Je nový zákon naozaj za poklesom nehodovosti na cestách?

Áno, tvrdí to dnes denník Pravda a nevie to dokázať

Písmo: A- | A+
Diskusia  (21)
Obrázok blogu
(zdroj: foto sme.sk/SITA)

Na povrchnú prácu Vandy Vavrovej v dnešnej Pravde ma upozornil Juraj Lörinc. Tu je úvod článku Pravdy:

Pokles dopravných nehôd o 75 percent a o sedem mŕtvych menej na cestách ako vlani za rovnaké obdobie. To je výsledok fungovania nového zákona o cestnej premávke v praxi za prvý týždeň.

Naozaj je to výsledok nového zákona? Sedem (či podľa infografiky osem) dní je veľmi krátka doba na porovnávanie. Na nehodovosť predsa tradične vplýva aj počasie a kalendár. Minulý rok napríklad zahynulo 6 z 10 ľudí počas úseku 8 dní v jeden jediný deň – v piatok. Práve piatok býva najnehodovejší deň z celého týždňa, zhruba dvojnásobne horší ako nedeľa, najmenej nehodový deň týždňa. A akurát prvých 8 dní tohto februára malo len jeden piatok a dve nedele, kým minulý rok boli od 1.2 do 8.2 dva piatky a len jedna nedeľa.

Nehovoriac o ďalších faktoroch. Samotná Vavrová v dnešnom článku cituje políciu, ktorá vidí v znížení počtu nehôd aj viac hliadok v uliciach. Vplyv môže mať aj ekonomika. Výrazný pokles priemyselnej produkcie zrejme znižuje hustotu premávky. Keď pred rokom Pravda písala o nečakanom medziročnom poklese nehodovosti v januári, pre čitateľov zvýraznila tento citát analytika na dopravu:

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
Šéf Výskumného ústavu dopravného Ľubomír Palčák si myslí, že hodnotiť podľa štatistík jedného mesiaca je priskoro. „Nedokážeme zistiť, či je to trend, alebo náhoda. Pri týchto sledovaniach potrebujeme štatistiky aspoň za pol roka. Niekedy bývajú výkyvy v jednotlivých mesiacoch.“

Článok Pravdy je typickým príkladom, keď sa novinár ponáhľa, len aby bol prvý s článkom na danú (nepochybne zaujímavú) tému, no má prázdne ruky. Potreba byť prvý, hoci aj dezinformujúci, však zvíťazí.

Kde to zomrel?: Správy Markízy v nedeľu, reportáž „Mŕtvi na priechode pre chodcov“:

Marianna ĎURIANOVÁ, moderátorka
Pod kolesami auta tak vyhasol aj život bratislavského dôchodcu. Mladý vodič ho zrazil priamo na priechode pre chodcov.
...
Ján MALOCH, redaktor
... Dôchodcu odviezli do nemocnice, kde po trinástich dňoch zraneniam podľahol.

V nemocnici je zrejme smrť málo dramatická.

Titulok dňa:Kríza pridá Slovákom na výplate necelých 10 eur,“ hlási Pravda priaznivý dopad krízy na Slovensko.

Ako vraj nakupujeme: „Slováci už nakupujú s rozumom,“ znel titulok Pravdy vo včerajšom článku od Vladimíry Kucejovej:

Ľudia už aj na Slovensku začali viac uvažovať nad tým, čo a koľko si vložia do nákupných košíkov. Nemíňajú už bezhlavo ako ešte pred vyše rokom. Tržby sa obchodníkom ešte neprepadli do mínusu ... ale niektoré druhy predajní už hlásia pokles oproti štedrému roku 2007. .."Ľudia sú teraz uvážlivejší. Nekupuje sa nadbytok potravín,“ povedal Ľubomír Drahovský, analytik agentúry Terno. V ekonomicky silných regiónoch podľa neho kupovali obyvatelia nad vlastnú spotrebu. "Plytvalo sa tak, a to najmä potravinami,“ dodal Drahovský.

Lenže čísla Štatistického úradu za potraviny, ktoré Pravda uvádza v tabuľke, ukazujú, že obchody s potravinami aj po zohľadnení inflácie mali v decembri tržby medziročne o takmer 4% vyššie! Takže sa „plytvalo“ ešte viac ako dávno pred krízou. Reálne zvýšenie platí takisto pre celý maloobchod. Nehovoriac o tom, že delenie na nakupovanie s rozumom (titulok) verzus nakupovanie bezhlavo (článok) je úplne umelé. O koľko musia poklesnúť výdavky na potraviny, aby som nakupoval „s rozumom“? O 5, 30, 80%?

SkryťVypnúť reklamu

Vplyv výroby áut na Slovensko:

SME titulok dnes: 

Obrázok blogu


SME podtitulok 20.10.2006:

Krízy v automobilovom priemysle by nás nemali negatívne zasiahnuť. Budú tu totiž fungovať tri odlišné automobilky“:

...Analytici sa zhodujú v ekonomickom prínose automobilky pre Slovensko... Prípadné krízy v automobilovom priemysle by Slovensko nemali výrazne negatívne zasiahnuť. Automobilový priemysel sa spolu s kategóriou výroby strojov a zariadení podieľal v prvom polroku na tvorbe hrubého domáceho produktu približne šiestimi percentami.
„O závislosti ekonomiky od automobilov sa teda nateraz nedá hovoriť,“ povedala Valachyová. „Výkyvy v automobilovom priemysle budú tlmené. Na Slovensku totiž budú plne funkčné tri odlišné automobilky,“ povedal Kárász.
Gabriel Šípoš

Gabriel Šípoš

Bloger 
  • Počet článkov:  663
  •  | 
  • Páči sa:  10x

Pracujem v Transparency International Slovensko. Slovak Press Watch bol projektom Zoznam autorových rubrík:  SúkromnéNezaradené

Prémioví blogeri

Pavol Koprda

Pavol Koprda

10 článkov
Jiří Ščobák

Jiří Ščobák

765 článkov
Adam Valček

Adam Valček

14 článkov
Karolína Farská

Karolína Farská

4 články
Anna Brawne

Anna Brawne

103 článkov
Monika Nagyova

Monika Nagyova

299 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu