V pondelok nine-o-clock-sharp som bola pripravena. Ocelovy riaditel, nazveme ho Hedwig, sa pustil do upravy nasich mozgov, aby sme boli nadseni, rychli, presvedcivi a uspesni. Uz po prvych minutach sa mi vkradol do hlavy film Wall Street a nie a nie vypadnut. Zdalo sa mi, ze Hedwig ho musel vidiet mnohokrat, a tu knihu od Sun-Tzu, Umeni valky, mal tiez dobre nastudovanu. A predaj vnima ako vojnu so zakaznikom, z ktorej on vychadza ako vitaz.
Zaklad predaja nasho produktu spociva v tom, ze sa najprv ku zakaznikovi musime dostat. Nielenze na nas necaka, ale priam sa nam brani. Ten prvy krok je totiz telefon. Vsetci mame rovnaky nazor na otravne telemarketingove telefonaty. Snazime sa ich ukoncit rychlo a razne a protivia sa nam do hlbky duse. Ved ako si niekto cudzi vobec dovoluje len tak nam zavolat a ponukat nam vsetko mozne, o co vobec nestojime? A teraz som sa ocitla v situacii, ked tych nahnevanych a uz dopredu negativnych ludi budem musiet obvolavat a dohodnut si s nimi schodzku. Au.AU. Ale co spravim, ked uz som vo vlaku, tazko za jazdy vystupim. Nastastie ma Hedwig za sebou dlhu historiu americkych treningov, a tie su zamerane na jedinu vec, a to je pozitivny vysledok. Prezradim vam HZMNU, cize Hedwigove zarucene metody na uspech:
Ak nemate meno riaditela, majitela, sefa marketingu alebo inej dolezitej osoby, telefonujete dvakrat v priebehu dvoch dni. Prvym telefonatom sa dostanete ku sekretarke a zistite meno sefa prijemnou technikou sposobu "vcera som hovorila s panom riaditelom, dohodli sme sa, ze sa mu zasa ozvem a nahodou som vymazala/stratila/zabudla jeho meno", pripadne "kto sa vo vasej firme venuje marketingu, prieskumu trhu, atd.? Je to este stale pan, pockajte, prave mi to vypadlo.....". Ked mate meno, podakujete, zlozite a na druhy den volate uz s plnou doverou pana Jana Sadkeho. Vzdy pouzijete krstne meno, budi to dojem, ze sefa doverne poznate a chcete s nim hodit slovo o vybornej zabave posledne na golfovom greene.
Ked uz mate sefa na linke, nikdy nepouzite dve slova. Jedno je "inzerat" a druhe je "predaj". Vy nic nepredavate. Vy prinasate tomu ustvanemu muzovi alebo unavenej zene riesenia. Prinasate kontakty. Nove moznosti. Pomozete zviditelnit firmu. Zvysit predaj. Zvysit hodnotu individualnej cenovej ponuky. Postavit most medzi hladajucimi (= zakaznikmi) a predajcom (= jeho firmou).
Ked sa dostavite na schodzku, tak ste sviezo osprchovany, vypucovany a navleceny v korektnom obleku, ktory je modny a kvalitny, ale zase nie posledny model z Armaniho Prestige Collection, aby sef nenadobudol dojem, ze privela zarabate. Na recepcii slusne cakate, nestrkate si do tasky nic, co tam nie je polozene na volne zobratie, pretoze si uvedomujete, ze na vas pozeraju najmenej tri kamery. Takisto po odchode z navstevy, aj ked nebola uspesna, a aj ked nemate dalsiu schodzku, myslite na to, ze sa na vas (mozny) zakaznik alebo jeho sekretarka, mozu pozerat z okna na parkovisko a vidiet vas. Ak prave vtedy visite z auta pojedajuc bagetu, dvere pootvorene, okno spustene a tvar vystrcena ku slnecnym lucom, tak ten obraz neprispieva ku vytvoreniu vasho aktivneho a dynamickeho image.
Zmocnovali sa ma zmiesane pocity, v ktorych zacinal prevazovat humor. Tiiez som musela silne potlacat chut sa pocas treningu do vsetkeho miesat, porovnavat rozlicne teorie, pohovorit volne o ich efektivnosti, o tom, ci su prave tie ,alebo radsej ine, vhodne pre nas podnik. Skratka, musela som sa snazit zabudnut, ze som roky sama bola sef a podobnych motivujucich treningov som prezila aj viedla spusty. Po urcitom case som si zvykla a zacalo ma to aj bavit, som dievca ucenlive a Hedwigova metoda bola svieza a drzo efektivna.
Ten vecer som nesla domov, lebo na druhy den sme pokracovali v treningu a premiestnit sa najprv vecer 250 kilometrov na vychod, aby som sa buduce rano o nekrestanskej hodine zase 250 kilometrov premiestnila na zapad, tak to teda nie. A najma nie v holandskej premavke, kde sa vecer oznamuju iba dopravne zapchy dlhsie ako 11 kilometrov, lebo kratsie su "normalne". Tak som sedela v prijemnom hoteliku, a Hedwig, ktory sa vracia do Luxemburgu, kde byva, iba raz za tyzden, ma pozval na veceru. Pri dobrom steaku a vine sa mi zivot zacal javit prudko znesitelny, a Hedwig sa mi zdoveril s firemnymi problemami a starostami, ale aj so sky high vysokymi sumami, ktore mozno zarobit, ak sa to vezme spravne do ruky. Chvilu sa mi zdalo, ze existuje slaba moznost, ze Hedwig dostal od velkych europskych sefov ulohu podnik vylepsit, zrenovovat, zuspesnit a potom, ked sa dosiahne vacsi obrat, pripravit na predaj, ale postupne som tu myslienku zavrhla. Investicie su prilis vysoke a plan rozpracovany na pridlhy cas. Hedwig nie je likvidator, ale efektivny super manager, ktory ma podnik vyviest do nebyvalych vysok. Budem tam pracovat este dlho!
V tretom dieli sa docitate, ako si niektori kolegovia dokazu skombinovat tuto pracu so sukromnym podnikanim. Ale Hedwig uz ciha! Nic mu neunikne!