
Moderátorka: Vitajte pri sledovaní Ročnej správy skupiny Slovak Telekom za rok 2006.
Moderátor: Dobrý deň. Slovak Telekom má za sebou úspešný rok. Ako oznámil predseda predstavenstva a prezident spoločnosti Miroslav Majoroš, všetky ciele, ktoré si jej predstavenstvo definovalo, boli splnené a niektoré dokonca prekročené. Udalosťou roka 2006 bola zmena korporátnej identity spoločnosti a uvedenie novej obchodnej značky T-Com. Aj táto transformácia potvrdila, že Slovak Telekom je poskytovateľom komplexných služieb reagujúcich na aktuálnej potreby zákazníkov 21. storočia.
Zoznámte sa bližšie so skupinou Slovak Telekom, ktorej zákazníci patria medzi najspokojnejších klientov telekomunikačných operátorov v Európe.
Takto začína multimediálna ročná správa Slovak Telekomu za rok 2006. Moderátori v modelovanom TV štúdiu prezentujú v blokoch jednotlivé kapitoly správy na štýl televízneho spravodajstva. Moderátormi sú Alžbeta Rajtková a Ľubomír Straka , ktorí dnes ale aj v čase príprave správy Telekomu pracovali ako moderátori spravodajskej televízie TA3. Slovak Telekom je podľa rebríčka TOP TREND siedma najväčšia nefinančná firma u nás, a všetky médiá vrátane TA3 o jej činnosti v spravodajstve z času na čas informujú.
Byť tvárami ročnej správy súkromnej firmy, teda nechať si od firmy zaplatiť za prezentovanie publikácie, ktorá propaguje čo najpozítivnejší pohľad manažérov na vývoj vlastnej firmy, môže byť pre moderátorov či reportérov konfliktom záujmov. Podrýva totiž imidž objektivity a nezávislosti, ktorí si televízie dlhodobo budujú.
Etický kódex britskej BBC zakazuje akékoľvek promo aktivity moderátorov správ, a dokonca špecificky zakazuje propagáciu v štýle TV spravodajstva:
Presenters and reporters on news, current affairs and business programmes are not permitted to take part in any promotions, endorsements or advertisements for third parties.
...
no presenter should replicate their on-air role to endorse a product or service either in traditional advertising or on any personal or third party website
Podľa hovorkyne TV Joj Tatiany Tóthovej ich moderátori nesmú byť tvárami ročných správ komerčných subjektov s výnimkou charity (hovorkyne STV a Markízy na moje otázky o ich etických pravidlách nereagovali).
Moderátori ani vedenie TA3 však v účasti na ročnej správe telekomunikačnej firmy nevidia reklamu ani propagáciu. Podľa hovorkyne Zuzany Vachovej vedenie zákazku od Telekomu svojim moderátorom povolilo:
O multimediálnej výročnej správe Slovak Telekomu 2006 malo vedenie TA3 vedomosť. Podobné aktivity TA3 moderátorom nepovoľuje len v prípade, ak by mohol byť porušený zákon č. 308/2000 Z.z. o vysielaní a retransmisii v platnom znení – časť o reklame, konkrétne § 34, odsek 4, ktorý jasne definuje, že „vo vysielaní programovej služby nesmú v reklame ani v telenákupe účinkovať hlásatelia, moderátori a redaktori spravodajských a politickopublicistických programov, a to ani v obraze, ani vo zvuku.“
V prípade uvedenej výročnej správy nešlo o účinkovanie moderátorov v reklame ani v telenákupe vo vysielaní programovej služby, preto k žiadnemu porušeniu zákona č. 308/2000 Z.z. nedošlo. Výročnú správu nemožno považovať za promo materiál, ide o informatívny materiál na ekonomickej báze.
Podobne podľa oboch moderátorov nešlo o propagáciu firmy. Výšku svojich honorárov od Telekomu neprezradili.
Hranice tolerancie mimotelevíznych zákaziek TV moderátorov sú nejasné. Žurnalistov často vidno ako moderátorov firemných akcií. Ani rozdiel medzi charitou a „komerciou“ nie je vždy rozoznateľný – charity sú financované často aj firmami, či už v snahe pomôcť alebo budovať si renomé na verejnosti. Zákon zakazuje len vystupovanie v reklame, aj to len vo vysielaní.
Podľa New York Times pred pár rokmi jedná floridská firma nakontraktovala viacerých známych moderátorov (CNN, CBS) na moderovanie krátkych „vzdelávacích“ programov vysielaných na miestnych kanáloch, pričom na druhej strane ponúkala farmaceutickým firmám účasť v príspevkoch za peniaze. Po medializácii či zistení podstaty moderátori zo spolupráce odstúpili .