„ Coca-Cola bude vzdelávať ekonomických redaktorov ,“ hlási dnešný titulok na sme.sk k správe TASR. Článok informuje:
Lausanne 12. novembra (TASR) - Obchodný inštitút IMD vo Švajčiarsku, a spoločnosť Coca-Cola dnes oznámili, že založili fakultu Pre hospodárskych redaktorov, ktorá sa zameria na výchovu vedúcich pracovníkov a na výskum zložitej dynamiky marketingu s ohľadom na zákazníkov.
Fakulta s názvom "The Coca-Cola Professorship of Consumer Insights and Customer Marketing" bude financovať plat profesora a dodatočný výskum v oblasti záujmu navrhnutej spoločnosťou Coca-Cola Company.
Inštitút sa bude zameriavať na výchovu vedúcich pracovníkov a projekty na zvýšenie porozumenia zákazníckeho marketingu, hlavne v súvislosti so správaním sa zákazníkov pri cielenom nákupe a pri ich náhodnej prítomnosti v obchode.
IMD nie je nejaký obchodný inštitút. Je to biznis škola (tituly MBA a podobne), a to svetovej triedy.
IMD s Coca-Colou nezaložili „fakultu pre hospodárskych redaktorov“, ktorá „sa zameria na výchovu vedúcich pracovníkov a na výskum zložitej dynamiky marketingu s ohľadom na zákazníkov.“ Však tá veta ani nedáva význam. Fakulta pre redaktorov na výchovu manažérov???
A čo už to je za „fakultu“ s názvom „"The Coca-Cola Professorship of Consumer Insights and Customer Marketing"? Veď ide o profesúru, titul, ktorý indikuje donora a tematiku, ktorej sa má venovať.
Tlačová správa IMD s názvom „The Coca-Cola Company establishes professorship at IMD" informuje:
IMD and The Coca-Cola Company have established an endowed chair that will focus executive education curriculum and research on the complex dynamics of consumer and shopper marketing.
The chair, entitled “The Coca-Cola Professorship of Consumer Insights and Customer Marketing”, will finance the salary of a professor and additional research in an area of interest designated by The Coca-Cola Company. The first holder of the chair will be Professor John Walsh.
Teda jasne nejde o zakladanie fakulty, ale sponzorovanej profesúry (endowed chair). Coca-Cola dáva škole peniaze na človeka a na témy, ktorým by sa mal vo výskume venovať. Je to klasická schéma, ako školy získavajú peniaze na top výskumníkov (pozri viac vo Wikipedii). Z toho je teda tiež zrejmé, že Coca-cola nebude nikoho "vzdelávať", lebo to budú naďalej robiť akademici z IMD, akurát firma prispeje darom na to vzdelávanie.
Z porovnania s tlačovou správou tiež vidno, že celkovo je ten preklad dosť pochybný: nejde o post, ktorý sa „zameria na výchovu vedúcich pracovníkov a na výskum zložitej dynamiky marketingu s ohľadom na zákazníkov.“ Ale o post, ktorý zameria samotné kurikulum manažérskeho vzdelávania, ako aj výskum, na tú špecifickú otázku z marketingu.
Alebo – nejde o výskum „hlavne v súvislosti so správaním sa zákazníkov pri cielenom nákupe a pri ich náhodnej prítomnosti v obchode“
...and undertake research projects to enhance understanding of consumer and shopper marketing, and in particular, purchaser behavior at the choice occasion and in-store.
ale obzvlášť pri správaní nakupujúceho v momente výberu a priamo v obchode.
No nič, hlavne že má TASR nové logo.
Oprava 19.11: Ako ma upozornila čitateľka, TASR je v tom nevinne ohľadom titulku, ktorý vznikol na strane sme.sk. Za chybu sa ospravedlňujem.