BurnOut 3: TAKEDOWN
(Najoriginálnejšie naskriptovaná dynamická kamera)
BurnOut sú arkádové autíčka okorenené masovými búračkami. Počas búračiek sa hra spomalí a hráčovi sa naskytne detailný záber na letiace a vybuchujúce autá. Môže sa zdať, že presunutie záberu z ovládaného auta na "matrix scénu" bude pôsobiť dezorientačne.
Práve opak je pravdou. Bravúrne zvládnutá kamera sa dynamicky zrýchľuje/spomaľuje a naberá uhol tak, aby obsiahla čo najväčší záber scény.
Máte možnosť búračku "podržať" v spomalenom čase a počas neho auto ďalej kontrolovať. Môžete tak vrážať do iných áut, vyletieť čo najvyššie, alebo čo najďalej od zvodidiel. Aj vtedy kamera automaticky mení polohu, aby ste videli prichádzajúce autá a vhodné prekážky.
Keď po prvýkrát nabúrate auto, spolu s hrou sa spomalí aj Váš tep. Oči sa Vám roztvoria v dokonalom úžase. Ako sa kamera vracia k Vašemu autu, a s každou milisekundou naberá na obrátkach - začnete cítiť brnenie v prstoch, napätie vrcholí - a ste opäť v hre. Celá scéna trvá maximálne 3 sekundy, verte mi, bude Vám to pripadať ako večnosť.


ICO
(Najoriginálnejší level design)
3D klasika štýlu Tomb Raider sa odohráva v jedinom obrovskom leveli. Konkrétne sa jedná o hrad plný akčných serpentíniek a hádaniek. Každý kút, stena či interaktívny objekt má v tejto hre svoj zmysel a účel. Nič nie je nadarmo.
Vašou úlohou je prelúskať sa nástrahami, tak aby pripravili cestu pre druhú postavu: éterickú bytosť menom Yorda. Každá hádanka ma teda dve riešenia (niekedy dokonca aj tri, nakoľko sa musíte vracať na miesta, kde ste už raz boli).
Za všetky možnosti jeden príklad: nachádzate sa na balkóne, vo veľkej sále, cez ktorú vedie jeden most - máte sa dostať k dverám na spodnom podlaží. Prebehnete most, po trámoch sa vyšplháte hore k lustru, ktorý rozkývaním zhodíte na most (porušíte tak jeho stabilitu). Po reťazi sa zošplháte dolu, preskočíte priepasť. K podpornému stĺpu prinesiete z neďalekého kúta bombu. O sviečku z padnutého lustra si pripálite palicu, ktorou bombu odpálite. Stĺp praskne, most padá a Yorda po ňom môže zbehnúť dole k dverám.
Hra je obrovskou výzvou, každá nová miestnosť je hrou samou o sebe. Ku koncu hry poznáte celý hrad ako vlastnú päsť a radujete sa z toho, ako jeden prvok zapadá do druhého, čím tvoria dosiaľ neprekonateľný dizajnérsky 3D kúsok.


Amplitude / Frequency
(Najoriginálnejšie grafické stvárnenie)
Amplitude (a jej predchodca Frequency) je hra o zvuku, cieľom je "zahrať celú skladbu". Zneje to divoko, vďaka grafickému podaniu hry, je to však možné a zábavne jednoduché.
Pesnička je rozdelená na linky: basovú, gitarovú, bubny, spev, .... Každá linka je ďalej delená na tri trate (pravú, strednú a ľavú :). Na týchto tratiach sú porozhadzované uzly, ktoré predstavujú tóny. Aktivovaním sledu uzlov spustíte akord. Všetkými akordmi na trati spustíte linku. Spustené linky znamenajú celú pesničku.
V podstate hra spočíva v pravidelnom vyťukávaním troch tlačidiel v rôznych kombináciách. Stále keď raketka míňa uzol, musíte stisnúť trati pridelené tlačidlo. Je to v poriadku, pokiaľ uzly vidíte. Linky sa však všemožne skrúcajú a prevyšujú, tj. nevidíte za kopec, ani za roh. Chce to veľkú dávku sústredenia a pevné nervy "prežiť" štvorminútovú pesničku :)
Vždy som si zvuk predstavoval ako sínusoidu, vďaka týmto hrám sa moje vnímanie zmenilo. Už sa teším, na hru o vôni a zápachu.


EyeToy: Play
(Najoriginálnejšie ovládanie)
EyeToy je (web)kamera pre Playstation2. Prenesie Vás rovno do hry. Dokáže snímať Vaše pohyby, a Vy tak môžete odkopávať ninja bojovníkov, umývať okná, obsluhovať virtuálnu kuchyňu, píliť drevo, hrať baseball, stolný tenis, futbal, boxovať alebo utekať pred vlastnou hlavou do vesmíru. Hru teda ovládate vlastným telom :) Každý, komu EyeToy skrížila cestu, bol z nej nadšený. Či už 5 ročná Kika, alebo 58 ročný Edo.
Skoro všetky hry využívajúce EyeToy (Play, Play2, Monkey Mania, ...), sú tzv. "party games". Krátke s koncentrovanou hrateľnosťou, keď sa viacerí hráči striedajú v max. 5 minútovom intervale. Ani skupinka 10 ľudí sa pri nich nenudí. V novších hrách (AntiGrav, EduKids, Play2) sa rozoznávajú pohyby rôznych častí tela dokonca aj ich sila. Využitý je aj zabudovaný mikrofón, takže v zápale hry môžete použiť aj bojové pokriky či nadávky.
Zábavnejšie ako hra je možno pozorovanie hráča. Bezpredmetné rozhadzovanie rukami/nohami pôsobí prinajmenšom smiešne. Keď sú u nás zatiahnuté žalúzie - hraje sa EyeToy :)


Katamari Damacy
(Najoriginálnejšie všetko :)
Najlepšia hra, ktorú nikto nehral, ide plne proti prúdu. Otrasná grafika, infantilný soundtrack, bohom zabudnuté dvojpáčkové ovládanie, dementný príbeh a priam masochistické pojatie hry. Každá zložka hry je zlá, ale dokopy tvoria atmosférický celok s návykovou hrateľnosťou.
Koncept hry je tiež jednoduchý. Vytvoriť čo najväčšiu Katamari v danom časovom limite. Ovládate princa, ktorý ako hovnivál tlačí guľôčku - Katamari. Objekty menšie ako guľôčka, sa na ňu nalepia. Vhodným manévrovaním medzi objektmi sa Katamari postupne nabaľuje. Keď ste na začiatku zbierali gumy a ceruzky, cez stromy, kravy a slony sa postupne prepracujete po benzínovú pumpu a mrakodrapy. To je všetko.
Katamari Damacy je unikátne dielo. Na prvý pohľad ju odvrhne skoro každý. Po letmom zoznámení a zvládnutí ovládania sa však pomaličky ponoríte do mikrosveta, ktorý sa Vašou šikovnosťou mení v makrosvet. Po 2 hodinkách Vám nebude vadiť ani grafická a zvuková zložka. Budete iba Vy a Vaše Katamari! Až sa budete s 30 metrovou guľou valiť po ZOO a zbierať žirafy, poviete si, že také niečo ste ešte nehrali.


Tak ako? Skúsite si na vlastnej koži dynamiku Burnoutu alebo sa ponoríte do atmosféry ICO? Chcete vedieť po koľkých minútach Vás začnú bolieť ruky pri hraní s EyeToy? Napíšte mi o tom.
(c) Pictures & Covers: GameSpot (www.gamespot.com)