
Ale čo to vlastne tá rómska otázka je? Utrieďme si pojmy. Najčastejšie sa tento význam slova spája s fenoménom cigánskych osád, ktorých obyvatelia sú napospol všetci nezamestnaní, žijú v katastrofálnych hygienických podmienkach, kradnú zemiaky či drevo z lesa, atď. Títo Rómovia tvoria zhruba desatinu až osminu (údaje o Rómoch bývajú nepresné) celkovej rómskej populácie na Slovensku, teda menšinu rómskej menšiny. Väčšina Rómov žije integrovane s pôvodným obyvateľstvom Slovenska a od osadníkov sa dištancujú. Preto ak používame pojem rómska otázka a myslíme pri tom na osady, sme nepresní a nespravodliví voči väčšine Rómov.
Slovo rómska otázka sa vyskytuje aj v blízkosti štatistík nezamestnanosti. Nezamestnanosť ako taká by nikomu nevadila, problémom sú sociálne dávky. Je fakt, že väčšina rómskeho obyvateľstva je nezamestnaná. A že je to pre rozpočet záťaž. Ale záťažou pre rozpočet je aj nezamestnanosť majoritného obyvateľstva, ktoré, už z podstaty výrazu, tvorí väčšinu nezamestnaných. Lenže nezamestnaný Slovák je jednoducho nezamestnaný, zatiaľ čo nezamestnaný Róm, to už je politická téma s názvom rómska otázka. Rovnako to platí pri kriminalite.
Stretávam bežne mnoho Rómov v rôznych zamestnaniach. Ošetrovateľov, zdravotné sestry, učiteľov, novinárov, predavačky, upratovačky, atď., v ostatných rokoch som mal pocit, že sa zamestnanosť etnika stále zlepšuje. Nerozumiem, čo títo Rómovia majú spoločné s tzv. rómskou otázkou.
Som rád, keď sa ekonómovia či politici zaoberajú nezamestnanosťou, sociálnymi výdavkami štátu, keď prichádzajú so zaujímavými nápadmi na zlepšenie chodu vecí verejných. No uvítal by som, keby ekonómia ako exaktná disciplína zanechala sugestívne výrazy ako napr. „počerní obyvatelia" a „rómska otázka" a venovala sa číslam a riešeniam.
Mám ďaleko od romantizovania problémov obsiahnutým v pojme „rómska otázka", no pri ich riešeniach očakávam viac vecnosti a presnosti výrazov. Viac efektívnosti a menej emocionality. Od politikov to očakávať nemožno, pretože informáciu o averzii väčšiny Slovákov voči Rómom (80 percent) by bolo škoda nevyužiť. Funguje výborne v televíznych debatách, v prejavoch i na blogoch.
A to je aj dôvod, prečo sa s pojmom „rómska otázka" stále stretávame a stretávať budeme. Tak ako rádiá hrajú to, čo chce počúvať väčšina, aj politici a mienkotvorné médiá spievajú emotívne pesničky s jednoduchými sloganmi. S nedbalou ľahkosťou tak ubližujú tisíckam asimilovaných Rómov, ktorých život sa v ničom nelíši od života priemerného Slováka.