však vo všeobecnosti povedať, že nepôjde o nijaké výrazné výkyvy oproti roku 2005. Je to zhruba na tej istej úrovni," povedal hovorca Prezídia PZ Martin Korch.
Je samozrejme možné, že kriminalita u páchateľov v skupine 15-18 rokov rapídne klesá, čo vyváži možný nárast u tých ešte mladších (čo by zase vyvolávala otázku, prečo by to Pravda vo februárovom článku prehliadla). Ale aj tak by som rád videl tie čísla. Ministerstvo vnútra uvádza na svojom webe podrobné čísla len za roky 1997-2002 , a tam nejaký stúpajúci trend nevidno.