Najdlhšia trať na Slovensku začína vo východzej stanici Kraľovany drevenými podvalmi, ktoré sú pravdepodobne, niektoré ešte pôvodné. To vlaku a cestujúcim spôsobuje nepríjemné trasenie, hádzanie a v častých medzi-spojoch koľají silné hegnutie. Pre tých, ktorí cestujú až do Trstenej 1 hodinu a 45 minút to nie je nič príjemné.
![Koncová stanica v Trstenej, kedysi výpravná budova na Suchú Horu, je dnes po oprave fasády vo skvelom stave s plne funkčnou čakárňou, predajom vnútroštátnych cestovných dokladov, a dopravnou kanceláriou .]()
Koncová stanica v Trstenej, kedysi výpravná budova na Suchú Horu, je dnes po oprave fasády vo skvelom stave s plne funkčnou čakárňou, predajom vnútroštátnych cestovných dokladov, a dopravnou kanceláriou . (zdroj: Jonáš Štepita - ©2017)
Krátka história
Vybudovanie trate bolo problematické, a to najmä v úseku Kraľovany - Párnica, ktorý robí problémy dodnes. Bolo za potreby vybudovať násypy vysoké až 10 metrov, jeden tunel dlhý 87 metrov a most cez rieku Orava (88 metrov dlhý). Od začatia výstavby tejto trate až po Suchú Horu išlo o 70,4 kilometrov trate s koncovou zastávkou, neskôr aj trať do Nového Targu (PL).
Článok pokračuje pod video reklamou
Článok pokračuje pod video reklamou
Stanice boli vybavené čakárňami a prístreškami. Na trati bolo 10 výpravných budov so skladmi pre nákladnú dopravu, na trati sa vybudovalo 17 stavidiel a viac ako 90 rôznych priecestí medzi ktoré patria aj lesné a nechránené priecestia . Tiež sa o východziu stanicu hádali Kraľovany a Ružomberok . Kraľovany boli v tej dobe lepšou alternatívou.
Na jednotlivých úsekoch trate sa výstavba začala v nasledovných termínoch:
Kraľovany - Oravský Podzámok 4.12.1898
Oravský Podzámok - Tvrdošín 18. 6.1899
Tvrdošín - Suchá Hora 21.12.1899
Preriedenie spojov
Po ukončení prevádzky na Suchú Horu sa spoje určite obmedzili a bolo ich čo raz menej. Môžeme to porovnať na grafikonoch z rokov 1938 a 2009. Aj keď možno veľké rozdiely nerozoznáme, tak aspoň názvy dnešných zastávok a časové rozdiely sú iné.
Vlak zastaví na strmom úseku a pod vami je mohutná Orava...
Už niekoľkokrát som absolvoval túto trať, a neraz sa mi stalo, že vlak zastavil na strmom násype, kde sa nachádzala pod nami voda. Aj keď viacerí spomínajú na vysokú vodu rieky Orava, dnes je jej hladina oveľa nižšia. Keď som sa pozrel von, v zákrute na vysokom násype nad riekou, nebol na trati žiaden predmet a ani osoba. Môžeme sa teda domnievať, že ide o neistotu mladých strojvodcov?
Musím však spomenúť úsek, v ktorom nejde ani tak o vodu, ale skôr o skaly, popri ktorých sa tisne dráha vedúca z Kraľovian do Párnice. Tento úsek v zime spôsobuje najväčšie problémy na Orave, keďže z vysokých kopcov sa sypú lavíny, ktoré nestíhajú zamestnanci železníc odhŕňať z trate. Preto tu aj minulého roku v zime stopli na istý čas dopravu.
![Rieka Orava - Foto poriadené z vlaku .]()
Rieka Orava - Foto poriadené z vlaku . (zdroj: Jonáš Štepita ©2017)
Niektoré zastávky nevyzerajú na prvý pohľad ako zastávky
Niektoré historické staničné domčeky sú v dnešnej dobe v príšernom stave. Niektoré z nich sú obydlím, iné temnými a nebezpečnými nočnými zákutiami. Pár z nich vyzerá pekne, pretože v nich niekto býva a má pred nimi záhradku, alebo sa o budovu stará. Možnosť predaja cestovných dokladov tu nie je možná, preto si ich cestujúci kupujú vo vlaku.
Najviac zastávok je takých, ktoré sú priam „zrelé na asanáciu“ - teda na zbúranie. Zadebnené okná, kedysi pekná čakáreň s pokladnicou a dnes posprejované steny, ktoré naháňajú strach. Nemôžeme však železniciam všetko vyčítať...
Je pravda, že opravili fasádu a zrekonštruovali čakárne niekoľkým staniciam na tejto trati. Okrem Trstenej, tak aj známej Nižnej, Oravskému Podzámku a Dlhej nad Oravou. Medzi funkčné stanice patria Podbiel, Párnica, Medzibrodie nad Oravou, Dolný Kubín a z polovice aj Krivá. Medzi zachovalé, ale nefunkčné patria Veličná, Oravský Podzámok, Istebné, Dolný Kubín a Sedliacka Dubová. A medzi priam zničené a schátralé patrí štvorica Krásna Hôrka, Horná Lehota, Bziny a Mokraď .
Následne si môžete prezrieť fotografie viacerých zastávok, ktoré sa nachádzajú na tejto trati zo smeru Trstená:
![Dve-spojené súpravy so štyrmi vozňami, 813+913 ( motorová jednotka ) - sú pripravené na odchod z Trstenej do Kraľovian .]()
Dve-spojené súpravy so štyrmi vozňami, 813+913 ( motorová jednotka ) - sú pripravené na odchod z Trstenej do Kraľovian . (zdroj: Jonáš Štepita ©2017)
![Po východe zo stanice je vidieť celé mesto Trstená, keďže stanica je na okraji mesta .]()
Po východe zo stanice je vidieť celé mesto Trstená, keďže stanica je na okraji mesta . (zdroj: Jonáš Štepita ©2017)
![Vlak vyšiel z Trstenej a vchádza do Tvrdošína .]()
Vlak vyšiel z Trstenej a vchádza do Tvrdošína . (zdroj: Jonáš Štepita ©2017)
![Stanica v Tvrdošíne by si zaslúžila novú fasádu ako stanica okresného mesta .]()
Stanica v Tvrdošíne by si zaslúžila novú fasádu ako stanica okresného mesta . (zdroj: Jonáš Štepita ©2017)
![Sklad pre nákladnú dopravu v Tvrdošíne .]()
Sklad pre nákladnú dopravu v Tvrdošíne . (zdroj: Jonáš Štepita ©2017)
![A máme tu jednu z najznámejších a najpoužívanejších zastávok kedysi aj dnes . Takto si ľudia vážia zastávky v Krásnej Hôrke . Samozrejme nič s hradom Krásna Hôrka nemá spoločné .]()
A máme tu jednu z najznámejších a najpoužívanejších zastávok kedysi aj dnes . Takto si ľudia vážia zastávky v Krásnej Hôrke . Samozrejme nič s hradom Krásna Hôrka nemá spoločné . (zdroj: Jonáš Štepita ©2017)
![Stanica v Nižnej . Kedysi veľmi dôležitá stanica kvôli výhybke k závodom TESLY Orava .]()
Stanica v Nižnej . Kedysi veľmi dôležitá stanica kvôli výhybke k závodom TESLY Orava . (zdroj: Jonáš Štepita ©2017)
![Stanica Podbiel , z ktorej vedúca stanice práve vypravila vlak .]()
Stanica Podbiel , z ktorej vedúca stanice práve vypravila vlak . (zdroj: Jonáš Štepita ©2017)
![Vlak niekedy zrýchli popri veľkých skalách .]()
Vlak niekedy zrýchli popri veľkých skalách . (zdroj: Jonáš Štepita ©2017)
![Príchod k zastávke Krivá ktorú však nemáme odfotografovanú, kvôli slnku ktoré svietilo do okien .]()
Príchod k zastávke Krivá ktorú však nemáme odfotografovanú, kvôli slnku ktoré svietilo do okien . (zdroj: Jonáš Štepita ©2017)
![Kedysi Výhybkáreň, dnes zmodernizovaná stanička s možnosťou predaja lístkov Dlhá nad Oravou .]()
Kedysi Výhybkáreň, dnes zmodernizovaná stanička s možnosťou predaja lístkov Dlhá nad Oravou . (zdroj: Jonáš Štepita ©2017)
![Zachovalá zastávka Sedliacka Dubová , je obývaná .]()
Zachovalá zastávka Sedliacka Dubová , je obývaná . (zdroj: Jonáš Štepita ©2017)
![Ponad mohutnú Oravu ide vlak pomaly . Približujeme sa k Hornej Lehote .]()
Ponad mohutnú Oravu ide vlak pomaly . Približujeme sa k Hornej Lehote . (zdroj: Jonáš Štepita ©2017)
![Aj močariny .]()
Aj močariny . (zdroj: Jonáš Štepita ©2017)
![A toto je zastávka ktorá práve nevyzerá ako železničná zastávka . Je tu len preto aby ľudia nezmokli, a aj to radšej niektorý zmoknú . Toto miesto je totižto strediskom rôznych, nie zrovna príjemných obyvateľov Hornej Lehoty .]()
A toto je zastávka ktorá práve nevyzerá ako železničná zastávka . Je tu len preto aby ľudia nezmokli, a aj to radšej niektorý zmoknú . Toto miesto je totižto strediskom rôznych, nie zrovna príjemných obyvateľov Hornej Lehoty . (zdroj: Jonáš Štepita ©2017)
![Príchod do Oravského Podzámku .]()
Príchod do Oravského Podzámku . (zdroj: Jonáš Štepita ©2017)
![Stanica v Oravskom Podzámku je tiež po oprave s vynovenou čakárňou .]()
Stanica v Oravskom Podzámku je tiež po oprave s vynovenou čakárňou . (zdroj: Jonáš Štepita ©2017)
![Vlak vychádza z Oravského Podzámku .]()
Vlak vychádza z Oravského Podzámku . (zdroj: Jonáš Štepita ©2017)
![Blížime sa do Medzibrodia nad Oravou .]()
Blížime sa do Medzibrodia nad Oravou . (zdroj: Jonáš Štepita ©2017)
![Opatrne...]()
Opatrne... (zdroj: Jonáš Štepita ©2017)
![Koľaj do Píly , s nákladnou stanicou má výhybku v Medzibrodí .]()
Koľaj do Píly , s nákladnou stanicou má výhybku v Medzibrodí . (zdroj: Jonáš Štepita ©2017)
![Jedna z novších ale zachovalých a funkčných . Medzibrodie nad Oravou]()
Jedna z novších ale zachovalých a funkčných . Medzibrodie nad Oravou (zdroj: Jonáš Štepita ©2017)
![Obrázok blogu]()
(zdroj: Jonáš Štepita ©2017)
![Vychádzame s Medzibrodia .]()
Vychádzame s Medzibrodia . (zdroj: Jonáš Štepita ©2017)
![Blížime sa k zastávke Bziny .]()
Blížime sa k zastávke Bziny . (zdroj: Jonáš Štepita ©2017)
![Kedysi musela byť veľmi pekná , dnes je to desivé, ale aj tak ju mám stále rád .]()
Kedysi musela byť veľmi pekná , dnes je to desivé, ale aj tak ju mám stále rád . (zdroj: Jonáš Štepita ©2017)
![Zastávka Mokraď je tiež v zlom stave .]()
Zastávka Mokraď je tiež v zlom stave . (zdroj: Jonáš Štepita ©2017)
![Dolný Kubín Zast. , Na to ako je táto bývalá staničná budova veľká je dnes nefunkčná a je najneskôršie postavená z pomedzi ostatných .]()
Dolný Kubín Zast. , Na to ako je táto bývalá staničná budova veľká je dnes nefunkčná a je najneskôršie postavená z pomedzi ostatných . (zdroj: Jonáš Štepita ©2017)
![Veličná, aj keď trocha nevyzerá ako staničná budova je obývaná a zachovalá .]()
Veličná, aj keď trocha nevyzerá ako staničná budova je obývaná a zachovalá . (zdroj: Jonáš Štepita ©2017)
![Pred Istebným sa spokojne pásli ovečky a kone .]()
Pred Istebným sa spokojne pásli ovečky a kone . (zdroj: Jonáš Štepita ©2017)
![Obrázok blogu]()
(zdroj: Jonáš Štepita ©2017)
![Zastávka Istebné je síce nefunkčná ale zachovalá.]()
Zastávka Istebné je síce nefunkčná ale zachovalá. (zdroj: Jonáš Štepita ©2017)
![Párnica je funkčná, v dobrom stave .]()
Párnica je funkčná, v dobrom stave . (zdroj: Jonáš Štepita ©2017)
![Blížime sa ku konečnej stanici Kraľovany , ktrorú som však nemohol odfotiť lebo sme meškali a mne už odchádzal Rýchlik 608 do Teplej .]()
Blížime sa ku konečnej stanici Kraľovany , ktrorú som však nemohol odfotiť lebo sme meškali a mne už odchádzal Rýchlik 608 do Teplej . (zdroj: Jonáš Štepita ©2017)
Text článku a fotografie: Jonáš Štepita
Jazyková korecia: Mária Jánošíková