SPW: Keď novinári bojujú za zdravie ľudí aj priemyslu

*Juraj Javorský, spolupracovník SPW (bývalý novinár HN, SME a TASR)Pred pár rokmi som sprostredkovane dostal ponuku napísať článok o dôležitosti nosenia slnečných okuliarov. Mal byť o ochranných schopnostiach okuliarov a nebezpečenstve, ktorým sietnici hrozí priame slnko. Firma vôbec nežiadala zmienku o sebe alebo svojej značke. Išlo jej len o produkt ako taký. Cenou za článok by boli okuliare známej svetovej značky, ktoré väčšinou nestoja pod päť tisíc.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (14)

Článkov o slnečných okuliaroch, UV-filtroch a slnečnom žiarení býva v lete toľko, že prečítanie všetkých by sietnicu zdevastovalo viac než hodinový sústredený pohľad do poludňajšieho slnka. Neznamená to, že nevyhnutne musia vznikať práve vyššie opísaným spôsobom. Lenže PR stratégiu založenú na predpoklade, že keď pomôžem trhu, pomôžem aj sebe, je v našich médiách celkom ľahké uplatňovať. Zvlášť, keď ide o produkty, ktoré sa tvária „zdravo“.

Reprezentatívnym príkladom je mlieko. Žiadne iné odvetvie nemá v slovenských (zvlášť ekonomických) novinároch takého advokáta, ako mliekári. V pomere veľkosti odvetvia (16 miliárd obrat a 4 100 pracovníkov) a publicity je možno sektorovou PR jednotkou.

Mliekárom v posledných rokoch rapídne ubudlo zákazníkov, aspoň pri pohľade na vývoj spotreby mlieka na hlavu. A práve to je vec, ktorú sa prostredníctvom novinárov snažia zvrátiť. Novinári im ich propagandu vďačne píšu.

Najverejnejším obhajcom mlieka a mliekárov je Pravda a jej redaktor Jozef Sedlák. Za posledný zhruba rok mala Pravda sedem článkov, v ktorých hovorila o “ alarmujúcom poklese spotreby mlieka“. Naposledy nedávno, na deň mlieka (23. mája):

Na Slovensku sa v posledných rokoch výrazne znížila spotreba mlieka a mliečnych výrobkov. Za posledných pätnásť rokov klesla spotreba na hlavu o vyše 80 kilogramov, keď sa vlani zastavila na 153 kilogramoch. Mliekárenstvo je už tretí rok nepretržite v strate okolo pol miliardy korún. (...) Príčiny poklesu spotreby mlieka majú podľa odborníkov sociálno-ekonomické pozadie a súvisia aj so zmenou stravovacích návykov.

Je zrejmé, že pokles spotreby je alarmujúci hlavne pre mliekárov. „ Mliekarenské spoločnosti ukončili vlaňajšok s kumulovanou stratou 512 miliónov korún,“ písali vlani o stratách odvetvia (niekoľkokrát) Hospodárske noviny. Podľa SME za rok 2005 strata klesla, ale stále bola nad 400 miliónmi. Viacerí ekonomickí novinári sa ale čitateľov snažia presviedčať, že pokles je alarmujúci aj pre ich zdravie. Opäť Jozef Sedlák:

Dlhodobo nízku spotrebu mlieka nespôsobuje podľa mliekárov len nízka kúpyschopnosť obyvateľstva, ale aj nízke vedomie spotrebiteľov o nezastupiteľnej úlohe mlieka v zdravej výžive ...
Pre zdravie obyvateľstva, najmä detí, je nevyhnutné zvýšiť pravidelnú konzumáciu mliečnych výrobkov.

Alebo Jana Holéciová z STV.: „ Odborníci tvrdia: čím menej mliečnych výrobkov jeme, tým sme nezdravší,“ použila klasickú výhovorku na „odborníkov.“

Ibaže ja som v posledných rokoch zaregistroval aj názory, ktoré signalizujú odklon od jednoznačnej podpory mLIEKa a upozorňujú na niektoré riziká ( Parkinsonova choroba, rakovina). Pravda síce odbornú polemiku o mlieku pripúšťa, ale tak, že oponenti vyznievajú tak trochu ako extrémisti (J.Sedlák):

Menšina, ktorej hlas podľa [doktorky Beáty] Havelkovej v poslednom čase veľmi počuť, mlieko zatracuje a odporúča dodávať telu potrebný vápnik nie z mlieka, ale napríklad z rastlinných zdrojov. Väčšina lekárov, ku ktorým sa prikláňa aj Havelková, zodpovedajúca za sledovanie zdravotného stavu obyvateľstva, si však myslí, že mlieko s výnimkou malej skupiny obyvateľstva väčšine prospieva.

Nedokážem posúdiť vplyv mlieka na zdravie človeka a pripadá mi nezodpovedné, že ekonomickí novinári sa o to pravidelne pokúšajú. Robia to tým najamatérskejším spôsobom - automatickým preberaním tvrdenia mliekárov a nemenovanej skupiny odborníkov. Ich závery potom pôsobia zmanipulovane a neprofesionálne. Zvlášť, keď si osvojujú aj návrhy mliekárov ako „problém“ riešiť (( Pravda, 23. mája):

Slovensko na mlieko a mliečne výrobky nezanevrelo. Chce to však zmenu stratégie výrobcov a viac musí urobiť aj štát. Podľa mliekárov napríklad znížením DPH na mlieko. Nižšiu DPH ako Slovensko má Rakúsko, Česko aj Poľsko - 5 až 10 percent.

Alebo keď ich PR správy publikujú systémom copy and paste, ako napríklad príloha Zdravie denníka SME minulý týždeň pri propagácii „mliečnej cesty“ Slovenského mliekarenského zväzu (pozri Aktuality, tlačová správa).

Argumentácia zdravím je pre výrobcov skvelý spôsob marketingu. Na novinárov slovo „zdravie“ platí, zvlášť keď sa za ním skrýva priazeň firmy alebo aspoň bezpracne zosmolený článok.

Gabriel Šípoš

Gabriel Šípoš

Bloger 
  • Počet článkov:  663
  •  | 
  • Páči sa:  10x

Pracujem v Transparency International Slovensko. Slovak Press Watch bol projektom Zoznam autorových rubrík:  SúkromnéNezaradené

Prémioví blogeri

Yevhen Hessen

Yevhen Hessen

35 článkov
Lucia Nicholsonová

Lucia Nicholsonová

207 článkov
Post Bellum SK

Post Bellum SK

90 článkov
Marian Nanias

Marian Nanias

274 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu