Obranný priemysel a ozbrojené sily vo svete (29) –21.11. – 30.11.2021

Niekoľko udalostí zo sveta ozbrojených síl a obranného priemyslu za tretiu novembrovú dekádu 2021.

Obranný priemysel a ozbrojené sily vo svete (29) –21.11. – 30.11.2021
Peruánska korveta Guise (CC28) počas svojej prvej oficiálnej plavby pod novou vlajkou. (Zdroj: twitter.com/USNS_BigR)
Písmo: A- | A+
Diskusia  (0)

20. a 22. november 2021, Džibutsko

Džibutské námorníctvo zaradilo do svojich služieb 5 nových plavidiel. 20. novembra bol do služby u Pobrežnej stráže zaradený hliadkový čln Khor Ambado, dodaný z Japonska ešte začiatkom tohto roku. A 22. novembra boli do služby u námorníctva zaradené dve hliadkové lode - Capt. Elmi Robleh (Р 20 ) a Adj. Ali M. Houmed (Р 22) triedy Damen Stan Patrol 5009, postavených holandskou spoločnosťou Damen vo svojich lodeniciach v juhoafrickom Kapskom Meste a 2 lode pôvodom z Číny – novopostavený hliadkový čln NHS615 (exportná trieda Predator) a z Čínskeho námorníctva vyradená malá výsadková loď triedy Typ 074 (NATO kód Yuhai). Džibutsko je bývalá francúzska kolónia ležiaca na samom konci tzv. Afrického rohu. Vďaka svojej polohe kontroluje vstup a výstup do oblasti Červeného mora a na jej území popri sebe pôsobia základne viacerých štátov – oficiálne sú tu vybudované základne Francúzska, USA, Japonska a Číny. Ďalšie zahraničné kontingenty pôsobia, alebo pôsobili v rámci medzinárodných protipirátskych operácii (NSR, Španielsko, Holandsko), v krajine pôsobia aj príslušníci ozbrojených síl Saudskej Arábie (kvôli konfliktu v Jemene) a neoficiálne sa spomínajú aj vojenské objekty prevádzkované Ruskom a a Indiou (aj keď Rusko svoju vojenskú prítomnosť v Červenom mori oficiálne spája so Sudánom). Späť k lodiam, ktoré výrazne posilnili spôsobilosti malej Džibutskej flotily (tá doteraz disponovala 12 hliadkovými  člnmi a dvojicou malých výsadkových lodí francúzskej triedy EDC a ďalších 10 hliadkových člnov prevádzkovala Pobrežná stráž) . Výsadková loď Typ 074 má výtlak 800 ton a dĺžku 58 m. V Čínskom námorníctve slúžilo celkom 12 týchto lodí, pričom do služby vstúpili v rokoch 1995-2000 a od roku 2017 sú vyraďované. Hliadkové lode Damen Star Patrol majú výtlak 485 ton pri dĺžke 51 m a šírke 9 m. Dosahujú rýchlosť viac ako 46 km/hod a sú vyzbrojené diaľkovo ovládanou zbraňovou stanicou (typ a výzbroj nebola zatiaľ zverejnená). Hliadkový čln triedy Predator má dĺžku 27 m a 5 týchto člnov slúži v ozbrojených silách Iraku a jednotlivé kusy sú tiež zaradené aj v niekoľkých afrických štátoch.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

  

24. november 2021, Švédsko

Spoločnosť Saab AB predstavila prvých 6 sériových lietadiel JAS-39E Gripen (aj keď na zverejnených fotografiách je vidieť celkovo až 9 kusov tejto verzie). Lietadlá sú určené pre Švédske (2 ks) a Brazílske (4 ks) vojenské letectvo, ktorým budú v blízkej budúcnosti odovzdané. Verzie JAS-39E (a dvojmiestne JAS-39F) sú najnovšou generáciou lietadla JAS-39 a ich vývoj sa začal v roku 2007 ako Gripen NG. Sú vybavené výkonnejším motorom General Electric F414G a ich maximálna vzletová hmotnosť môže dosiahnuť až 16000 kg. Konštrukčnými úpravami trupu a krídla (napr. presunom  hlavného podvozku z trupu do krídla) sa podarilo zvýšiť množstvo paliva až o 40%, čo zvýšilo dolet. Nový rádiolokátor s aktívnym fázovým poľom tiež zvyšuje bojové možnosti lietadla pri vyhľadaní a sledovaní cieľov. Švédsko si v roku 2013 objednalo celkom 60 lietadiel  JAS-39E (neskôr švédske ministerstvo obrany prejavilo záujem o ďalších 10 lietadiel, ale táto objednávka ešte nebola formálne uzatvorená), pričom prvé lietadlo pre Švédsko (v.č. 39-6002, druhý predsériový stroj) vzlietlo už 3. decembra 2019. Nepoužíva ho ale letectvo, ale slúži na štátne záverečné skúšky. Predstavené lietadlá pripravené na odovzdanie majú v.č. 39-6003 a 39-6004. Brazília si lietadlá JAS-39E (28 ks) a JAS-39F (8 ks) objednala v roku 2014 a mali byť dodané v rokoch 2019-2024. Z tohto počtu má byť 23 lietadiel (15 úplne a 8 z komponentov dodaných zo Švédska) postavených brazílskou spoločnosťou Embraer. Brazília si svoje prvé lietadlo JAS-39E (prvý predsériový stroj, v.č.39-6001, prvý vzlet 26. augusta 2019) prevzala v roku 2020 a aktuálne slúži na certifikáciu Brazílskym leteckým úradom. Štvorica predstavených lietadiel (trupové čísla  4101, 4102, 4103 a 4104) by do Brazílie mala doraziť v januári.

SkryťVypnúť reklamu

 

25. november 2021, Chorvátsko

Počas návštevy francúzskeho prezidenta Emanuela Macrona v Chorvátsku bola dňa 25.11.2021 podpísaná zmluva na dodávku 12 ks lietadiel Rafale F3-R. Lietadlá by mali byť dodané v rokoch 2024 (8 ks) a 2025 (4 ks), pochádzať budú z výzbroje Francúzskych vzdušných síl(tie miesto nich obdržia novovyrobené lietadlá Rafale F4.1) a nemali by byť staršie ako 10 rokov. Verzia F3-R je modernizáciou tretej generácie lietadiel Rafale pre Francúzske vzdušné sily. Pôvodnélietadla´F3 do služby vstúpili v roku 2008 a okrem novovýroby boli na tento štandard modernizované aj staršie lietadlá verzií F1 a F2. Vývoj verzie F3-R sa začal v roku 2013 a lietadlo bolo certifikované v októbri 2018. Na verziu F3-R sú postupne modernizované všetky lietadlá F3,ktorým to umožňuje technická životnosť. Táto verzia disponuje vylepšenými snímačmi a umožňuje používať najmodernejšiu výzbroj, vrátane protilietadlových rakiet dlhého doletu Meteor, či laserom navádzanej munície Safran AASM Air-to-ground. Lietadlo disponuje tiež novým laserovým zameriavačom Thales Talios.

SkryťVypnúť reklamu

 

25. november 2021, Katar

Na továrenskom letisku spoločnosti BAE System v britskom Wartone vzlietlo prvé lietadlo  Eurofighter Typhoon (MS0001, reg. č. ZR505) objednané Emirátom Katar v roku 2017. Celkom si Katar objednal 24 lietadiel tohto typu, pričom súčasťou objednávky bolo aj 6 (neskôr zvýšený na 10) lietadiel Hawk Mk. 167. Typhoon sa stane tretím hlavným bojovým typom Katarských vzdušných síl, popri Dassaule Rafale (24 kusov – z toho 18 jendomiestnych Rafale EQ a 6 dvojmiestnych Rafale DQ)  a Boeing F-15QA (36 ks).

 

26. november 2021, Francúzsko

V areáli lodeníc spoločnosti Naval Group v Cherbourg bola druhá nukleárna ponorka triedy Barracuda (S 636 Duguay-Trouin) vytiahnutá z výrobnej haly Labeuf a začali sa prípravy na jej spustenie na vodu. To sa očakáva začiatkom roku 2022 a koncom rovnakého roku by ponorka mala vstúpiť do výzbroje Francúzskeho námorníctva. Stavba ponorky sa začala v roku 2009 a ide o 18 nukleárnu ponorku stavanú vo Francúzsku. Celkom je plánovaných postaviť 6 ponoriek triedy Barracude, ktoré by v službe mali postupne nahradiť rovnaký počet ponoriek triedy Rubis a Amethyste. Posledná ponorka by do služby mala vstúpiť v toku 2029, ale program ej už dnes v sklze zhruba 2 roky. Ponorky triedy Barracude majú štandardný výtlak 4100 t (pod hladinou 5300 t) a sú vyzbrojené 4 torpédometmi kalibru 533 mm. Do týchto torpédometov majú na palube celkom 20 ks výzbroje, ktorú môže tvoriť mix torpéd, rakiet a mín (ťažké torpéda torpéda F21 Artémis, protilodné rakety Exocet SM39 mod2, rakety s plochou dráhou letu MdCN či akustické míny FG29). Ponorka je dlhá 99,5 m a pod hladinou dosahuje rýchlosť prevyšujúcu 46 km/hod. Obsluhu zabezpečuje 60 členná posádka, palivo v reaktore umožňuje 10 rokov autonómnej plavby.

SkryťVypnúť reklamu

 

26. november, Peru

Peruánske námorníctvo prevzalo v Južnej Kórei korvetu triedy Pohang pomenovanú Guise (CC28). Ide o pôvodne juhokórejskú korvetu Suncheon (PCC 767), ktorú námorníctvo vyradilo. LoďbolaPeru postúpená bezplatne v rámci juhokórejskej vojenskej pomoci. Korveta vstúpila do služby v juhokórejskom námorníctve v septembri 1988 a vyradená bola 24. februára 2019. Ide o druhú korvetu tohto typu, ktorú postúpila Južná Kórea Peru – prvou bola korveta Gyeongju (PCC 758) v roku 2015, ktorá slúži pod novým menom Ferre (CC27). Celkom bolo postavených 24 korviet tejto triedy, pričom zo služby v juhokórejskom námorníctve už bolo vyradených 13 lodí. Okrem Peru slúžia tieto vyradené korvety vo Vietname (2 ks, prevzaté v rokoch 2017-2018), Egypte (1 ks, v roku 2017), Kolumbii (1 ks) a Filipínach (1 ks + ďalší sa pripravuje na prevzatie). Korvety triedy Pohang majú výtlak 1260 ton, dĺžku 88 m a šírku 10 m. Dosahujú rýchlosť 59 km/hod a môžu pôsobiť autonómne podobu 20 dní. Na palube majú priestor pre dva výsadkové člny RHIB. Sú vyzbrojené dvojicou 76mm kanónov Oto Melara a dvojicou dvojhlavňových 40mm kanónov OtoBreda. Každá zbraň je umiestnená v samostatnej veži, pričom vpredu aj vzadu sa nachádza po jednej veži so 76mm kanónom a jednej veži so 40mm dvojkanónom. Ďalšiu výzbroj tvoria 2 trojhlavňové torpédomety Mk. 32 kalibru 324mm, 6 12,7mm guľometov M2HB a a 2 sklzy pre míny a hlbinné bomby. Nedisponujú raketovou výzbrojou.

 

30. november 2020

Do prístavu Vladivostok priplával konvoj troch nových plavidiel určených pre Tichooceánsku flotu. Ide o korvetu Gremjašnyj (trieda Projekt 20385) a dvojica stíhacích ponoriek Projektu 636.3 - Volchov (B-603) a Petropavlovsk Kamčatskij (B-274). Všetky 3 plavidlá vstúpili do služby v námorníctve v rokoch 2019/2020 a do augusta 2021 plnili výcvikové úlohy na získanie operačnej pripravenosti. Na svoju plavbu okolo Európy a Ázie (cez Stredozemné a Červené more a Indický oceán) vyrazili v druhej polovici augusta 2021 a cestou sa zastavili vo viacerých prístavoch (okrem Sýrskeho Tartusu a v j Kolombo na Srí Lanke, Rangúnu v Mjanmarsku a Manile na Filipínach), kde okrem doplnenia zásob aj propagovali Ruské námorníctvo.

 

 

Zdroje:

 

 

Štefan Bukovan

Štefan Bukovan

Bloger 
  • Počet článkov:  52
  •  | 
  • Páči sa:  61x

Blog venovaný histórii a súčasnosti vojenstva, vojenskej techniky, ale aj turistike a ďalším oblastiam, čo ma práve napadnú. Zoznam autorových rubrík:  Obrana a vojenstvoTuristické atrakcie a podobneZvieratáNezaradenéSúkromné

Prémioví blogeri

Karolína Farská

Karolína Farská

4 články
Jiří Ščobák

Jiří Ščobák

765 článkov
INEKO

INEKO

117 článkov
Juraj Hipš

Juraj Hipš

12 článkov
Martina Hilbertová

Martina Hilbertová

50 článkov
Adam Valček

Adam Valček

14 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu