Americký vedec Sheldon Jacobson tvrdí, že za rastúcu spotrebu benzínu v Spojených štátoch môže obezita. Od roku 1960 podľa neho Američania pribrali tak, že ročne spotrebujú o miliardu galónov benzínu viac.
Tvrdenie z prvej vety je sotva uveriteľné, číslo z druhej vety je obrovské, ale bez kontextu. Je to naozaj tak?
V roku 2002 (posledné číslo čo som našiel) mali osobné autá, čo bol predmet štúdie, spotrebu v USA 75 miliárd galónov. Teda bez nárastu váhy by bola spotreba 74 miliárd. A koľko bola spotreba v roku 1960? 41 miliárd.
Takže obezita/zvýšená váha má na konte extra miliardu, ostatné faktory zhruba 33 miliárd (štúdia to rátala na rok 2003). A teda aj keby obezita neexistovala, spotreba by veselo rástla ďalej.
Jacobson ale zrejme ani to, čo píšu HN, netvrdil, aspoň v článkoch o jeho štúdii to netvrdia ani svetové médiá. A nakoniec ani HN vnútri v sumári nemeckej tlače.
Expert v konflikte záujmov: Vanda Vavrová z Pravdy dnes píše :
... Podľa právnika Vladimíra Pirošíka, spolupracovníka Transparency International, zákon o komunálnych voľbách z roku 1990 je plný nejasností...
... Pirošík si myslí, že volebná legislatíva by sa mala zjednotiť. Pri parlamentných, prezidentských, komunálnych voľbách i voľbách europoslancov či do regionálnych parlamentov platia iné pravidlá. Napríklad v parlamentných voľbách je iná dĺžka predvolebnej kampane a zrušené moratórium, čo neplatí pre komunálne voľby. Vyriešiť by sa malo podľa neho aj zastúpenie nezávislých vo volebných komisiách. „Nezávislí kandidáti nemajú také práva pri voľbách ako stranícki kandidáti," tvrdí Pirošík.
Ten záverečný citát je aj vytiahnutý z textu ako upútavka naň. Pirošík je tam uvedený ako právnik. To je síce pravda, ale zároveň je aj nezávislým kandidátom v komunálnych voľbách. Pirošík mi napísal, že na to reportérku vopred upozornil. Vavrová mala teda buď jeho konflikt uviesť, alebo použiť iného experta.
Majitelia a spravodajstvo: V sobotu na ekonomickej strane SME vyšla medzi agentúrnymi správami aj správa s anonymnou redakčnou skratkou:
Leasingová spoločnosť B.O.F. tento týždeň predala dlhopisy za 1 miliardu korún, mesiac pred ukončením plánovanej lehoty vydávania. V súčasnosti sa pripravuje kótovací prospekt cenného papiera a žiadosť o jeho schválenie Národnou bankou Slovenska.
Spoločnosť B.O.F. doteraz vydala emisie dlhopisov v celkovom objeme 3,2 miliardy korún. Firma za prvý polrok 2006 dosiahla v rámci Asociácie leasingových spoločností 2. miesto vo financovaní nehnuteľností. Za vyše 15 rokov svojej činnosti prefinancovala obchody za viac ako 30 miliárd korún v obstarávacích cenách bez DPH.
Poctivejšie by bolo, keby správa mala pripomienku, že vydavateľa SME a B.O.F spája meno ich spoluvlastníka Petra Vajdu . Minimálne pre pochopenie charakteru správy a jej zaradenia v denníku.
Podobne iný mediálny majiteľ, Ivan Kmotrík, vlastní okrem televízie Joj (a snáď aj TA3) napríklad aj futbalový klub Artmedia. Ako ma upozornil čitateľ, kým ostatné televízie či tlač vážne rozoberajú možnosť predaja nedeľného zápasu Artmedie proti Trnave (1:2), Joj sa zmohla akurát na ukázanie nespokojných fanúšikov (za to, treba uznať, TA3 na pochybnosť výsledku upozornila).
Hýbe Markíza Slovenskom?: Posledný príspevok večerného spravodajstva Markízy moderátorka uviedla :
Tanečná horúčka ovládla celé Slovensko. Projekt, ktorý vysiela televízia Markíza, prilákal do tanečných kurzov oveľa viac ľudí. Taneční inštruktori tvrdia, že spoločenský tanec sa stal hitom jesene.
Ale keď prišlo na dôkazy, reportér Ján Tribula len ponúkol svoje tvrdenie o náraste, no ničím ho nevedel podoprieť. Uviedol akurát tvrdenie šéfa tanečného klubu v Poprade:
Máme osemdesiat nových detí a sedemdesiat dospelých.
Čo môže znamenať aj nárast, aj pokles, aj nezmenený stav... A nárast môže byť už dlhoročný a pravidelný. A či ide práve o efekt Markízy, je opäť na debatu. Nehovoriac, že reč bola o celom Slovensku.