...nad stredajším rozhovorom v TA trojke...
Dajme mladým šancu spoznať iné kultúry, iné školstvo.
Súhlasím, mňa takéto skusy v zahraničí vždy inšpirovali, ...aj keď ako typickému Slovákovi mi hneď napadla otázka podľa akého kľúča sa budú vyberať študenti... No keďže to budú mať na starosti krajské samosprávy..., verím, že sa nájdu spravodlivé kľúče, podľa ktorých bude výber transparentný, aby dobrá myšlienka neskončila pocitom skrivodlivosti u mladej generácie, ktorá ešte verí, že „pravda zvíťazí".
Napadla mi hneď ďalšia možnosť, ktorá by rovnako mohla pomôcť iniciatívnym žiakom zo (sociálne znevýhodnených) marginálnych rodín (aj z rómskych komunít), tiež sa dostať na lepšie školy a mať ročné štipendium na internátnych školách....
Tu na blogu má veľkú sledovanosť boj N.Blahovej za umiestňovanie deti do náhradných rodín... a jednou z vecí, ktorá tomu bráni je asi odpor manažmentov ústavov náhradnej starostlivosti...prišli by o svoje pracovné miesta, keby sa „rozobrali" ich klienti...
Keby sme umožnili tisícke najusilovnejších deti(prednostne z osád) takéto ročné študovanie v DeD premenených na colleges, som presvedčený, že by to bol úspešný motivačný počin do života pre tieto decka... (a pre DeD doplnenie tabuľkových stavov i zlepšenie vzdelávacích programov i imidžu ).
Jednotlivé colleges by sa mohli postupne špecializovať na hudobné, výtvarné, pohybové, športové či iné zameranie... mohli by sa tam testovať aj nové štúdijné metódy.
Navštívil som takéto dánske školy, kde aspoň posledný ročnik základnej školy absolvujú žiaci internátne; existuju "hojskole" pre teenegerov a dokonca ako niekoľkomesačné programy celoživotného vzdelávania pre dospelých. Tento vzdelávací systém, je založený na myšlienkách Grundtviga (dánsky Komenský) , ktorý sa tiež snažil v maximálnej miere zužitkovat vlohy a prirodzene motivovať žiakov pre získavanie poznatkov a realizáciu sa. Mal som veľmi dobrý pocit z komunikácie s učiteľmi i žiakmi...
Jednoznačne aj u nás by to bol prínos pre deti z rizikového prostredia. Nehovoriac o ďalších aspektoch- poznatkoch, ktoré by mohli priniesť späť do svojich komunít...ohľadom dobrých hygienických návykov, znalosti práce s počítačmi, základy logických kalkulácií a domáceho rozpočtu..., ekologických zručností (separovanie odpadov, šetrenie energii ..., záhradkárske a remeselne zručnosti) ...
Ale hlavne tieto znalosti a zručnosti by vnášali späť do komunít im vlastným jazykom a argumentmi..
Náklady cca 60 miliónov pre tisícku žiakov na takýto projekt by sa určite zhodnotili v rýchlejšom riešení „rómskeho" problému..