ako môžu české mainstreamové médiá oslavovať víťazstvo Zuzany Čaputovej v slovenských prezidentských voľbách
Na snímke Jiří Weigl
Weigl v úvode textu o druhom kole volieb prezidenta Slovenskej republiky uviedol že naša krajina “má smolu,” pretože sa potýka s absenciou dlhšej tradície vlastnej štátnosti a vystavila bianco šek úplne neznámej osobe, aby stála v jeho čele.
“A je neuveriteľné, že naše mainstreamové médiá môžu tento výkrik bezradnosti oslavovať, vynášať do neba a dávať za príklad,” napísal o prístupe českých médií hlavného prúdu.
Zuzana Čaputová, nová slovenská prezidentka, má podľa Weigla jedinú známu prednosť a výhodu, okrem toho, že je žena. “Doteraz nič nevykonala,nikto ju nepozná, a tak o nej nemožno nič povedať. Ani v dobrom, ani v zlom.”
“Účasť v údajnom spore o skládku v Pezinku je marginálny komunálny príbeh, ktorý nepresiahol hranice jej bydliska. Potom vraj ešte zbierala podpisy pre zrušenie Mečiarovej dávnej amnestie. Vskutku skromnučká kvalifikácia pre najvyššiu politiku, a to hneď pre jej absolútny vrchol.”
Ekonomický expert ďalej dodáva , že všetko ostatné, čo Čaputová hovorila a robila po vstupe do predvolebnej kampane, je čistý marketing. “Jej slová, sľuby a priority nemožno ničím verifikovať, jej doterajšia životná dráha a skutky nemôžu byť podľa neho žiadnym vodítkom.
“Jej zvolenie je smutným vysvedčením zúfalstva slovenskej politiky a stavu tamojšej demokracie – vyhráva anonym,” upozorňuje Weigl a dodáva:
“Rozhoduje pohlavie, vlasy, šaty, prázdne slová a frázy – “slušnosť, spojiť národ a boj proti zlu”. Tak málo stačí pre dosiahnutie vrcholu. Pritom zdravý rozum človeku hovorí, že funkciou hlavy štátu by kariéra politika mala končiť, nie začínať, že do funkcie prvého občana by mal byť kandidát kvalifikovaný svojím doterajším životom a zásluhami o štát a národ, nie byť ako “no-name” vytiahnutý z klobúka .”
Najhoršie je podľa Weigla, že ani poriadne nepoznáme pozadie celého projektu Čaputová.“Kto za ním stojí, kto ho platí, čo za to chce?”
“Prečo dostala prednosť pred osvedčeným matadorom európskej únijnej politiky Marošom Ševčovičom, keď obaja hovorili v zásade to isté? Český minister Petříček a rôzne naše médiá jasajú, že víťazstvo pani Čaputovej potvrdilo európske smerovanie Slovenska. Znamená to azda, že podpredseda Európskej komisie Šefčovič nie je dostatočne proeurópsky?,” pýta sa.
“Čím vysvetliť náhlu náklonnosť hlavných médií, ktoré Zuzanu Čaputovou na poslednú chvíľu premenili z outsiderky na favoritku? Nevieme.” Dodáva preto, že môžeme len vidieť, že marketingové projekty stále valcujú štandardnú politiku.
“Poznáme však už niekoľko príkladov, ktoré potvrdzujú, žepre úspešnú politiku či jej zmenu len marketing nestačí. Slováci sa o tom mohli presvedčiť v už prípade doterajšieho prezidenta,” upozornil Jiří Weigl v závere komentára pre Inštitút Václava Klausa.