Za minulý rok polícia registrovala 19-percent nových osobných vozidiel. Zvyšok tvorili jazdené autá. Koľko z nich tvorili tzv. zánovné autá, teda iba trocha jazdené je možné iba špekulovať. Zhrňme si aké úskalia nás čakajú pri kúpe jedných či druhých.
Každý, kto si kúpil nové auto, pozná tú krásnu vôňu novoty a príjemný pocit, že v ňom sedí ako prvý. Človeka zároveň teší predstava, že nebude mať s autom žiadne problémy spojené s opravami, auto má výbavu presne podľa jeho predstáv. Toto nadšenie je však vykúpené viacerými „ale“. Každý kto kupuje nové auto aspoň podvedome vie, že časť peňazí vyhadzuje z okna. Niekomu to nevadí, pre iného je to dôvod prečo by si nového tátoša nikdy nekúpil. Ďalším „ale“ je dlhá čakacia doba, ktorá je pekne nepraktická ak auto potrebujete hneď. Máte záruku, no tá je vykúpená pravidelnými návštevami servisu s cenami, ktoré vás úplne nepotešia. Takže tak úplne „beznákladné“ auto nemáte.
Opakom sú jazdenky, ktoré sú síce ekonomicky výhodné, no pri kúpe treba byť ostražitý a nepodceniť kontrolu. Samozrejmosťou by mala byť prehliadka automechanikom, overenie histórie a pôvodu auta. Častokrát je pre jednotlivca pátranie po histórii auta behom na dlhú trať. Mnohí volia jednoduchšiu cestu. Navštívia bazár, ktorý je schopný tieto informácie zistiť za nich a poskytne rôzne garancie. Aj tak je ale pri kúpe jazdenky dobré počítať s nákladmi, ktoré súvisia s opotrebovaním auta a odložiť si nejaký ten peniaz bokom. V prospech kúpy jazdenky hrá aj legislatíva, vďaka ktorej sú aj naďalej lacnejšie ako nové autá.
Špeciálnou kapitolou je dovoz auta zo zahraničia. Ten však so sebou nesie extra náklady a čas, ktorý stojí vybavovanie dokladov. Pri kúpe takéhoto auta sa záujemca vystavuje ešte väčšiemu riziku ohľadne nejasnosti pôvodu, stavu auta a to už vôbec nehovorím o rôznych podvodoch, ktoré skúšajú rôzni špekulanti.
Napol cesty medzi novými a jazdenými autami sú tzv. zánovné autá. Trend týchto „trocha jazdených áut“ sa v posledných rokoch viac a viac rozširuje. Tieto autá majú od niekoľkých mesiacov po pár rokov, najazdených málo kilometrov a zväčša sú ešte v záruke (nevyhnete sa teda poplatkom za povinné prehliadky v autorizovanom servise). Sú teda skoro ako nové a nemusíte na ne mesiace čakať. Nebudete však prvým, kto sadá za volant a v prípade bývalých služobných či predvádzacích áut ani druhým či tretím. Zamestnanci či zákazníci nemuseli s autom zaobchádzať ako s vlastným. Na jeho stave sa mohli podpísať aj rôzne návyky jeho vodičov. Neopomeňte preto skúšobnú jazdu a aj kontrolu mechanikom.. Cenovo sú medzi novými a jazdenkami.