Obranný priemysel a ozbrojené sily vo svete (8) – 29.3. – 4.4.2021

Písmo: A- | A+

Koniec prvého štvrťroka a blížiace sa Veľkonočné sviatky, spolu s vystrieľaním noviniek v rámci prednedávnom ukončenej výstavy IDEX 2021 v Spojených Arabských Emirátoch spôsobili, že tohto týždňové novinky sú troška chudobnejšie.

29.3.2021, Singapur

Vzdušné sily Singapurskej republiky obdržali prvé vrtuľníky Airbus H225M. Tento typ bol obstaraný ako náhrada v súčasnosti používaných AS-332 Super Puma. Vrtuľníky Airbus H225M sú vyrábane vo výrobnom závode na letisku MarignaneMarseille a predpokladá sa, že prvá dodávka bola tvorená tromi vrtuľníkmi, pričom celkový počet objednaných vrtuľníkov sa má pohybovať okolo 30 ks. Okrem akvizície H225MSingapur obmieňa aj flotilu svojich ťažkých vrtuľníkov CH-47D (6 ks) / CH-47SD (10 ks) Chinook za nové Boeing CH-47F Chinook. Dvojmotorové vrtuľníky H225M patria do kategórie stredných transportných vrtuľníkov schopných prepraviť okolo 5600 kg nákladu a v príape potreby môžu byť vyzbrojené guľometmi či neriadenými raketami. Pri bežnom nasadení majú dolet 857 km cestovnou rýchlosťou 260 km/hod. 

30.3.2021, Rusko

Po viac ako dvoch rokoch sa vo výrobnom závode vo Voroneži opäť obnovili letové testy ľahkého transportného lietadla Iľjušin Il-112V. Lietadlo z Iľjušinovej konštrukčnej kancelárie s ambíciou nahradiť stále používané An-24An-26 sa začalo vyvíjať krátko po rozpade ZSSR a jeho vývoj bol niekoľkokrát prerušený a opäť obnovený. Lietadlo plánovanou nosnosťou 6000 kg nákladu vyhralo v roku 2004 tender na ľahké dopravné lietadlo pre Ruské letectvo, ale napriek tomu jeho vývoj stagnoval. V roku 2011 sa ruské ministerstvo obrany rozhodlo vývoj definitívne ukončiť v prospech licenčnej výroby typu An-140, ale udalosti z roku 2014 a prerušenie Ukrajinsko-Ruskej spolupráce opäť do hry vrátili Il-112V. Po dlhoročnom vývoji konečne v marci 2019 vzlietol prvý prototyp, ale prvý vzlet len potvrdil to, o čom odborníci už dávno vedeli - projekt nesplnil požiadavky a prototyp trpel celou radou konštrukčných a technických problémov. Ďalšie skúšky boli prerušené a konštruktéri dostali čas na odstránenie nedostatkov. Až čas ukáže, či druhé kolo testov, ktoré sa začalo 30. marca 2021 dopadne lepšie ako to prvé. V súčasnej dobe je k dispozícii jeden prototyp na letové skúšky a druhý na pozemné statické skúšky. Ďalšie 2 prototypy (predsériové lietadlá) sú vo výrobe. Il-112V je hornoplošník poháňaný dvojicou turbovrtuľových motorov, ktorého max. vzletová hmotnosť dosahuje 21000 kg. Lietadlo je dlhé 24 m a rozpätie krídel dosahuje 27,15 m. Posádku tvoria 2 osoby. So 7200 l paliva má teoretický maximálny dolet (bez nákladu) 5200 km, s 5000 kg nákladom dolet dosahuje 1200 km.

31.03.2021, Rusko

Pred necelými dvomi rokmi, 1. júla 2019 došlo k tragickej udalosti na palube špeciálnej hlbokomorskej nukleárnej ponorky Ruského námorníctva AS-31, s neoficiálnym menom Lošarik. Pri požiari tam zahynulo 14 prevažne vyšších dôstojníkov ruského námorníctva. V novembri rovnakého roku bola ponorka nasunutá do lodeníc Zvezdočka, kde sa mal zhodnotiť jej technický stav a rozhodnúť o jej osude. Na základe záverov prehliadok bolo konštatované, že pri požiari nedošlo k poškodeniu ani titánového plášťa ponorky a ani jadrového reaktora a ponorku bude možné opraviť. V prvej fáze opravy sa z reaktora ponorky odstránilo palivo, čo bolo ukončené k 31.3.2021. V ďalšej fáze dôjde k opravám poškodených častí vybavenia a k celkovej modernizácii ponorky, ktorá bola na hladinu spustená v auguste 2003. Ponorky tohto typu nie sú ozbrojené a sú vedené ako vedecko-výskumné plavidlá, aj keď USA a NATO ich radí medzi ako prieskumné, až špionážne plavidlá a prisudzuje im schopnosti realizovať aktivity zamerané aj na ochromenie podmorských komunikačných kanálov a ďalšej infraštruktúry rozmiestnenej na morskom dne.

1.4.2021, USA

Americká armáda uzatvorila so skupinami Bell a Sikorsky-Boeing kontrakt na ďalšiu fázu vývoja nového vrtuľníka dlhého doletu (FLRAA - future long-range assault aircraft), ktorý by mal v budúcnosti nahradiť v službe vrtuľníky UH-60 Black Hawk. Výberového konania sa zúčastňuje konvertoplán V-280 Valor vyvíjaný spoločnosťou Bell a hybridný vrtuľník SB-1 Defiant konzorcia Sikorsky-Boeing. Oba projekty majú za sebou už viac ako 2 roky letových skúšok, pričom V-280 Valor (prvý vzlet v decembri 2017) doteraz odlietal viac ako 200 hodín pri 160 vzletoch a SB-1 Defiant (prvý vzlet marec 2019) pri 31 vzletoch odlietal 26 hodín. Víťaz tendra by mal do služby vstúpiť okolo roku 2030. Konštrukčne je V-280 Valor podobný prevádzkovanému konvertoplánu MV-22B / CV-22B Osprey. Naopak SB-1 Defiant so svojimi koaxiálnymi rotormi a tlačnou vrtuľou pripomína skôr futuristické stroje z nejakého sci-fi románu. 

2.4.2021, Rusko

Ruské Ministerstvo obrany schválilo finálnu podobu „stelth“ bombardéra vyvíjaného v konštrukčnej kancelárii Tupolev pod doznačením PAK DA (perspektívny letecký komplex diaľkového letectva - Перспективный авиационный комплекс дальней авиации). Podzvukové lietadlo využívajúce aerodynamický koncept lietajúceho krídla bude disponovať výzbrojou uloženou výhradne vo vnútorných bombovniciach (vrátane protilietadlových zbraní) a má disponovať technológiami umožňujúcimi riadiť pridruženú skupinu bezpilotných prostriedkov. Optimistický scenár predpokladá ukončenie vývoja a zaradenie do výzbroje v roku 2027 a následne by PAK DA mohol postupne nahradiť flotilu bombardérov typovej rady Tu-95. V máji 2020 sa začala výroba komponentov prvého prototypu a v súčasnej dobe by mali byť rozpracované už 3 prototypy, pričom prvý vzlet je plánovaný na obdobie po apríli 2023 a štátne skúšky predchádzajúce zaradeniu typu do výzbroje by mali začať vo februári 2026.

Dňa 31.3.2021 kvôli technickej poruche havaroval vrtuľník UH-60A Black HawkAfganskej národnej armády. K nehode došlo v provincii Hílmand. Na palube bolo 10 osôb, 3 osoby (2 policajti a jeden vojak) zahynuli, zvyšných 7 utrpelo rôzne zranenia. V rovnaký deň prišli o lietadlo aj Nigérijské vzdušné sily. Lietadlo Alpha Jet A (v.č. 0042, reg. č. NAF475, prvá registrácia v októbri 2007) plniace bojové úlohy proti príslušníkom skupiny Boko Haram sa zrútilo v severnej časti krajiny v štáte Borno. Aj keď sa trosky lietadla podarilo ďalší deň nájsť, stále nie je jasný osud oboch členov osádky, keďže vo vraku sa nenašli. 

Zdroje:

Skryť Zatvoriť reklamu