Za všetko môže tretí svet
Ozačenie tretí svet sme používali na hodnotenie toho, či niekto je alebo nie je "cool" a "in" v našom svete. Od vysokej školy je ďaleko, no myslím že doteraz ho nevedome – zjavne povýšenecky - využívam na vysvetľovanie jednotlivých spoločenských fenoménov, ktoré sa ľahko zhodia na neznámeho vinníka. Tretiemu svetu pripisujem neúspechy pravice vo voľbách, vznik desiatok nákupných centier a novej kultúry „v nedeľu do Auparku“, nedostatok kvalitných filmov v kinách, televízne programy „Farmár hľadá ženu“.
Tretí svet sa približuje
Dalo mi dosť práce priznať si, že som našla seba samu v článku o ľuďoch tretieho sveta, v dámskom časopise z kaderníctva. Opisovali v ňom nový typ spoločenskej schizofrénie, keď mladá žena dokáže žiť na treske s rožkami, aby potom minula na topánky a oblečenie drvivú väčšinu výplaty. Keď rodičia, ktorí fajčia najlacnejšie Petry a zbierajú Tesco kupóny, kúpia dieťaťu na Vianoce tablet na splátky. Keď mladý muž jazdí na čierno, lebo lístok na MHD je drahý, no nemá problém minúť za večer s kamošmi v podniku niekoľko sto EUR. A s väčšími či menšími obmenami mám takúto nerovnováhu vo svojom vlastnom finančnom hospodárení aj ja - a možno aj vy.
Zaslúžený luxus
Článok končil lakonicky: „Cesty von z toho niet a prečo aj? Hlavne že si uvedomujeme, aké sme, ako a prečo míňame“. Prinútil ma však, po dlhšom zamyslení, prísť s nasledujúcou ironickou tézou: novým právom 21. storočia, len kúsok nižšie v zozname pod právom na život, bývanie a vzdelanie, je právo na pôžitok. Pôžitok je naša nová mantra, optikou pôžitku pripisujeme veciam ich hodnotu, dôležitosť. Čím väčší pôžitok, tým lepšie, tým viac peňazí som ochotný vynaložiť. Viac ako billboardy s polonahými slečnami, ktoré pomôžu predať hocičo, ma preto poburujú nové marketingové výzvy „doprajte si zaslúžený luxus“, „užívaj dnes, splácaj zajtra“, či „zaži hriešne dobré nákupy“.
Zvýšená životná úroveň, štátom garantované istoty, dostupné tovary, lenivosť a laxnosť v hodnotách, to všetko pekne poháňa našu nenažranosť. Právo na pôžitok si privlastňuje a napĺňa rovnako vrcholový manažér, ako predavač. Nezriadená túžba po slasti je zjavne spoločná všetkým trom svetom.