Skeptici mi zasadia úder: ale situácia beznádejná je, tak sa nesnaž hľadať na tom ničpozitívne! Ružovo-okuliarnici (alebo tí, ktorých sa zatiaľ strašiakK ešte nedotkol?) tvrdia podľa slovenského porekadla: všetko zlé je na niečo dobré.
A týmto 6 slovám ja maximálne dôverujem. X krát som sapresvedčila na svojom vlastnom živote, ale najmä na príkladoch svojichklientov, že je čisto kontraproduktívne vidieť (a just!) všetko namaľované načierno. Čím skôr to človek pochopí, o to viac zahanbenia si ušetrí, keďznova, už po tisíci krát zistí, že sa v tej čiernej nálade skutočne zvíjalzbytočne a život neplánuje byť do úplného konca na nič.
5 dôvodov, prečo je kríza dobrá:
Nájdeme stratenú schopnosť: šetriť. Schopnosť,ktorú sme mali, ale prebytkom a vývojom posledných rokov sme ju akobyzačali strácať. Je stále viac ľudí, ktorí nechápu, ako fungujú bankovéúvery, čo znamenajú úroky a úroky z úrokov, a prečo autoalebo počítač (s výnimkami, ak sú používané na prácu) nie sú dobrouinvestíciou. Kríza prináša oprášenie týchto zručností, ktoré budúasistovať neskôr pri rozbiehaní ekonomiky. Pre firmy to znamená (snáď)poučenie o potrebe tvorby rezerv a plánu B.
Lepšie sa dýcha?Zisťujeme, že to obrovské auto, ktoré sme “nevyhnutne” potrebovali prenašu trojčlennú rodinu, sa dá nahradiť menším. Menšia spotreba, väčšípríspevok k očisteniu ovzdušia. Konečne uvidíme, ako reálne zníženiespotreby ovplyvní globálne otepľovanie a stav ovzdušia, ak bude krízaskutočne dlhodobá.
Produktivita vs prezamestnanosť. Áno,mnohí naskakujú na vlnu “prepúšťania”, možno hoci urgentne nemusia. Možnoto však znamená, že vedia podať rovnaký výkon s menším počtom ľudí –reorganizáciou úloh, aktualizáciou nevyhnutného vs robeného zo zvykuatď...Takého zoštíhlenie s dobrým dopadom na produktivitu vo firme mápozitívny dopad na ekonomiku – ostáva viac na tvorbu rezerv, novéinvestície a tým na tvorbu nových, ale stabilných pracovných miestv budúcnosti.
Vypneme telku – šetríme energiua mentálne zdravie. Aj tak vieme, čo v nej dnesvečer pôjde – ďalší monitoring toho, čo všetko ide horšie, než sme čakali.Nie z rebelantstva, ale s cieľom zachovania si akej takejmentálnej stability (a preto aj udržania výkonu v práci, ktorúnašťastie stále máme) vypíname televíziu – a možno aj po prehrmeníbúrky zistíme, že sme pokojnejší, vyrovnanejší a nič nám neušlo,keďže aj tak si nás horúce novinky našli v podobe internetu alebokolegyne, ktorá reportuje len to, čo nepočuje.
Ukáže sa charakter. Jedenmôj obľúbený autor tvrdí, že charakter, tak ako oceľ, sa tvorí za horúca.Kríza ukazuje charakter ako ľudí (už teraz viete rozlíšiť tých, ktorízačali bedákať, hoci sa ich situácia nezhoršuje, a tých, ktorí začaliihneď konať. Tých, na ktorých sa môžete obrátiť, ak nastane zle,a tých, ktorých radšej obídete, aj keby ste na „chleba nemali“), taki charakter firiem (bolo prepúšťanie to prvé, čo firme napadlo prisprávach o páde trhu? Ak už k prepúšťaniu došlo, ako sak nemu postavili? Citlivo, alebo spôsobom: padáš, padáš, ostávaš,padáš...Podali prepusteným pomocnú ruku v podobe asistencie prihľadaní novej práce?. Aký je charakter tej vašej firmy?)
Vravíte, že pozitívneho naladenia je dosť – predsa len – jepondelok ráno, nehodí sa to?
V tom prípade pridávam trochu viac odbornejších rád na to,ako zvládnuť tieto zaujímavé časy, prevzaté z portálu .
Je normálne sa báť: Fázaobáv
Dotknú sa našej firmy následky krízy? Bude moja firmaprepúšťať? Podľa akého kľúča? Ako dlho potrvá to trápenie? Skutočne odchádzanaša prevádzka mimo Slovenska, do lacnejších krajov? Obavy a pocity úzkosti sú normálnea predpokladateľné. Hľadajte však, čo vám váš strach chce povedať. Akomôžete svoj strach využiť vo svoj prospech?
Mohol by byť tento strach aj signálom na to, že je potrebné konať?V tom prípade čítajte ďalej:
5krokov, ktoré môžete urobiť na uľahčenie si krízy:
Vytvorte si peňažnú rezervu. I keď savšetky vlády a zároveň firmy a butiky na Obchodnej/Hlavnej atď,snažia nabádať občanov, aby míňali a tak podporovali ekonomiku, my sak nim pripojíme len za podmienky, že máte vytvorenú dostatočnú finančnúrezervu v podobe hotovosti pokrývajúcej vaše rodinné výdavky na minimálne šesťmesiacov. Ak toľko úspor máte, je to ideálne. Ak nie, snažte sa vylúčiťnepotrebné výdavky tak, aby ste túto úroveň dosiahli. Takýto hotovostný vankúšvám pomôže v situáciách, ak by ste nedajbože o zamestnanie prišli.Nedostatok hotovosti by vás nútil hľadať prácu čo najrýchlejšie, čo všakniekedy znamená bezhlavo, často bez ohľadov na dlhodobú kariéru a núti robiťvoľby (podradná práca, 40% nižší plat a pod), ktoré by smes dostatočnou rezervou tak rýchlo neurobili. Počítajte s tým, že čímste na tom kariérne vyššie, tým dlhšie vám to potrvá vybrať si z menejpríležitostí, ktoré na trhu sú.
Informujte sa. Fakt, že sa bude vo vašej firme prepúšťať, sanedozviete až pokiaľ to nebude informácia verejná. O čom by ste sa všakmali a mohli informovať, sú postupy vašej firmy v podobnýchsituáciách. Bude vám poskytnuté odstupné v prípade prepúšťania? Vakej výške? Aká je výpovedná lehota? Má manažment v zámerezorganizovať napr. semináre pre orientované na zručnosti pri hľadaní práce(životopis, pohovor) alebo či inak asistovať prepusteným zamestnancom? Existujenejaký kľúč, podľa ktorého sa v prípade hromadného prepúšťania zamestnancivyberajú? Niektoré z týchto informácii sú stanovené zákonom krajiny,v ktorej pracujete, iné záležia od firmy. Niektoré body zachytáva vaša pracovnázmluva a o takzvaných nepísaných pravidlách vám najviac povie váššéf...
Ukážte farbu. Pri hromadných prepúšťaniach jekombinácia faktorov, ktoré determinujú to, kto bude prepustený, rozmanitá.Vašou najlepšou stávkou však je ukázať, akú hodnotu firme prinášate – v minulosti,a aj teraz, v ťažkých časoch. Je čas zabrať v práci na plnéobrátky, obetovať trochu voľného času a ukázať, že viete šetriť aj keďnejde z vášho vrecka. Vo všeobecnosti sa firma skvelých pracovníkov budesnažiť udržať a to obzvlášť v ťažkých časoch. Aj keby sa vaše celéoddelenie rušilo, zvyšuje vám to šance na ponuku práce v oddelení inomalebo v inej prevádzke / krajine v rámci firmy. Samozrejme nič nie jestopercentné a o prácu môžete prísť kvôli tomu, že ste do firmyprišli ako posledný. Ale aspoň budete mať istotu, že ste pre zachránenie svojhomiesta urobili maximum.
Čas rozhliadnuť sa. Plán B. Vytvorte si aspoňakú–takú predstavu, ako by váš plán B vyzeral, ak by k najhoršiemu naozajdošlo. Všímajte si, aké firmy a na aké pozície stále najímajú a či byste sa vedeli na nich uplatniť. Je takisto načase oprášiť staré kontakty anadviazať nové (bývalí spolužiaci, dodávatelia alebo zákazníci). Nikdy neviete,ktorou cestou si vás nová príležitosť nájde. Do tejto kategórie patrí aj snaha oprášiť siživotopis o najnovšie skúsenosti a vzdelanie, aby ste ho mali v takpovediac polohotovejverzii, keď ho naozaj bude treba.
Rozširujte svoje znalosti. Ovládanienového softvéru, absolvovanie školenia, hoci aj za vlastné náklady a všeobecnéprehĺbenie vzdelania vám nie len že pomôže zvýšiť produktivitu ale urobí vásaj cennejším pre súčasného zamestnávateľa. Navyše ak by ste boli nútený novúprácu hľadať, akceleruje to vašu uplatniteľnosť na trhu práce. Kurzy,tréningy či knihy sú však len jeden zdroj rozširovania vašich znalostía zručnosti. Hádam aj viac významným je si tieto zručnosti reálne vyskúšať.Nebojte sa vo firme chytiť sa niektorých aj zdanlivo nepríťažlivých iniciatívalebo iných príležitostí oprášiť zručnosti, ktoré ste doteraznevyužívali...Vytvorí vám to reálny príklad, ktorým dokážete na budúcichpohovoroch, čím ste iný a v čom spočíva vaša otvorenosť, flexibilitaalebo kreativita.
Ak vás téma manažovania vlastnej kariéry zaujíma, nájdete viac na kariérnom portáli.