Zúčastnilo sa 11 novinárov, najmä z tlačených médií, ako mi povedalhovorca SNS Rafael Rafaj. Tipy sa pohybovali od 8 do 15 percent (SNSnakoniec získala 11,7%). Víťazom sa stal, ako SNS oznámilo na tlačovkev septembri, Marián Ostatník, inak aj riaditeľ Aliancie za etikunovinárov.
Podľa Rafaja bolo cieľom súťaže „motivovať novinárov, aby si v predstihu uvedomili, kde SNS je a kde môže smerovať.“ Argument možného ovplyvňovania novinárov nepovažuje za relevantný, podľa neho napokon víťaz ani nie je aktívnym novinárom. Pre komunálne voľby strana zatiaľ podobnú súťaž nechystá.
Otázne pre mňa je, nakoľko pri podobných súťažiach novinári premýšľajú viac, ak dostali takúto motiváciu. A nakoľko sú motivovaní, aby prípadne neovplyvňovali čitateľov, ak sa preferencie strany pohnú mimo územia ich tipu. Respektíve nakoľko budú schopní písať o strane kriticky, ak tú cenu aj získajú.
Robert Steele z prestížnej floridskej školy pre praktizujúcich žurnalistov Poynter Institute sa dlhodobo venuje etike v médiách. Je jedným z prvých, komu americké médiá volajú, keď píšu o etickom probléme v médiách. Napísal mi mailom svoj názor, a to ohľadom na vnímanie etiky v USA:
Novinári, ktorí dostanú cenu od politickej strany vlastne dostávajú dar. V tomto prípade je to drahý dar, hoci hodnota ceny/daru tu nie je určujúca. Aj cena s malou hodnotou je problematická... Novinári by sa nemali snažiť získať ceny či dary od tých, o ktorých píšu, vrátane politických strán a politikov.
Verejnosť by sa mala pýtať na podstatu takýchto vzťahov. Ako môžu byť novinári – v skutočnosti alebo vo vnímaní verejnosti - nezávislí, profesionálni pozorovatelia a reportéri politickej scény ak dostávajú takéto dary? Novinár môže povedať, že je nestranný a férový aj keď dostal takýto dar, ale to nie je možné dokázať. Novinár sa jednoducho spreneveril princípu nezávislosti...Ako môže novinár odhaľovať etické prešľapy vládnych činiteľov ak sa on sám riadi pochybnou etikou?
PR fernet: Ingrid Kantorová, PR pracovníčka a „spolupracovníčka TRENDU“ má v minulotýždňovom TRENDE článok o histórii a výrobe fernetu. Podobne ako v článku o vodke pre TREND v auguste, aj teraz sú v inak všeobecnom texte spomenuté len dve mená: „jeden zo slovenských výrobcov“ Carat Distillery a jej technológ Alexander Bachratý.
To, že článok píše PR osoba, teda niekto so silným konfliktom záujmov, sa čitateľ nikde nedozvie.
Že sa tá rubrika nedá porovnávať s etikou spravodajstva TRENDU je teda teraz už jasné, len neviem, prečo to TREND rovno čitateľom neuľahčí, a nechá ich tápať, aby na to len tak ľahko neprišli.
PS Na Fernet od Caratu podľa webstránky firmy práve beží promotion. A Carat Distillery má zhodou okolností tento aj minulý týždeň v TRENDE aj inzerciu, str.7, respektíve 9.
Náboženské násilie v Budapešti: sa rozmohlo podľa Markízy z predvčera:
Demonštranti dokonca naštartovali starý ruský tank z múzea, ktorým chceli preraziť policajné zátarasy. Policajtom sa tank podarilo zastaviť a výtržníkov vytiahli. Na protestantov striekali okrem vody aj zafarbenú modrú a zelenú tekutinu... Protestujúcim stále prekážajú klamstvá premiéra Ferenca Gyurcsánya...
Tip od Petra Lehotského.
Záhadný graf investícií: Blogger Tomáš Dudáš upozornil na jasne chybný graf (zdroj: Sario) prílevu a odlevu zahraničných investícií na Slovensku k včerajšiemu článku Kataríny Ragáčovej z HN. Doplním, že ním uvedené (správne) opravené čísla sú z NBS, nájsť sa dajú v publikáciách Menový prehľad.
Prídu Briti do Tatier?: „Tatry čaká invázia Britov ,“ hlásal titulok HN včera. Ako to vieme? Jediný citát, ktorý sa týkal tej predpovede, v článku Jozefa Brezovského znel:
Slovenská asociácia pre cestovný ruch minulý víkend predstavila zástupcom britských cestovných kancelárií a touroperátorov popradský a spišský región... "Slovensko sa stáva zaujímavou destináciou aj pre britskú klientelu," uviedla agentúra.
To znamená invázia? Ale hlavne, čo tak sa priamo spýtať tých touroperátorov, ako to tu videli? To, že štátna agentúra chváli svoju robotu nie je žiadnou novinkou...