Už od prvého ročníka gymnázia bolo mojou vysnívanou métou byť prijatý na Právnickú fakultu UK, preto som nenechal nič na náhodu a informácie o prijímacom konaní za posledných pár rokov som si dôkladne preštudoval. Ako už bolo pomaly legendou, úspech a následné prijatie zaručovalo naučenie sa niekoľko tisíc pojmov a právd z oblasti dejepisu, základov práva, všeobecného rozhľadu...Body za vysvedčenie boli akousi pridanou hodnotou, na jednej strane mali žiakov s horším priemerom známok na vysvedčení motivovať k pilnejšiemu učeniu a na strane druhej, tým s lepším priemerom aspoň troška spevniť pôdu pod nohami.
Na túto školu sa hlásilo každoročne niečo vyše tri tisíc študentov, prijatí bol zhruba jeden z desiatich. Mojím svetlým bodom bolo to, že rozhodne priama konfrontácia všetkých prihlásených. Čiže som sa mohol spoľahnúť na svoje schopnosti a vo výhode boli žiaci, ktorí venovali pozornosť tomuto cieľu obdobie prevyšujúce jeden kalendárny rok. Pomôcť mi mal aj kurz prípravy na prijímacie skúšky. Ten trvá v období od začiatku októbra, prakticky až do prijímacích testov. Týmto rozhodnutím som si do školského týždňa pripísal ďalší deň, bola ňou sobota so šiestimi hodinami dejepisu. K tomu som si zakúpil minuloročné otázky na UK, za všetko toto som samozrejme musel platiť nie malé sumy, ktoré, ak by priniesli želaný efekt, boli pre mňa zanedbateľné. Svoju pozornosť som teda upriamil na učenie sa otázok. Aby som tých, ktorí nevedia ako to na týchto prijímacích skúškach v posledných rokoch chodilo uviedol do situácie, predstavte si cca desať tisíc pojmov typu „sane sa prvý raz použili v mezolite“, “Bruselský pakt vznikol v roku 1948“ a z nich náhodne vybratých 40 otázok, ktoré mali tri tvrdenia s možnosťou áno/nie. Po skúsenostiach bývalých uchádzačov bolo vhodné sa pomýliť nanajvýš v troch prípadoch zo stodvadsať. Vzhľadom na to, že sa vyberalo z relatívne vysokého počtu otázok, učiť a ostatné podriadiť učeniu bolo treba už na začiatku tohto školského roku. Tento systém bol v poriadku, boli dopredu dané podmienky a kritéria boli pre všetkých rovnaké.
Dnes v tomto chladnom počasí som dostal riadne studenú sprchu až by som to nazval ranou od chrbta. http://www.flaw.uniba.sk/index.php?id=2629 Tento link ma presmeroval k poznaniu horšiemu než aké by bolo zistenie, že som si posťahoval stádo vírusov.
Boli totiž zmenené kritéria na prijímacie pohovory na Právnickú fakultu UK. O prijatí, resp. neprijatí zrazu prestali rozhodovať rovnaké férové podmienky, ale priemery vysvedčení za roky, ktoré už spätne nedokážeme ovplyvniť. Pri najbližšom priberaní študentov budú rozhodovať priemery známok na vysvedčení a zohľadňovať sa nebude o aký typ školy pojde!
Ja, ako študent, dovolím si povedať jedného z najťažších gymnázií v Bratislave a na Slovensku vôbec som hodnotení podľa prísnejších kritérií ako študent súkromného gymnázia, strednej priemyslovky, obchodnej či hotelovej akadémie a pod. Preto, ak aj sú moje vedomosti na vyššej úrovni ako môjho kolegu, povedzme zo školy o dve ulice ďalej, pri čom, on má ľahšiu školu a napríklad s učiteľkami dobré vzťahy, bude narozdiel odo mňa prijatý. Čiže sa ideme hrať a tváriť sa, že na Slovensku sú všetky školy a učitelia rovnaký, že žiak na jednej škole, ktorý mal jednotku z dejepisu má identické vedomosti ako žiak z inej školy, v inom meste, ktorý mal tiež jednotku z toho istého predmetu. Alebo žiak X mal z biológie jednotku, z dejepisu dvojku a žiačka Y mala z biológie dvojku, pričom medzi jej koníčky patril práve dejepis, ktorému sa chcela venovať aj neskôr a dosahovala z neho vynikajúce výsledky a z ktorého mala logicky jednotku. A tu je jeden z problémov, žiak X aj Y majú zatiaľ skoré 1:1, rozhodnúť by teda mali akési samostatné nájazdy, nazvime ich chémiou. Žiak X z nej vykazoval lepšie výsledky, preto bude na právnickú fakultu prijatý, to je predsa logické, ak niekomu ide chémia a biológia, povedzme, že aj z telesnej bol celkom zdatný, tak mu musí ísť rovnako dobre aj všetko ostatné. Alebo aj taký príklad, kde povedzme študent Gymnázia Z mal z dejepisu jednotku a ja pri väčšom objeme vedomostí som mal kvôli vyššie nastavenej latke na vysvedčení dvojku. Nieje práve na UK v záujme prijatia tých najvhodnejších študentov si premerať výšku tejto latky?
Nastáva tu zaujímavý paradox, ak sa chcete dostať na najlepšiu vysokú školu, musíte chodiť na najhoršiu strednú školu. Niektorí z mojich kolegov dokonca uvažujú o prestupe na posledný polrok na súkromné gymnázium, kde sa dá pri rovnakom kvante vedomostí zmaturovať diametrálne odlišne. Čiže na UK nehladia na objem vedomostí ako tomu bolo posledné roky, ale na čísla na papieri bez ich ďalšej diferenciácie. Najhoršie na tomto novom systéme je, že bol zavedený do praxe bez upozornenia a jednoducho naša veková kategória má brány na Právnickú fakultu UK zatvorené.
Pán doc. JUDr. Marián Vrabko, CSc.,mim.prof. neviem od koho vyšiel podnet na „deformu“ prijímacích skúšok, ale ako študent, ktorý to s Právnickou fakultou UK myslel vážne to beriem ako ranu od chrbta.