Len pred pár týždňami sa Univerzita Komenského (UK) v Bratislave pochválila informáciou, že "sa pridala k 22 školám na Slovensku a v Čechách, ktoré sa rozhodli zakročiť proti plagiátorstvu študentov pri písaní ich záverečných prác. Systém Theses, za ktorého licenciu zaplatí UK Masarykovej Univerzite v Brne ročne 4900 eur bez DPH, dokáže odhaliť totožnosť, ale aj percentuálnu podobnosť textov a netextových prvkov ako grafy, obrázky či tabuľky." (Kradnuté diplomovky by mal na Univerzite Komenského odhaliť softvér).
Tomu hovorím "z núdze cnosť". Softvér odchytí najlenivejších zlodejov, ktorí sa rozhodli ísť systémom "copy-paste". Byť však prefíkanejším zlodejom, asi sa pustím cestou trochu riskantnejšou a drahšou a vyhľadám si inzerát:

(...a byť skúseným pisateľom, ktorý je momentálne bez práce, alebo si chce len privyrobiť... svoju cenu zvýšim o skúsenosť so softvérom a ide sa ďalej...)
... alebo nájdem inú možnosť. Preložím si nejakú tému z češtiny, angličtiny, nemčiny... Na to "nemá" žiadny softvér.
Dokedy budeme riešiť dôsledky problému?
V tom istom článku (Kradnuté diplomovky by mal na Univerzite Komenského odhaliť softvér) sa ďalej uvádza, že "prorektor pre vzdelávaciu činnosť UK Ján Pekár upozorňuje, že systém vyhodnotí zhodu preverovaných prác s dokumentmi v databáze, ale nie plagiátorstvo... Študijný poriadok hovorí v prípade jeho porušenia o troch možnostiach: o pokarhaní, podmienečnom vylúčení a vylúčení. Trest navrhuje dekanovi fakulty komisia. "Keďže ide o záverečné práce, dávať pokarhanie študentovi dva týždne pred ukončením školy nemá zmysel. Takže zrejme prichádza do úvahy len to vylúčenie," uviedol Pekár."
Nech mi to pán rektor i prorektor prepáči, ale stále si myslím, že problém treba riešiť niekde inde. Aj na strednej škole sme mali profesorov, pri ktorých sa dalo hravo odpisovať, pri ktorých sa odpisovať dalo ťažšie a profesorov, pri ktorých sme oficiálne mohli mať kopec ťahákov, no k riešeniu zadania nám nepomohli. Rovnako sme mali profesorov, ktorí si učivo len odprednášali a učiteľov, ktorí nás učili a naučili.
Dokonca si na spomínam na jedného externistu na vysokej škole (bolo to na estetike životného prostredia), ktorý dokázal "vytočiť" aj jednu bifľošku-jednotkárku, pretože zo zadania seminárky bolo jasné, že učivo sa nedalo nabifliť a seminárka odpísať.
Na jednej strane je problémom, že študenti odpisujú systémom "copy-paste", druhým problémom je, že si práce (bakalárske, diplomovky atď.) dávajú písať a zároveň tento dopyt formuje aj adekvátnu ponuku (viď zobrazený inzerát zo včerajška).
Rovnakým problémom je, keď tí vyššie postavení kopírujú práce svojich študentov - píšu si z nich svoje práce, skriptá a pod. A toto už daný systém zatiaľ viditeľne "nechce" riešiť.
Problémom je tiež, že to všetko sa deje pomyselnom trojuholníku - študent-konzultant-oponent.
Koľko študentov bolo a bude skutočne vylúčených? A čo bude potom? Pôjdu na ďalšiu školu a štát ich bude podporovať rovnako ďalších 5 rokov? Na úkor tých, ktorí si zaplatia externé štúdium a budú makať popri práci, kde vlastne v rovnakom čase budú nielen platiť za svoje vlastné štúdium, ale ešte aj odvádzať štátu dane?
Prečo kvalitné školy nehľadajú spôsob, aby skvalitnili celý vzdelávací proces a aby postihli celý problém? Napríklad, že za to, že študent neodovzdá plagiát, bude priamo zodpovedný jeho školiteľ. Bude výlučne v jeho zodpovednosti, čo podpíše, a či použije systém Theses alebo nie. Ako dobrý školiteľ, musí byť predsa v odbore zorientovaný, ovládať cudzie jazyky a byť teda školiteľom na istom stupni.
Ak napríklad zlyhá dvojica študent-školiteľ, bude v právomoci oponenta riešiť danú situáciu tak, aby škola udelila diplom len tým, čo si to zaslúžia. A to nielen na bakalárskom, magisterskom, či doktorandskom stupni...
Ak školiteľ zlyhá napr. 3-krát, bude jasne zadefinovaný postup opatrení, ktoré ho budú kvalifikovať alebo diskvalifikovať ako pedagóga. Podobne aj oponentov. A ak sa neskôr (potom, ako bol udelený titul neoprávnene) preukáže, že práca je napr. plagiátom, bude postihnutá celá trojica....
Takýto prístup si bude vyžadovať systematickú prácu študentov, pedagógov a predpokladaným výsledkom bude síce aj preriedenie ich počtu, no aj skvalitnenie výstupov na všetkých úrovniach... Ale to je už asi vysoká politika - kde to treba riešiť na úrovni zákonov a ich dodržiavania... A na to asi ešte nedozrel čas, pretože sú to len smiešne kauzičky v porovnaní s tým, čo sa tu deje. I keď len málo ľudí pochopí, že sú to spojité nádoby, a že s najväčšou pravdepodobnosťou tí, čo zákony obchádzajú dnes, podobne riešili aj svoje štúdium...
Toto je len náčrt toho, ako by sa problém mal riešiť tam, kde vzniká - a nie tam, kde sa prejavuje. A ak niekto chce, napíšem mu na túto tému diplomovú prácu. Seriózne a diskrétne... Ale podpíšem sa pod ňu ja.
P.S. - poslednú vetu som vybielila :-)