Obranný priemysel a ozbrojené sily vo svete (27) –1.11 - 10.11.2021

Niekoľko udalostí zo sveta ozbrojených síl a obranného priemyslu za prvú novembrovú dekádu 2021

Obranný priemysel a ozbrojené sily vo svete (27) –1.11 - 10.11.2021
Obrnený transportér Barys 8x8 poškodený počas skúšok (Zdroj: ulysmedia-kz.cdn.ampproject.org)
Písmo: A- | A+
Diskusia  (0)

3. november 2021, Nigéria

Predstavitelia nigérijského Ministerstva obrany a tureckej spoločnosti Dearsan Shipyard Limited podpísali zmluvu na stavbu dvoch hliadkových lodí triedy OPV-76 pre potreby Nigérijského námorníctva. Lode by mali byť dodané do konca roku 2024. OPV-76 je triedy oceánkych hliadkových lodí s výtlakom 1200 ton pri dĺžke 76,6 m, šírke 11 ma a ponore 2,9 m. Posádku tvorí 43 osôb. Pohon zabezpečujú 4 vznetové motory MAN 18VP185,ktoré dokážu plavidlo urýchliť až na 28 uzlov. Loď je schopná preplávať 3000 míľ ekonomickou rýchlosťou. Loď disponuje pristávacou plochou pre stredný vrtuľník. Predpokladaná výzbroj je 40 mm kanón Leonardo OTO Marlin 40 vpredu, 25mm, alebo 30mm kanón vzadu a dvojica guľometov. Nigéria v poslednom čase investuje prostriedky do posilnenia svojich námorných síl, čo súvisí s potrebou ochrániť svoje pobrežné vody pred aktivitami pirátov, ale aj s bojom s medzinárodnými obchodníkmi s drogami, pašerákmi ľudí a teroristami.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

4. november 2021, Cyprus

Predstavitelia vlád Izraela a Cypru podpísali dohodu, na základe ktorej realizuje izraelská spoločnosť ELBIT vývoj nového prieskumného systému pre potreby Cyperskej republiky. Systém má slúžiť na monitoring tzv. Zelenej línie, ktorá oddeľuje severnú časť Cypru, ktorú v roku 1974 okupovalo Turecko (a kde v roku 1983 jednostranne vyhlásili tzv. Severocyperskú tureckú republiku) od zvyšku Cyperskej republiky. Hodnota kontraktu dosahuje cca 32 miliónov dolárov. Zelená línia je v súčasnej dobe kontrolovaná Mierovými silami OSN, kde pôsobia aj príslušníci OS SR. Cyprus a Izrael v poslednom období zintenzívňujú vojenskú spoluprácu a to nie len v rámci dodávok modernej izraelskej výzbroje a vybavenia, ale aj realizáciou spoločného výcviku príslušníkov svojich ozbrojených síl.

SkryťVypnúť reklamu

4. november 2021, Kazachstan

Kazašskí novinári upozornili na možné korupčné pozadie skrývajúce sa za vývojom a výrobou kazašskej obrnenej techniky – automobilu MRAP Arlan a obrneného transportéra Barys 8x8. Vývoj a výrobu tejto techniky pre potreby Kazašských ozbrojených síl realizovala spoločnosť Kazachstan Paramount Engineering, ktorá vznikla v roku 2015 ako spoločný projekt juhoafrickej spoločnosti Paramount Group a kazašského štátneho holdingu Kazachstan Engineering. Podnik mal v prospech Kazašských ozbrojených síl vyrábať minimálne 30 ks obrnenej techniky ročne, pričom podľa zmluvy uzatvorenej v roku 2017 malo ísť o celkom 274 obrnených automobilov Arlan a 106 obrnených transportérov Barys 8x8. Obe vozidlá sú licenčnými kópiami vozidiel Paramount Marouder (Arlan) a Paramount Mbombe 8 (Barys 8x8). Do roku 2020 obdržali ozbrojené sily 90 vozidiel Arlan, ale v roku 2020 bola objednávka znížená na 11 kusov a na rok 2021 už ministerstvo neobjednalo žiadne vozidlo. Dôvodom bola vysoká cena Arlanu (takmer trojnásobok ceny  Paramount Marouder) a technické problémy pri prevádzke. Na rozdiel od Arlanu, ktorý bol v podstate kópiou vozidla Paramount Marouder bol Barys 8x8 modifikovaný. Na vozidle boli realizované niektoré zmeny vyplývajúce z požiadaviek ozbrojených síl. Asi najväčšou zmenou bola integrácia bojového modulu Ansar (KPI) s 30mm kanónom 2A72 (aj keď pôvodný prototyp predsatvený v roku 2016 mal ešte mohutnejšiu výzbroj - bojový modul AU-220M s 57mm kanónom). Prototyp Barys 8x8 sa počas 4 rokov podrobil náročným skúškam, ktoré boli hodnotené ako úspešné. Novinári ale svojou investigatívnou prácou odhalili, že prototyp opakovane dokázal, že nevyhovuje požiadavkám ozbrojených síl. Či už z hľadiska prevádzkovej odolnosti, alebo z hľadiska spoľahlivosti a mnohé výsledky skúšok boli buď priamo sfalšované, alebo upravované tak, aby sa nedostatky nejavili takými, ako boli v skutočnosti. Okrem technických problémov sa objavili aj koncepčné problémy -  napriek požiadavke na prepravu 7 osôb disponoval Barys 8x8 len miestom pre 6 osôb. A aj v tejto konfigurácii neumožňoval prepravu osobných vecí posádky a výsadku.  Absentovali tesnenia na poklopoch, čím sa do vozidla nie len že dostával prach a splodiny, ale bola znefunkčnená aj činnosť systému na ochranu pred zbraňami hromadného ničenia. Z motorického hľadiska je vozidlo poddimenzované (ministerstvo požadovalo výkonnješí motor s výkonom 410 kW, ale na testovanom prototype zostal pôvodný motor z juhoafrického OT s výkonom 336 kW), takže nedosahoval požadovanú rýchlosť a  ani manévrovateľnosť, čo sa kriticky prejavilo najmä v ťažkom teréne a prekonávaní prekážok. Nedostatočný výkon sa zároveň premietol aj do prehrievania motora. Konštrukčné nedostatky výfukového systému spôsobili, že do vnútorného priestoru prenikajú výfukové splodiny. Dôstojníci zúčastňujúci sa vojskových skúšok kritizovali aj absenciu certifikovaných skúšok na balistickú a protimínovú odolnosť panciera. Ako perlička na záver sa javí informácia, že počas testov nebola plne otestovaná palebná schopnosť vozidla v dôsledku opakovaných porúch bojového modulu a samotnej zbrane. Zlyhával systém nabíjania, vyskytovali sa problémy v software, zbraň nebola schopná udržať nastavenú kadenciu streľby a bolo potrebné neustále nastavovať mieridlá.

SkryťVypnúť reklamu

8. november 2021, Rusko

Spoločnosť Vertolety Rosii začala letové testy modernizovaného vrtuľníka Kamov Ka-226T. Kamov Ka-226 vychádza z vrtuľníka Kamov Ka-126 a prvý vzlet absolvoval v roku 1997. Ka-226T  bol pôvodne predstavený v roku 2009, kedy sa rozbehla aj jeho malosériová výroba. Od roku 2015 je tento model upravovaný na základe špecifikácií Indie, ktorá prejavila záujem o kúpu takmer 200 ks týchto ľahkých transportných vrtuľníkov pre armádu a námorníctvo. Modernizovaný prototyp bol predstavený v júli 2021 na výstave MAKS 2021 (viď  blog)

8. november 2021, Pakistan

V Šanghaji bolo realizované slávnostné odovzdanie prvej fregaty triedy Typ 054A/P Pakistanskému námorníctvu. Fregatu F261 Tughril postavili lodenice spoločnosti Hudong-Zhonghua Shipbuilding (Group) Co. Patriace do konzorcia CSSC. Pakistan objednal 01.06.2018 celkom 4 fregaty tejto triedy, ktorá je modifikáciou čínskych fregát Typ 054A (NATO označenie Jiangkai II). Čínske námorníctvo disponuje cca 30 fregatami tejto triedy, ktoré boli do služby zaradené v rokoch 2008 až 2019. Základné charakteristiky triedy Typ 054A/P sú prakticky totožné s čínskymi fregatami - štandardný výtlak 3600 ton, celkový výtlak asi 4053 ton, dĺžka je 134,1 m, šírka 16 m a ponor 4,5 m. Pohon je zabezpečený dvojicou skrutiek poháňaných štvoricou vznetových 16PA6V-280STC s výkonom 6750 kW. Loď dosahuje max. rýchlosť 28 uzlov a akčný rádius dosahuje 4000 míľ pri 18 uzloch. Posádku tvorí 180 osôb. Odlišná je výzbroj. Zatiaľ čo čínske fregaty sú vyzbrojené raketami C-803 (YJ-83, 8 rakiet v kontajneroch), pakistanská fregata je vyzbrojená 4 odpaľovacími zariadeniami pre rakety SM-401 (prvýkrát predstavené v roku 2018). Dosah týchto rakiet je oficiálne 290 km a dosahujú rýchlosť M4 až M6. Aktívna rádiolokačná hlavica umožňuje navedenie na hladinový, aj pozemný cieľ. Ďalšia výzbroj je obdobná ako u čínskych fregát – PVO je zabezpečené PLRK HQ-16 (32 vertikálnych odpaľovacích zariadení), hlavňová výzbroj je tvorená univerzálnym 76mm kanónom H/PJ-26 (derivát sovietskeho kanóna AK-176), na blízku ochranu slúžia 2 7-hlavňové 30mm kanóny H/PJ-12 (derivát sovietskeho CIWS AK-730). Na palube sú ďalej dvojica torpédometov kalibru 324 mm (typ 7424), dva vrhače raketových hlbinných bômb Typ 003 a loď disponuje hangárom pre vrtuľník (Z-9C). Zmeny nastali v elektronickej výzbroji – loď je vybavená novým čínskym AESA rádiolokátorom  SR2410C a pre monitorovanie vzdušného priestoru disponuje doplnkovým rádiolokátorom SUR17B, ktorý používajú aj staršie pakistanské fregaty triedy Zulfiquar (resp. F-22P).

SkryťVypnúť reklamu

   

Zdroje:

Štefan Bukovan

Štefan Bukovan

Bloger 
  • Počet článkov:  52
  •  | 
  • Páči sa:  61x

Blog venovaný histórii a súčasnosti vojenstva, vojenskej techniky, ale aj turistike a ďalším oblastiam, čo ma práve napadnú. Zoznam autorových rubrík:  Obrana a vojenstvoTuristické atrakcie a podobneZvieratáNezaradenéSúkromné

Prémioví blogeri

Karolína Farská

Karolína Farská

4 články
Jiří Ščobák

Jiří Ščobák

765 článkov
INEKO

INEKO

117 článkov
Juraj Hipš

Juraj Hipš

12 článkov
Martina Hilbertová

Martina Hilbertová

50 článkov
Adam Valček

Adam Valček

14 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu