So Smerom sympatizuje tretina, NIE polovica krajiny

Smer sa pozdáva polovici krajiny “, „Každému druhému sa páči Smer “, „Ficovej strane dôveruje takmer každý druhý Slovák “, Každý druhý Slovák obľubuje Smer “, Sympatie k SMERu prechováva každý druhý Slovák “, „S najsilnejšou vládnou stranou Smer sympatizuje takmer štyridsaťosem percent opýtaných,“ znejú titulky či úvodné informácie v SME, Hospodárskych novinách, aktuálne.sk, TA3 či v Markíze. Skutočnosť je trochu komplikovanejšia, ako ma upozornil čitateľ.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (43)

Médiá informujú o pravidelnom prieskume Štatistického úradu, konkrétne o jeho zisteniach z prvej tretiny januára. Prieskum je samozrejme reprezentatívny, teda zhruba vystihuje názory krajiny. Ale citované čísla sympatií k stránám nevychádzajú z názorov 100% opýtaných, ale len zo 72,5%. Teda tých, ktorí vôbec s niekým sympatizujú (informuje o tom napríklad Veronika Šutková zo SME, hoci v článku to potom nevyužila). Zvyšných 27,5% v prieskume nesympatizuje so žiadnym politickým subjektom.

Postup rátať sympatie len z tých, ktorí vôbec k niekomu sympatie majú, je štandardný a jeho cieľom je zamerať sa viac na skupinu, ktorá by v skutočnosti aj šla voliť, a teda by ovplyvňovala zmenu moci. Hoci, samozrejme, medzi ľuďmi bez konkrétnych sympatií sú zčasti aj tí, ktorí by voliť šli, ale momentálne si nevedia vybrať.

Tak či tak, hoci zverejňovanie sympatií len z „rozhodnutých“ respondentov má svoj praktický/politický význam, netreba ho zase dezinterpretovať za reprezentatívny pre celú krajinu práve kvôli tej skupine bez sympatií k stranám. A sympatie by som s dôverou tiež nezmiešaval, ako to urobilo HN.

Ak by sme chceli vedieť sympatie, ktoré sú reprezentatívne pre celú (dospelú) krajinu, pre všetkých (dospelých) Slovákov, či pre všetkých opýtaných v prieskume (ľudia, čo majú aspoň 18 rokov), treba výsledky prepočítať, s takýmto výsledkom:

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

strana

sympatie v % zo VŠETKÝCH opýtaných

Smer

34,6

SNS

8,6

SDKU

7,8

HZDS

7,0

SMK

6,6

KDH

5,3

zdroj: vlastné prepočty na základe čísel ŠÚ, január 2007: 34,6%=47,7%krát72,5%, atď.

Takže so Smerom sympatizuje zhruba každý tretí dospelý Slovák, tretina krajiny, tretina opýtaných. Zvyšok sympatizuje s inými stranami, alebo so žiadnou. 

Tí „nesympatizanti“ miešajú čísla aj pri pohľade na trendy. Napríklad Vladimír Jancura v Pravde píše:

Smer má rekordnú, takmer 48-percentnú podporu. Ficovej strane vyjadrilo sympatie o dvanásť percent viac priaznivcov ako pred pol rokom.

V júli mal Smer sympatie 35,6%, teraz 47,7%. Ale zároveň vzrástla skupina, čo s nikým nesympatizuje z 22,9% na 27,5% (nie 25,7%, ako chybne píše SME). Čo je inak skupina z druhým najväčším nárastom od volieb po Smere – a snáď téma na samostatný článok..Inými slovami, sympatie strán sa teraz počítajú z menšej skupiny občanov ako pred pol rokom.

Ak teda opäť prepočítame skóre Smeru na celú dospelú populáciu, výsledkom je nárast sympatií pre Smer z 27,4% na už uvedených 34,6% z dospelej populácie. Teda v tomto zmysle nie plus 12 bodov, ale plus 7.

SkryťVypnúť reklamu


Hendrixova írska hymna: V sobotu Oliver Rehák zo SME si zmýlil Írsko s Walesom v článku „Nahral Jimi Hendrix írsku hymnu? “. Po upozornení čitateľov je online verzia článku (bez upozornenia) zmenená, ale v tlači pre násobne viac čitateľov nebola uvedená žiadna oprava. Inak škoda, že sa v redizajne novín nenašlo na opravy špeciálne, trvalé miesto. Druhá vec je, že SME na uverejňovanie opráv kašle viac ako tomu bolo pred rokom, dvoma.

Gabriel Šípoš

Gabriel Šípoš

Bloger 
  • Počet článkov:  663
  •  | 
  • Páči sa:  10x

Pracujem v Transparency International Slovensko. Slovak Press Watch bol projektom Zoznam autorových rubrík:  SúkromnéNezaradené

Prémioví blogeri

Pavel Macko

Pavel Macko

188 článkov
Pavol Koprda

Pavol Koprda

10 článkov
INESS

INESS

107 článkov
Lucia Šicková

Lucia Šicková

4 články
Adam Valček

Adam Valček

14 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu