
Tentoraz jeden neplánový diel... Minulý utorok, 26. februára 2019 zomrel po vážnej chorobe Andy Anderson († 68). Veľmi šikovný bubeník, predovšetkým session musician, ktorý spolupracoval s mnohými hudobníkmi a skupinami (o.i. aj s Peterom Gabrielom či Edwynom Collinsom). A takmer 2 roky bol aj členom skupiny The Cure.

Spolupráca Andyho Andersona s The Cure začala vlastne „od boka“. Pôvodne totiž bol Anderson „hired“ len ako štúdiový hráč (bicie, perkusie) pre projekt The Glove.
To bol bočný projekt Roberta Smitha (The Cure) a Stevena Severina (Siouxsie & The Banshees), ktorý vznikal v čase, keď ostatní dvaja členovia Siouxsie & The Banshees pracovali zase na svojom sólovom projekte (The Creatures). Väčšinu piesní naspievala Jeanette Landray (vlastne ani nie speváčka, ale tanečníčka z tanečnej skupiny Zoo, ktorá pravidelne vystupovala v programe Top of the Pops).
Pod hlavičkou The Glove bol vydaný len jeden album. 23. augusta 1983 vyšiel BLUE SUNSHINE (Wonderland Records / Polydor). Nie je až také jednoduché ho zohnať...
Anderson sa osvedčil a koncom roka 1983 sa stal oficiálnym členom (bubeníkom) The Cure, kde na bicích nahradil Lola Tolhursta, ktorý sa presunul na klávesy (pravdu povediac, Lol mal vtedy veľmi vážne problémy s alkoholom a drogami a nebol schopný byť bubeníkom so všetkou zodpovednosťou... ku klávesám bol vlastne „uprataný“ a udržal sa ako člen The Cure len vďaka priateľstvu so Smithom ešte zo školských čias).
Nasledujúce ukážky si vypočujte práve s tým, že sa sústredíte hlavne na to, čo tam robia bicie, resp. perkusie.
The Cure mali vtedy také medziobdobie, o ktorom by sa dalo rovno povedať, že boli „disbanded“, keď sa opotrebovali ľudsky a tiež užívaním všakovakých fajnových substancií. Po náročnom koncertnom turné ku albumu PORNOGRAPHY napr. dočasne odišiel z kapely Simon Gallup.
V medzičase však Robert Smith robil ďalšiu hudbu (okrem toho, že aj on podstupoval detox). V kontraste so skoro až „gothic“ albumom PORNOGRAPHY (1982, Fiction Records) to boli skôr ľahšie, popovejšie veci. Dokonca sa uvažovalo o tom, že nevyjdú ani pod hlavičkou The Cure. Koncom roka 1982 bolo The Cure vlastne len duo (Smith + Tolhurst). Len chabé torzo predošlej skupiny. Takže aj bez pravidelného bubeníka...
Mini album JAPANESE WHISPERS je súhrnnou kompiláciou singlov, ktoré vznikli v tom nie práve usporiadanom období a boli vydané medzi novembrom 1982 a novembrom 1983.
Let’s Go To Bed (+ b-strana Just One Kiss),
The Walk (+ b-strana The Dream, The Upstairs Room, Lament)
a The Lovecats (+ b-strana Speak My Language, Mr. Pink Eyes).
Kompilácia JAPANESE WHISPERS vyšla v decembri 1983.
Na singli Let’s Go to Bed bubnoval Steve Goulding (lebo Lol Tolhurst nebol v takej kondícii, aby to zvládol), na singli The Walk bol použitý drum machine. Následujúci singel The Lovecats vyšiel 18. októbra 1983, a na ňom už teda konečne bubnuje Andy Anderson. Od jari 1983 (od čias prípravy albumu The Glove) teda Andy Anderson už zostáva spolupracovať s The Cure.
b-strana singla The Lovecats
Na konci marca 1984 (pred vydaním albumu THE TOP) vyšiel singel The Caterpillar (ako jediný singel z albumu THE TOP). Tam vlastne nie sú ani bicie (myslím rockové bicie), ale sú tam len perkusie (bongá). Myslím, že The Caterpillar by nikdy neznel takto zábavne a sviežo, keby vtedy The Cure nemali k dispozícii Andyho Andersona. Okrem bicích Andy Anderson dokázal hrať aj na veľké množstvo rôznych perkusií.
No a na konci apríla 1984 (inak, väčšina radových albumov The Cure vychádzala na jar - v apríli a máji) už vychádza album THE TOP (1984, Fiction Records). A Andy Anderson bol stále členom zostavy The Cure. Album bol prijatý a stále je prijímaný rozporuplne (mnohí ho považujú za najslabší v diskografii). V časopise Q to zhrnuli tak, že je to „transitional record of forgettable songs“.
Ja mám THE TOP ale aj tak celkom rád, lebo je to „freak“ album. A je to zaujímavý „mostík“ medzi predošlým temným trojalbumím a nasledujúcou dvojicou pestrých albumov THE HEAD ON THE DOOR (1985, Fiction) a KISS ME KISS ME KISS ME (1987, Fiction). Andy Anderson na ňom urobil kopec vynikajúcej práce.
(Podľa mňa bol Andy Anderson najvyskillovanejší a najkreatívnejší bubeník, akého The Cure kedy mali.)
Mám rád „andersonovské“ obdobie The Cure. Bolo to obdobie turbulentné a neusporiadané. Aj z dôvodu zložitých okolností v osobnom živote Roberta Smitha a spol. nemal Andy Anderson šťastie zažiť s The Cure žiadnu veľkú popularitu... ale počas jeho pôsobenia mali The Cure najfarebnejšiu a najšťavnatejšiu rytmiku vôbec. Tanečnú a miestami až trochu najazzlú...
V roku 1985 prichádza do kapely Boris Williams, ktorý priniesol do kapely rockovejšie bicie (miestami možno až trochu ťažkotonážne) a medzi fanúšikmi je považovaný za najobľúbenejšieho bubeníka The Cure. Práve Boris Williams zažil s The Cure obdobie vrcholnej popularity.
Konkrétnosti odchodu Andyho Andersona z The Cure mi však nie sú až tak známe (ale skúsim to ešte dorešeršovať a tento článok ešte asi budem aktualizovať).
https://www.aktuality.sk/clanok/671019/zomrel-byvaly-bubenik-skupiny-the-cure-andy-anderson/
Tu je doplnenie z mája 2021.
Andy Anderson prišiel do The Cure zo skupiny Brilliant. V apríli 1983 po prvýkrát The Cure vystúpila naživo v novej zostave (Smith, Tolhurst, Anderson, Derek Thompson) v programe BBC Oxford Road Show.
BBC si predstavovalo, že zahrajú nové, popovejšie veciLet´s Go To Bed a Just One Kiss, ale Smith rozhodol, že zahrajú staré veci Figurehead a One Hundred Years z temného albumu PORNOGRAPHY. Po vystúpení uviedli, že "bolo super byť v jednom TV programe spolu s Kajagoogoo".
O spolupráci s Andym Andersonom Robert Smith v roku 1983 povedal:"Bubeník Andy sa k nám dostal náhodou - niekto nás zoznámil a aj keď máme rozdielne hudobné zázemie, ide nám to spolu veľmi dobre. Po profesionálnej stránke je z nás asi najpovolanejší."
Od apríla 1984 Andy Anderson hrá s The Cure na ich britskom a európskom turné ku novému albumu THE TOP (album vyšiel až počas turné, v máji 1984). Na štúdiovej nahrávke albumu THE TOP na všetky nástroje (okrem bicích) hrá Robert Smith.
Od septembra 1984 začína svetové turné The Cure (Nový Zéland, Austrália, Japonsko, Kanada a USA). Andy Anderson s nimi odohrá len Nový Zéland, Austráliu a Japonsko."V Tokiu Robert vyhodil bubeníka Andyho, pretože veľa pil."
Wikipédia (heslo Boris Williams) uvádza trochu iný príbeh:„Andy Anderson was fired for destroying a hotel room after a racially motivated incident with a security guard”.
Nech už to teda bolo akokoľvek, fakt je ten, že Andy Anderson spolupracoval s The Cure cca rok a pol (jar 1983 až jeseň 1984).
Na americkú časť turné v polovici októbra 1984 teda The Cure už pricestovali bez bubeníka. Phil Thornally, vtedajší člen The Cure, dohodol, že s nimi bude bubnovať Vince Ely, člen Psychedelic Furs. Ten s nimi odohral 11 koncertov z amerického turné. A od 7. novembra 1984, od koncertu v Minneapolise, s The Cure prvýkrát hrá Boris Williams, bubeník z Thompson Twins. Boris s nimi zostal až do roku 1994. A je dodnes fanúšikmi považovaný za najobľúbenejšieho (najlepšieho) bubeníka The Cure. Zažil s The Cure vrchol ich kariéry - obdobie albumov THE HEAD ON THE DOOR (´85), KISS ME KISS ME KISS ME (´87), DISINTEGRATION (´89) a WISH (´92).
Citované úryvky použité z knihy: Dave Thompson & Jo-Ann Green - The Cure / obrazový dokument, pôvodne Omnibus Press London, 1993. Slovenský preklad vyšiel vo vydavateľstve Champagne Avantgard Bratislava, 1993.
Zmyslom tohto dielu nie je rozkecávať sa priveľmi o The Cure, ani recenzovať albumy alebo ísť do podrobností. Preto pre viac informácií (ak máte záujem) si poklikajte linky nižšie.
https://en.wikipedia.org/wiki/The_Glove
https://en.wikipedia.org/wiki/Blue_Sunshine_(album)
https://en.wikipedia.org/wiki/Japanese_Whispers
https://en.wikipedia.org/wiki/The_Top_(album)
https://en.wikipedia.org/wiki/Andy_Anderson_(drummer)
R.I.P. Andy... dobre sme sa (s tebou) bavili. A stále sa bavíme.